بازرس ویژه حج ۹۸ گفت: زائران در نیمه اول ذیحجه از تردد‌های غیر ضرور در این ایام پرهیز کرده و توان خود را انجام اعمال و مناسک خود ذخیره کنند.

زائران از تردد‌های غیر ضروری در نیمه اول ذیحجه در مکه پرهیز کنندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قربان میرزایی بازرس ویژه حج ۹۸ گفت: با توجّه به ازدحام میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط دنیا در نیمه اوّل ماه ذی‌الحجّه، محدودیت‌های ترافیکی وسیعی از سوی پلیس مکه اعمال می‌شود و خدمات‌رسانی در این ایّام با محدودیت‌های جدیدی همراه خواهد بود.

وی اظهار کرد: در فاصله زمانی اوّل تا هشتم و نیز ۱۴ تا ۲۰ ذی‌الحجّه در حدود ۱۵روز، ازدحام قابل توجّهی در شهر مکه حاکم است وخیابان‌های منتهی به حرم شاهد فشردگی و تراکم فوق‌العاد‌ه‌ای است به طوری که تردّد و تداخل انسان و خودرو باعث کندی حرکت و خستگی مفرط و کاهش انرژی زائران می‌شود.

وی افزود:همچنین در آستانه عزیمت زائران به عرفات به طور طبیعی برخی خیابان‌ها توسط پلیس مسدود شده و یا مسیر‌ها تغییر می‌یابد که این موجب می‌شود فعّالیت شبکه حمل و نقل درون شهری از روز ۶ تا ۱۳ ذی‌الحجّه به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و انتقال زائران به مشاعر مقدّسه تعطیل شود.

وی توصیه کرد: در این ایّام زائران رفت و آمد خود به حرم را کمتر کرده و تردّدهای ضروری نیز بویژه برای بانوان زائر فقط با تاکسی‌های آرم‌دار انجام شود.

وی ادامه داد: در روز‌های ششم و هفتم ذی‌الحجّه، زائران سعی کنند از بیرون رفتن پرهیز نموده و بیشتر به استراحت و تجدید قوا پرداخته و لوازم فردی ایّام حضور در عرفات و منا (ایّام تشریق) را تنظیم نموده و اگر کسر‌ی در لوازم و وسایل دارند، آن را از قبل فراهم کنند.

وی به زائران توصیه کرد: برای جلوگیری از مشکلات جسمی مانند گرمازدگی و خستگی مفرط در طول روز سعی کنند برای حضور در اماکن مقدس مذکور و انجام طواف مستحبّی با هماهنگی مدیر کاروان فقط اوقات مناسب (صبح زود یا شب) را انتخاب نمایند.
وی عنوان کرد: بانوان هم در مواقعى که محل طواف شلوغ است، از انجام طواف مستحبّى خوددارى کنند.

میرزایی با بیان اینکه حضور در مناسک فرصتی بی نظیر برای طهارت روح و جسم و نزدیکی به رب العالمیان است، بیان کرد: زائران با مدیریت زمان و توجه به توصیه و شرایط از سوی مدیران کاروان‌ها نسبت به بهره گیری مطلوب از این زمان و فرصت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کعبه نخستین و مقدّس‌ترین بنا و اوّلین مسجد ساخته شده بر روی زمین، است، افزود: این خانه و شهر امّ‌القُری و مرکز ظهور اسلام است و گذشته از شرافت و قداستی آن از روز نخستین خلقت، محل نزول قرآن و زادگاه علی (ع) و فاطمه (س) است و می‌توان از این فرصت بعنوان زمانی برای نزدیکی و محبت بین قلوب مسلمین بهره گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: حج98 ، حج و زیارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
مگه مسجدالحرام مترو و راهرو زير زميني نداره ؟؟؟؟
آخرین اخبار