دهقانی‌نیا از امحای کامل کالا‌های مکشوفه قاچاق در حوزه سلامت (دارو و خوراکی) و عدم تزریق آن‌ها به بازارها خبر داد.

کالای قاچاق مکشوفه حوزه سلامت به بازار تزریق نمی شودحمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع بازگشت و بازصادرات کالاهای مکشوفه قاچاق، اظهار کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قوانین بسیار سختی برای ورود کالای قاچاق به بازارهای رسمی دارد.

او ادامه داد: ابتدا تمام کالاهای سلامت محوری که توسط ماموران  تحت عنوان کالای  قاچاق کشف می شوند اعم از خوراک و دارو به طور کامل امحا شده و به هیچ وجه وارد بازار نمی شوند، البته این موضوع درباره کالاهای قاچاق کشف شده صدق می کند.

دهقانی نیا بیان کرد: در نتیجه با وضع این قانون قسمت اعظمی از کالاهای قاچاق کشف شده از گردونه بازگردانی به کشور و باز صادراتی حذف می‌شوند.


بیشتر بخوانید: رتبه اول استان البرز در مبارزه با پوشاک قاچاق / ظرفیت تولیدی کارخانجات این صنعت افزایش یافت


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: برای ورود کالاهای قاچاق کشف شده شروط بسیار سختی را وضع کرده ایم با گذر از کالاهای سلامت محور حال به سراغ کالاهای مکشوفه ی قاچاقی می رویم که در حوزه سلامت اثر ندارند و به تولید ملی نیز صدمه وارد نمی کنند. این نوع کالاها طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مجوز دریافت کنند تا بتوانند وارد بازار شوند.

او می گوید: برای کسب مجوزهای لازم پس از عبور از قوانین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به سراغ بررسی های سازمان استاندارد بروند تا تاییدیه این نهاد را بگیرند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در نهایت کالایی که در انبارها یا کانتینرهای قاچاق کشف شده و جزو کالای سلامت محور نیست و به تولید ملی (تولید محصول نهایی) لطمه وارد نمی کند با دریافت مجوزهای قانونی از نهادهای ذی‌ربط می تواند در بازار کشور وارد شود. به طور مثال شاید این محموله قاچاق نوعی مواد اولیه ای است که مورد نیاز ضروری یک کارخانه تولید داخل است و با تایید سازمان استاندارد کیفیت لازم را هم دارد.

گفتی است در ماده ۵۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است که؛ فروش کالای قاچاق منوط به رعایت تمام ضوابط قانونی از جمله ضوابط فنی، ایمنی، بهداشتی و قرنطینه‌‏ای است. در صورتی که فروش کالا مطابق ضوابط فوق بلامانع باشد و به تولید و تجارت قانونی و نیاز واقعی بازار لطمه وارد نکند، پس از أخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و نصب رمزینه موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسط سازمان جمع‏‌آوری و فروش اموال تملیکی فروخته می‌شود.

گفت‌وگو از نرگس معززی

انتهای پیام/

بازگردانی کالای مکشوفه به بازار رسمی کشور چگونه است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار