بنا به اعلام منابع آگاه، دولت واشنگتن در تلاش است تا سهم بیشتری از هزینه‌های استقرار نظامیان خود را به کره جنوبی و ژاپن تحمیل کند.

تقلا‌ی دولت ترامپ برای باج‌خواهی بیشتر از ژاپن و کره جنوبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روزنامه آساهی، یک منبع دولتی آمریکا اعلام کرد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور به دنبال افزایش ۵ برابری در هزینه‌های استقرار نیرو‌های نظامی خود در ژاپن است.

در سفر ۲۱ و ۲۲ ژوئیه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به ژاپن او احتمال افزایش ۵ برابری هزینه‌های نظامیان کشورش را با تارو کانو، وزیر خارجه و شوتارو یاچی، رئیس دبیرخانه شورای امنیت ملی ژاپن مطرح کرد. رئیس جمهور آمریکا مدتهاست که از مشارکت ناکافی توکیو در پرداخت هزینه‌های دفاعی گلایه می‌کند و می‌گوید بر ارتش آمریکا مسئولیت ناعادلانه‌ای تحمیل شده است.

بنا به نوشته آساهی بر اساس توافق صورت گرفته در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، ژاپن در مجموع ۸.۷ میلیارد دلار را طی یکی دروه ۵ ساله (از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) پرداخت خواهد کرد.

ترامپ پیشتر گفته بود در صورتیکه توکیو از پرداخت کامل هزینه‌های استقرار نظامیان آمریکا در ژاپن امتناع کند تمامی این نیرو‌ها را از این کشور خارج می‌کند. او همچنین در نشست گروه ۲۰ در اواخر ماه ژوئن در اوساکای ژاپن بار دیگر به گلایه در این باره پرداخت. او پیمان امنیتی میان دو کشور را ناعادلانه توصیف کرد و گفت بار‌ها شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن را برای بازبینی این پیمان تحت فشار قرار داده است. 

بنا به گزارش سال ۲۰۰۴ وزارت دفاع آمریکا، ژاپن در آن سال ۷۴.۵ درصد از هزینه‌های استقرار نظامیان این کشور را برعهده داشته است. این نسبت بسیار بالاتر از رقمی است که کشور‌های اروپایی برای میزبانی نظامیان آمریکا پرداخت می‌کنند.

بولتون در سفر ۲۴ ژوئیه خود به کره جنوبی پیام مشابهی را به وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشور ابلاغ کرد. بنابر اعلام مقامات دولتی ژاپن، کره جنوبی و آمریکا، بولتون از سئول خواست تا هزینه‌های استقرار نظامیان آمریکا را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

درسال ۲۰۱۸ سئول حدود ۸۸.۲ میلیارد یوان را برای استقرار نظامیان آمریکا پرداخت کرد. در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۹۵.۴ میلیارد یوان افزایش یافت و دوره زمانی پرداخت این مبلغ از ۵ سال به یک سال کاهش یافت. بولتون همچنین درخواست پوشش بخش بیشتری از هزینه‌ها برای سال ۲۰۲۰ را مطرح کرد. انتظار می‌رود سئول و واشنگتن مذاکرات سختی را درباره هزینه‌های استقرار نظامیان آمریکا پیش رو داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار