وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در سفر به کابل و دیدار با مقامات افغانستان، گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه آب و انرژی را پیگیری کرد.

دیدار و رایزنی وزیر نیروی ایران با مقامات افغانستان و پیگیری گسترش مناسبات اقتصادی دو کشوربه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران که ریاست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان را به عهده دارد، روز سه شنبه در صدر هیاتی به کابل سفر کرد و در دیدارهایی با رئیس جمهوری، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و وزیران آب و انرژی و مالیه افغانستان، گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه آب و انرژی را پیگیری کرد.

دیدار با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نخستین برنامه «رضا اردکانیان» بود؛ در این دیدار دو طرف در زمینه‌های مختلفی از جمله مبادلات انرژی، سرمایه گذاری‌های مشترک در زمینه‌های آب و فناوری های مربوط به آن، مباحث زیست‌محیطی، راه آهن، مشارکت افغانستان در چابهار و حل و فصل مباحث بانکی گفت و گو کردند.

در این دیدار طرفین همچنین بر ضرورت همکاری‌های آبی در حوضه آبریز مشترک با تاکید بر ضرورت توسعه متعادل و دوسویه برای ساکنان دو طرف مرز و در کنار آن مدیریت بهینه منابع آبی توافق کردند.

تلاش برای متوازن کردن تبادلات تجاری میان دو کشور با استفاده از ظرفیت‌های نهفته تولید و تجارت افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان و اشرف غنی بود.

در دیدار اردکانیان و اشرف غنی موضوع استثنا شدن افغانستان از تحریم‌ها هم مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان دو کشور مسوول اجرایی کردن مذاکرات دوجانبه شود.

دیدار و رایزنی وزیر نیروی ایران با مقامات افغانستان و پیگیری گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور

وزیر نیروی ایران پس از دیدار با رئیس جمهوری افغانستان، با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، ضرورت فعال کردن بیش از پیش ساز و کار کمیسیون مشترک با هدف توسعه روابط در حوزه اقتصاد، آب، انرژی و همچنین بهره برداری از ظرفیت های بندر چابهار مورد توجه قرار گرفت.

سفر اردکانیان ابتدا قرار بود دو روزه باشد اما با تغییر برنامه‌ها، سفرش به یک روز تقلیل یافت؛ بنابر این دیدار با سرپرست وزارت «آب و انرژی» و وزیر «مالیه» افغانستان در برنامه‌های بعدی سفر یک روزه اردکانیان به افغانستان قرار گرفت.

دیدار و رایزنی وزیر نیروی ایران با مقامات افغانستان و پیگیری گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «محمد گل‌خلمی» همتای خود، در دیداری دوجانبه آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه های آب و انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های زیربنایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های دوجانبه و بین‌المللی در این زمینه تاکید کردند.

دوطرف در این دیدار بر مساله سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی و تعمیم این همکاری به دیگر کشورهای منطقه توافق کردند.

انتقال تجارب ایران در حوزه‌های برق و ساخت دستگاه‌های زباله‌سوز از دیگر موضوعات مورد توافق اردکانیان و گلخلمی بود.

دیدار و رایزنی وزیر نیروی ایران با مقامات افغانستان و پیگیری گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور

وزیر نیروی ایران در ادامه سفر خود با سرپرست وزارت مالیه افغانستان و رییس کمیسیون مشترک افغانستان و ایران دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی از جمله تجارت، ترانزیت و انرژی، نسبت به برگزاری کمیسیون مشترک به عنوان ساز و کار مهم توسعه روابط دوجانبه توافق کردند.

رئیسان کمیسیون مشترک ایران و افغانستان نسبت به تشکیل یک کمیته به منظور فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی به عنوان یک چارچوب موقت تا قبل از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ظرف یک ماه آینده توافق کردند.

«احمدعلی کیخا» نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، «علی عدالت» دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان و «علیرضا حاجی‌زاده» رییس اداره امور افغانستان وزارت امور خارجه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران را همراهی کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.