مشاور عالی پژوهشگاه نیرو گفت: در زمینه استفاده از گاز‌های فلر در تولید برق، تحقیقات فنی، اقتصادی و زیست محیطی انجام و خوشبختانه نتایج ارزشمندی حاصل شده است.

استفاده از گاز‌های فلر در تولید برقبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه‌های نیرو و صنعت نفت، به برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت در زمینه جمع‌آوری گاز‌های فلر و استفاده اقتصادی از آن‌ها اشاره کرد و گفت: پیش از این برنامه‌ریزی‌ها در مجموع ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز فلر را در بر می‌گرفته و با توجه به آمار‌های به‌دست آمده حدود ۵ میلیارد متر مکعب دیگر از این گاز وجود دارد که تصمیم داریم برای این بخش، مصرف اقتصادی، فنی و منطقی شناسایی کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به سابقه همکاری‌های دو پژوهشگاه گفت: یکی از موضوعاتی که مورد بررسی دو طرف قرار گرفته، استفاده از گاز‌های فلر در تولید برق است که در این زمینه تحقیقات فنی، اقتصادی و زیست محیطی انجام و خوشبختانه نتایج ارزشمندی حاصل شده است.

وی ادامه داد: از یک‌سو محصول این فعالیت، برق خواهد بود که از مباحث محوری وزارت نیرو است و از سوی دیگر، استفاده از گاز‌های فلر از چالش‌های حوزه نفت است، بنابر این درصدد جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد تسهیلات در ۲ وزارت‌خانه در این جهت هستیم.


بیشتر بخوانید: الزام سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از ۲۰ مرداد / نحوه بازیابی رمز کارت سوخت


مشاور عالی پژوهشگاه نیرو تعامل پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی را برخوردار از اهمیت بسیار بالا دانست کرد و گفت: فعالیت پژوهشی را باید یک زنجیره دانست که یک سمت آن دانشگاه‌ها و سمت دیگر آن به بخش خصوصی متصل می‌شود و میان این ۲ بخش حلقه‌هایی وجود دارد که تکمیل کننده مراحل قبلی هستند، مراکز تحقیقات دولتی را می‌توان جزو این بخش به حساب آورد.

وی تصریح کرد: در دنیا کشور‌هایی که تمام اقتصاد آن‌ها مبتنی بر بخش خصوصی است خود را بی‌نیاز از ایجاد و تاسیس پژوهشگاه‌های دولتی نمی‌دانند، ما نیز همانند دیگر کشور‌ها، به این شرکت‌ها نیاز داریم، که در این میان پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند نقش و رسالت مهمی را در تکوین و توسعه اقتصاد ملی و فناوری ملی بر عهده داشته باشد.

 

انتهای پیام /

جمع‌آوری گاز‌های فلر و استفاده اقتصادی از آن

 

برچسب ها: صنعت ، نفت ، گاز ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار