مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی گفت:پی دی اف‌ کتاب ها به صنعت نشر ضربه می‌زند و سرقت ادبی محسوب می شود.

نشر الکترونیک حامی ناشران است/کتاب های پی دی اف مجازی به صنعت نشر ضربه می زندعلی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت سرانه مطالعه در کشور گفت: متاسفانه وضعیت سرانه مطالعه‌ ایران نسبت به کشور‌های در حال توسعه بسیار کم است.

حاجی تقی افزود: مسئله مهم‌تر از گرانی کتاب برای کاهش سرانه مطالعه، فرهنگ سازی نکردن آن  است.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در خصوص نوع مطالعه دانش آموزان در سال تحصیلی بیان کرد: دانش آموزان در دوران تحصیل فقط به مطالعه کتاب درسی و کمک آموزشی می‌ پردازند و معلمان و والدین هم آن‌ها را فقط به خواندن کتاب های درسی تشویق می‌کنند، بنابراین نمی‌توان توقع زیادی برای افزایش سرانه مطالعه کتاب عمومی در کشور داشت.

حاجی تقی با اشاره به ارتباط کاهش مطالعه افراد کتاب خوان با گرانی کتاب اظهار داشت: گرانی کتاب انگیزه و توان مخاطب را در خرید بعضی کتاب‌های گران کم می‌کند.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در خصوص حمایت دولت از ناشران با وجود گرانی کاغذ و کتاب، گفت: یکی از سیاست‌های دولت برای حمایت از ناشران، کاغذ یارانه‌ای است، که این کاغذ یارانه‌ای در دو دولت پیش بنا بر دلایل و مشکلاتی و فسادی که داشت برچیده شد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به واردات کاغذ یارانه‌ای و میزان آن در میان ناشران بیان کرد: در ابتدا در اثر نبود نظارت، مقدار بسیار زیادی در حد چند میلیون دلار ارز به اسم واردات کاغذ گرفته شد، اما هیچ کاغذی وارد نشده و از مقداری هم که وارد شد، کمی از آن وارد چرخه نشر شد.

حاجی تقی در ادامه گفت: در حال حاضر سیاست توزیع کاغذ مسیر درستی ندارد و از آن طرف بام افتاده است. در مقابل ناشرانی هستند که تعداد زیادی کاغذ گرفته اند اما برخی ناشران برای دریافت صد بند کاغذ مشکل دارند.

حاجی تقی در خصوص میزان رضایتش از توزیع کاغذ یارانه‌ای در میان ناشران گفت: به نظر بنده بحث یارانه کاغذ بیشتر مشکل ساز است تا راهگشا، چون از سویی کاغذ ناشر کاملا تامین نمی‌شود و از سویی این یارانه باعث افزایش شدید قیمت کاغذ در بازار آزاد شده است.

وی افزود: از سیاست‌های دیگر دولت برای حمایت از ناشران، طرح‌های فصلی خانه کتاب است که بسیار خوب است و با یارانه‌ای که دارد کمک حال مردم و ناشران هم محسوب می شود. اما تمام این حمایت‌ها بدون فرهنگ سازی درست نمی‌تواند سرانه مطالعه را افزایش بدهد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به مشکل گرانی کتاب و مراجعه تعدای از مخاطبان به مطالعه کتاب‌های پی دی اف از صفحات مجازی اظهار داشت: وجود پی دی اف‌ها به شدت به صنعت نشر ضربه می‌زند و سرقت ادبی به حساب می‌آید.

حاجی تقی افزود: ناشران هیچ وقت پی دی اف کتاب‌های خود را در اختیار افراد قرار نمی‌دهند و افرادی که ادعای خرید پی دی اف کتاب را از صفحات مجازی دارند، آگاه باشند که کاملا اشتباه می‌کنند.

حاجی تقی در خصوص نشر الکترونیک گفت: نشر الکترونیک نه تنها موجب ضربه زدن به کار ناشران نمی‌شود، بلکه حامی بسیار خوبی از ناشران هم است.

حاجی تقی در پایان گفت: متاسفانه در قضیه گرانی کتاب، انگشت اتهام همیشه متوجه ناشر است، در حالی که ناشر بیش از همه از گرانی کتاب متضرر می‌شود و نمی‌تواند کتاب را متناسب با افزایش هزینه‌های تولید گران کند.

انتهای پیام/

انتقاد یک ناشر از توزیع ناعادلانه کاغذ

برچسب ها: ادبیان ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.