مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزدگفت: شاخص یدادرار ۸۲ درصد دانش آموزان یزدی در محدوده مطلوب و طبیعی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  یوسف نقیایی مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزدگفت: هرساله در استان یزد ۲۴۰ نمونه دانش آموز با سن ۱۰-۸ ساله  سنجش می‌ شوند تا میزان ید دریافتی خانوار‌ها   مشخص  شود.

وی افزود: ید یکی از عناصر بسیار ضروری برای بدن است و بهترین منبع دریافت ید نمک ید دار است و با مصرف خیلی کم نمک افراد می‌توانند ید مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند و نیازی به مصرف زیاد نمک نیست.

نقیایی ادامه داد: نتایجی که از پایش ید ادرار دانش آموزان در سال ۹۷ به دست آمده نشان می‌دهد ید دریافتی ۸۲ درصد دانش آموزان در محدوده مطلوب و طبیعی بوده است و حدود ۱۴ در صدید کمتر از مقدار‌های توصیه شده و استاندارد ید در ادرار دانش آموزان دیده شده است.

۵/۵ درصداز یزدی ها نمک غیرید دار استفاده می‌کنند

مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزد بیان کرد: بررسی دیگری که انجام شده وضعیت نمک مصرفی یددارو غیریددار در خانوار‌ها است آخرین بررسی که در استان یزد انجام شده است نشان می‌دهد که ۵/۵ درصداز خانوار‌ها نمک غیرید دار استفاده می‌کنند.

نقیایی اظهارداشت: با وجود اینکه استان یزد جزء استان‌های خوب و مطلوب از نظرمصرف ید در کشور است، اما هنوز آمار‌ها صد درصد نیست وا ین نگرانی را ایجاد می‌کند که خانواده‌هایی هستند که هنوز نمک غیرید دار استفاده می‌کنند و کمبود ید باعث کم کاری تیروئید می‌شود.

نقیایی با اشاره به اهمیت مصرف ید در زنان باردار گفت: درزنان باردار کمبود مصرف ید روی هوش جنین اثر می‌گذارد ضمن اینکه روی سلامت جنین در روز‌های اول بارداری نیزاثر می‌گذارد و کمبود ید باعث افزایش سقط جنین می‌شود و زنان باردار علاوه بر ید باید مکمل‌های ید را که در مراکز بهداشتی برای زن باردار تجویز می‌شود نیز دریافت کنند.

مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزد با اشاره به اهمیت ید دار بودن نمک گفت: نمک غیریددار حاوی عناصر سنگین است و برای کبدبسیار مضراست و نبود ید در این نمک‌ها هم یک نقص محسوب می‌شود و اگر خانواده‌ای نمک غیرید دار مصرف کند قادر به تامین ید مورد نیاز روزانه خودنخواهد بود.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود که مردم حتما از نمک‌های یددار تصفیه شده استفاده کنند و از مصرف نمک‌های غیر یددار بپرهیزندزیرا آسیب‌های جدی را برای مردم به همراه دارد.

نقیایی گفت: نگه داری نمک یددارنیز مهم است نمک یددار را درکنارگرمای زیاد و رطوبت زیاد نگه داری نکنید، زیرا باعث تخریب بیشترید می‌شود و بنابراین هنگامی که نمک را خریداری می‌کنند به مقدار زیاد خریداری نشود تا درمدت کوتاهتر استفاده شود و نمک در اثرنور هم ید خود را از دست می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود نمک را درظرف‌های تیره و یا داخل کابینت نگه داری کنند.

اما بررسی‌های کامل ترمعمولا هر ۵ سال یکبار به صورت کشوری انجام می‌شود

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.