مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۱۷۰ هکتار از مراتع استان کرمان طعمه آتش شده اند که عامل ۹۰ درصد آن‌ها انسانی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دهمین اتوبوس مطالبه گری با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان و اصحاب رسانه امروز برگزار شد.

در این اتوبوس مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه نظارت بر میزان آلاینده‌های کارخانه‌ها و صنایع بزرگ استان از سوی این اداره صورت می‌گیرد، گفت: هر ۳ ماه یک بار نتایج آزمایش‌ها رصد و بررسی می‌شود و این اداره بحث راستی آزمایی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه به سرمایه گذاران در استان کرمان احترام و راهکار‌هایی برای رفع آلایندگی به آن‌ها انجام می‌دهیم، افزود: اهمیت اول این سازمان، سلامت شهروندان است و کار ما بر طبق مستندات صورت می‌گیرد و در برخورد با صنایع آلاینده و معرفی آن‌ها مماشاتی نداریم و حفظ جان مردم از همه چیز مهم‌تر است و در این خصوص کوتاه نمی‌آییم.

وی درباره میزان آلاینده‌های کارخانه مس سرچشمه بیان داشت: با احداث کارخانه اسید و سولفات زدایی بحث وجود co۲ را در هوا نداریم.

شاکری گفت: کارخانه کک سازی زرند اقدامات مؤثری را برای به حداقل رساندن آلاینده‌ها انجام داده است و هم اکنون آلاینده‌های این مجموعه در حد استاندارد است.

وی تصریح کرد: در این کارخانه طرح CPQU برای کاهش میزان آلاینده‌ها انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه پارک ملی خبر در هر دولتی خط قرمز است، از راه اندازی سایت پرورش هوبره در شهرستان سیرجان که سرمایه گذار آن قطری است، سخن گفت و بیان داشت: نماینده قطری به علت تخلفات به مراجع قضایی معرفی شده است و دولت قطر بعد از معرفی نماینده جدید کار خود را بار دیگر آغاز می‌کند.

وی به اراده جدی و جمعی برای احیای تالاب جازموریان اشاره کرد و گفت: این موضوع در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور به کرمان و همچنین در سند گرد و غبار استان مطرح و برنامه‌ای ۵ ساله برای احیای این تالاب در دست اقدام است و کار‌های متعدی انجام می‌شود؛ البته، این نکته را نباید فراموش کنیم که این تالاب در حوزه دو استان است و باید ۲ استان همت و برنامه ریزی کنند.

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این اتوبوس با بیان اینکه امسال با توجه به بارندگی‌ها و رشد گیاهان و علوفه‌های مرتعی بحث حریق نیز بیشتر است، گفت: امسال تاکنون نزدیک به ۱۷۰ هکتار مراتع در ۳۴ مورد، طعمه آتش قرار گرفته و از دست رفته اند و این مورد نسبت به پارسال ۷۲ هکتار بیشتر بوده است.

وی علت ۹۰ درصد این آتش سوزی‌ها را عامل انسانی عنوان کرد و گفت: این آمار نگران کننده است و با همکاری ادارات مختلف، مثل: مدیریت بحران، هلال احمر، دهیاری‌ها و ۴۳ تشکل مردمی سازمان یافته که وسایل اولیه را در اختیار آن‌ها قرار دادیم، برای مهار این آتش سوزی‌ها اقدام می‌کنیم.

رجبی زاده بیان کرد: کل نیرو‌های حفاظتی ما ۶۵ نفر است که با توجه به گستردگی مراتع در استان کرمان کمبود نیرو داریم.

وی افزود: در بالای ۹۰ درصد از تخریب منابع طببعی و تصرف اراضی پرونده قضایی تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه از سال ۹۵ طرح مقابله با فرسایش بادی صورت گرفته است، گفت: با ید در حدود ۱۱ هزار هکتار مالچ پاچی انجام شود که در سال ۹۶ و ۹۷؛ مالچ پاشی در سه هزار و ۳۳۰ هکتار از مراتع صورت گرفته و برنامه داریم امسال حدود ۲ هزار هکتار را مالچ پاشی کنیم که با این حساب ۵۰ درصد کار مالچ پاشی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید در کل منطقه ۱۵ هزار هکتار نهال کاری شود، افزود: تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نهال کاری شده است.

رجبی زاده با بیان اینکه معدن یعنی تخریب و در استان کرمان که بهشت معادن است و اشتغالزایی بالایی در این حوزه انجام می‌شود، باید اصولی رعایت شود که محیط زیست و منابع طبیعی بر آن اشکال نگیرد و معدن کاری ما مدیریت شده باشد، گفت: باید فقط قسمت‌هایی که مربوط به به معادن است در اختیار معادن قرار گیرد و این موضوع که زمین‌هایی غیر از محدوده معدن در اختیار معدن کاران باشد، ایراد قانونی دارد.
انتهای پیام/ی

معدن یعنی تخریب و در استان کرمان که بهشت معادن است

برچسب ها: آتش نشانی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار