از دیدگاه چین تاکتیک آمریکا برای اعمال فشار بر سازمان جهانی تجارت به شکست منجر می‌شود. ­

تاکتیک اعمال فشار آمریکا برای چین مسئله تازه‌ای نیست و نتیجه نخواهد دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رسمی چین روز دوشنبه اعلام کرد تهدید آمریکا برای محروم کردن چین از وضعیت «در حال توسعه» در سازمان جهانی تجارت تاکتیکی محکوم به شکست است که هدف آن اعمال فشار پیش از آغاز دوباره مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین در این هفته است.

پکن همچنین به انتشار یادداشتی به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه واکنش نشان داد. ترامپ در این یادداشت اعلام کرد سازمان جهانی تجارت از نوعی دوگانگی منسوخ میان کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه استفاده می‌کند که به برخی از اعضا اجازه می‌دهد به طور ناعادلانه‌ای منافع بیشتری داشته باشند. در متن این یادداشت به ده کشور بسیار ثروتمند از دیدگاه نسبت تولید ناخالص داخلی به جمعیت اشاره کرد، اما در وهله نخست چین را هدف قرار داد.

این اظهارات در حالی بیان شد که قرار است مذاکره کنندگان چینی و آمریکایی در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه برای دور جدید مذاکرات مربوط به جنگ تجاری دیدار کنند. این جنگ تجاری موجب شده است این دو قدرت بزرگ اقتصادی بر بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار تبادلات تجاری سالانه خود تعرفه گمرکی اعمال کنند.

خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد بدیهی است که واشنگتن تصمیم گرفته است از این یادداشت به عنوان ارز مبادلاتی در مذاکرات تجاری استفاده کند. اما تاکتیک اعمال فشار برای چین مسئله تازه‌ای نیست و هرگز نیز نتیجه نخواهد داد. این تلاش سلطه جویانه دولت آمریکا برای وادار کردن سازمان جهانی تجارت با مخالفت رو به رو خواهد شد.

دونالد ترامپ ۹۰ روز به سازمان تجارت جهانی برای حل مشکل کشور‌های عضو که بنابر اعلام آمریکا از وضعیت خود به عنوان کشور‌های در حال توسعه سوء استفاده می‌کنند تا منافع تجاری بیشتری به دست آورند رسیدگی کنند. چین در صدر این کشور‌ها قرار دارد.

در متن یادداشت آمده است که اگر اصلاحات مورد مطالبه رئیس جمهور آمریکا در مهلت تعیین شده عملی نشود، نماینده تجاری آمریکا مجاز خواهد بود با کشور‌هایی که از سوی سازمان تجارت جهانی به عنوان در حال توسعه در نظر گرفته می‌شوند، در صورتی که به این نتیجه برسد که این کشور‌ها از عنوان اعطا شده سوء استفاده می‌کنند، در این چارچوب رفتار نکند.

خبرگزاری رسمی چین تاکید کرد این اقدام که متناقض با اصول سازمان جهانی تجارت است تنها به شکست منجر خواهد شد. این اقدام تنها آشوب و جنجال به پا خواهد کرد و موانع جدیدی بر سر راه اصلاحات سازمان جهانی تجارت ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار