کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید ۲ میلیون عدد بذر مینی تیوبر در استان اردبیل خبر داد.

غفور آقایی، کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: ۴ سایت مهم تولید بذر مینی تیوبر و یا بذر اولیه سیب زمینی با ظرفیت اسمی ۲۵ میلیون عدد مینی تیوبر در استان اردبیل فعال است که سالانه ۲ میلیون عدد بذر مینی تیوبر را تولید می‌کنند.

وی افزود: در سال زراعی گذشته بیش از ۸۰۰ تن بذر الیت در بین زارعان توزیع شده است که از این میزان ۳۲۰ هزار تن بذر الیت و گواهی شده تولید خواهد شد که به این روش در سال‌های آتی قادر خواهیم بود ۵۰ درصد بذر مورد نیاز سیب زمینی برای کاشت در داخل مزارع استان را تامین کنیم.

کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت بذور اولیه سیب زمینی در مزارع ایزوله و در شرایط طبیعی کشت و با تولید انبوه زیر نظر متخصصان در بین بهره برداران توزیع می‌شود.

آقایی بیان کرد: دشت اردبیل یکی از دشت‌های مهم کشور برای تولید انواع محصولات کشاورزی و بخصوص محصول مهم سیب زمینی است.

وی افزود: بذری که در استان تولید می‌شود از لحاظ کیفی و فنی جزو بذر‌های مرغوب کشور محسوب می‌شود.

کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: هسته اولیه بذری که در این استان تولید می‌شود از لحاظ عملکرد در سطح بالایی قرار دارد و از طرف دیگر عاری از هرگونه آفت و بیماری است و بهره برداران می‌توانند با امنیت و آسایش روحی این محصول را کشت کنند.

آقایی تصریح کرد: با تحقیقات انجام شده، به جای کشت مستقیم گیاهچه ها در گلخانه از میکرو تیوبرهایی که به صورت آزمایشگاهی پرورش یافته اند برای کشت استفاده می شود که بذور مینی تیوبر (ریز غده) بدست آمده از این گلخانه ها پس از تکثیر به صورت بذر الیت و سوپر الیت در اختیار زارعین قرار می گیرند. 

وی افزود: در چند سال اخیر در خصوص تولید مینی تیوبر تحقیقات زیادی انجام شده است از جمله به جای استفاده از بستر پیت ماس که نوعی خاک برگ وارداتی است، از  بسترهای بومی استانی که خیلی ارزان قیمت تر است استفاده کردیم که برای تولید مینی تیوبرهایی که ضریب تکثیر بالایی دارند به خوبی جواب داد. 

انتهای پیام/ح

توزیع بیش از 800 تن بذر الیت در بین زارعان اردبیل

برچسب ها: کشاورزی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.