به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نعمتی اظهار داشت: آمار نشان از رشد ۱۲۰درصدی خرید و فروش اینترنتی در کشور دارد. بر همین اساس لازم است ما خدمات خود را در این بخش افزایش دهیم. اما کار پوشه ایرانیان چیست و چه سودی دارد و چه پروسهای برای دریافت این پوشه باید طی کرد؟
محمد رضا قادری عضو هیأتمدیره شرکت پست در این زمینه میگوید: «پوشه ملی ایرانیان یکی از طرحهایی است که میتواند زمینه ارتباط بهتر نهادهای دولتی با مردم را برای ارایه خدمات کیفیتر در بستر دیجیتال فراهم کند، زیرا با استفاده از کارپوشه ملی ایرانیان میتوانند ارایه خدمات الکترونیکی خود را در این زمینه افزایش دهند و از این طریق مکاتبات اداری خود را پیگیری کنند.»
او در ادامه با اشاره به اینکه کار پوشه ایرانیان همان کارتابل است که ما نام ایرانی آن را انتخاب کردهایم، در مورد جزییات این موضوع گفت: «کارپوشه ایرانیان بستر الکترونیکی است، برای هر چیزی که دولت و نهادهای دیگر میخواهند برای مردم ارسال کنند؛ اعم از شهرداری و قوه قضائیه. حتی نهادهای عمومی ارسال الکترونیکی را جایگزین ارسال کاغذی کردهاند و الزام شده این اقدام تا ٦ ماه آینده انجام شود.»
او در ادامه توضیح داد: «کارپوشه ایرانیان بستری است که با ایجاد یک کارتابل هر ایرانی میتواند از طریق آن به صورت الکترونیکی فعالیت داشته باشد. البته باید در نظر داشت که شهروندان باید ابتدا ثبتنام کنند تا چنین کارتابلی برایشان ایجاد شود. از این طریق دولت هر آنچه را که میخواهد ارسال کند، به جای ارسال کاغذی از روش الکترونیکی استفاده میکند. مانند فیش قبوض، احضاریه و. البته این مقولات به صورت یکطرفه است و از نهادها به مردم است و به صورت برعکس یعنی قابلیت ارسال موضوعی از سوی مردم برای نهادها وجود ندارد.
البته آن دستگاه این امکان را فراهم کرده که درصورت نیاز مطالبی که در آن وجود دارد را پاک کرده یا برای فردی ارسال کند که البته این اقدام بنا به درخواست نهاد حاکمیتی صورت میگیرد.
اگر اکانت نداشته باشید خبری از احضاریه قبوض خدماتی نیست
قادری با اشاره به اینکه برای ایجاد اکانت هر فرد نیاز به ثبت نام و احراز هویت دارد، ادامه داد: «برای دستیابی به این کارتابلها ابتدا باید به صورت الکترونیکی درخواست داد و پس از احراز هویت اکانتی برای افراد ایجاد میشود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.
همچنین درصورت عدم درخواست مردم در گام اول ابلاغیه را توسط ارسال الکترونیکی تامدتها ممکن است به صورت موازی ارسال کنند، اما به سطح قابل توجهی که رسید مانند کارت ملی که در ابتدای امر ثبت نام اختیاری را پیش رو داشتند و پس از مدتی تاریخی را تعیین کردند و درنهایت اعلام کردند کسانی که کارت ملی هوشمند نداشتند، خدماتی به آنها ارایه نمیشود. در واقع اگر کسی اکانت نداشته باشد، ابلاغیهای برایش نمیرود و به عبارتی با دولت و نهادهای دولتی ارتباطش قطع میشود. »
رویه پاسخ دادن به ابلاغیهها چگونه است؟
عضو هیأتمدیره پست ایران در خاتمه اضافه کرد: «برای پاسخ دادن به ابلاغیه یا پرداختها و حتی فرمها مراجعه حضوری لازم است و اگر امکان انجام آن به صورت الکترونیکی باشد، انجام میشود. بهعنوان مثال اگر از سازمانی برای شما فرمی ارسال شده بود، شما میتوانید با پر کردن آن فرم دیگر مراجعه حضوری نداشته باشید. اما در صورت نیاز به مراجعه حضوری به جهت اینکه همان سازمان برای شما مطلبی را فرستاده است در سامانه خود دارد به همین جهت نیازی به فرم کاغذی آن ندارید و با کد رهگیری میتوانید به آن رسیدگی کنید و از بسیاری از تخلفات جلوگیری میشود و میتواند از این جهت نقش خوبی را ایفا کند.»
منبع: شهروند
انتهای پیام/
لطفآ راهنمایی