مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی کاهش تولید محصول در سال‌های بعد و کاهش مواد آلی خاک به همراه دارد.

اسفندیار خزایی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،گفت:دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است، ولی این کار باعث می‌شود مواد آلی خاک و میزان تولید محصول در آن کاهش یابد.

با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم، بعضی از کشاوزان به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی روی می‌آورند وبا این کار مواد آلی خاک را از بین می برند. خاک از چهار قسمت تشکیل شده است.۱ -ماده معدنی ۲ -ماده آلی ۳ -آب و ۴- هوا. ماده آلی خاک شامل بقایای گیاهی و جانوری، سلول و بافت‌های جانداران خاک و مواد حاصل از ریشه و میکروب‌های خاک است.

او با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی در بلندمدت اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای در جو می‌شود افزود: سوزاندن بقایای گیاهی عامل تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود، وتحقیقات نشان داده است که بقایای گیاهی یک منبع تجدید پذیر طبیعی و مهم و سرشار از مواد مغذی گیاهی بوده که می‌تواند همراه با کود‌های شیمیایی برای اصلاح خاک و بهبود تغذیه گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم گفت: سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول از مزارع باعث می‌شود، تا جذب عناصر غذایی از طریق ریشه‌ها، ظرفیت نگهداری آب در خاک، راندمان مصرف آب و فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک کاهش پیدا کند.

رضوانی جلال همچنین با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی موجب تخریب بافت و ساختمان خاک می‌شود، افزود: این کار همچنین موجب افزایش فرسایش خاک و بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی می‌شود.

او با اشاره به اینکه ادامه این روند باعث کاهش میزان تولید محصولات زراعی از لحاظ کمی و کیفی می‌شود، بیان کرد: کاهش تامین علوفه و خوراک مورد نیاز دام‌ها یکی دیگر از مضرات سوزاندن بقایای گیاهی است که با اعمال مدیریت و فرآوری بقایای گیاهی می‌توان درصد بالایی از کمبود علوفه و سوء تغذیه دام‌ها را مرتفع کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر آگاه سازی مردم و کشاورزان در خصوص نسوزاندن مزارع پس از برداشت محصول افزود:از بین رفتن موجودات زنده و مفید بخصوص کرم خاکی در اثر تولید گرمای زیاد و درنهایت موجب از بین رفتن ساختمان خاک و شرایط مساعد برای رشد و فعالیت ریشه گیاهان می‌شود.

او با اشاره به اینکه با کاهش مواد آلی، گیاهان زراعی تحمل خود را در برابر آفات، بیماری ها، خشکی، گرما و سرما از دست می‌دهند افزود: خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می‌گیرد و با از بین رفتن لایه‌های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می‌دهد.

اگر چه هنوز قانونی در جهت ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی در کشور نداریم، ولی این کار در برخی مواقع موجب سرایت آتش به مزارع اطراف و خسارت به برخی از کشاوزان که هنوز محصول خود را برداشت نکرده اند هم می‌رساند.

اگر صنایع تبدیلی متناسب مانند کارخانه‌های تولید کاغذ از کاه و همچنین تولید سوخت از بقایای کشاورزی را ه اندازی شود می‌توان از این کاه و کلش‌ها به جای سوزاندن درامدی هم برای کشاورزان کسب کرد.

انتهای پیام/ا

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی کاهش تولید محصول در سال‌های بعد و کاهش مواد آلی خاک به همراه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار