سرهنگ کاظمی گفت: پلیس فتا همچون گشت‌های کلانتری، فضای مجازی را به صورت ۲۴ ساعته رصد می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار داشت: قانون جرایم رایانه‌ای پس از اصلاح مجدد در سال ۱۳۹۲ در قانون جدید مجازات‌ها جای گرفت که هم اکنون در حال اجراست.

جرایم رایانه‌ای چیست؟

وی با اشاره به محدوده جرایم رایانه‌ای گفت: مواردی مانند هتک حرمت، نشر اکاذیب، توهین و افترا، دسترسی‌های غیرمجاز، نفوذ پذیری و جعل داده‌های رایانه‌ای جرم تلقی شده و مجازات‌هایی نیز برای آن‌ها تعریف شده است.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای در تهران و دادسرا‌های عمومی در سراسر کشور پاسخگوی جرایم رایانه‌ای هستند افزود: شهروندان در صورت داشتن شکایت در رابطه با جرایم رایانه‌ای در ابتدا باید به مراجع قضایی مراجعه و با تشکیل پرونده و گزارش اعلام جرم، شکایت خود را در دادسرا‌ها طرح کنند. پرونده از مراجع قضایی به پلیس‌های تخصصی فتا ارجاع داده می‌شود و اقدامات نهایی برای کشف پرونده انجام خواهد گرفت.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ همچنین درخصوص نحوه رسیدگی به جرایم تکامل یافتهدر پلیس گفت: به عنوان مثال جرم اموال مسروقه در اصل در فضای حقیقی صورت می‌گیرد، اما رسیدگی به فروش آن در فضای مجازی در حیطه کاری پلیس‌های تخصصی دیگر مانند پلیس آگاهی و مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا فقط درخصوص جرایم سایبری محض پاسخگوی شهروندان است گفت: پلیس فتا همچون گشت‌های کلانتری فضای مجازی را به صورت ۲۴ ساعته رصد می‌کند و در داخل این فضا گشت می‌زند تا موارد مجرمانه را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به برنامه‌های پلیس فتا برای آموزش و ارتقای آگاهی به شهروندان عنوان کرد: مدرسان و کارشناسان پلیس فتا به محض درخواست سازمان‌های مختلف برای آموزش به رده‌های سنی گوناگون آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش قبل از ورود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: متاسفانه کاربران قبل از آشنایی با شبکه‌های اجتماعی وارد فضای مجازی می‌شوند و به همین خاطر از همین حوزه آسیب دیده و مورد جرم واقع می‌شوند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار