سمساریلر گفت: به دلیل وجود قوانین و همچنین دریافت هزینه‌های بسیار زیاد لب مرز تبدیل به یک بازار مکاره برای کامیون‌داران شده است.

لب مرز تبدیل به بازار مکاره شده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد سمساریلر رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ۵۴۶ شرکت عضو انجمن شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای هستند، گفت: حمل و نقل بین‌المللی ایران از قدیمی‌ترین انجمن‌های کشور به شمار می‌روند که هم اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت عضو آن هستند.

وی با بیان اینکه در دهه ۱۹۶۰ در ایران این شرکت‌ها شروع به کار کردند گفت: در همه این سال‌ها بخش خصوصی انجمن را اداره می‌کرده و شرکت‌های دولتی نقشی در اداره آن نداشتند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: پس از انقلاب تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل ما از طریق دولت‌ها مصادره شده و صاحبان آن‌ها متأسفانه کشور را ترک کرده‌اند پس از انقلاب هم تاکنون این انجمن با همکاری تمامی کامیون‌داران توانسته‌اند حوزه حمل و نقل جاده‌ای را ساماندهی کنند.


بیشتر بخوانید: آغاز پیش فروش بلیط قطار تهران _ آنکارا


سمساریلر با اشاره به اینکه حال حمل و نقل بین‌المللی خوب نیست، گفت: متأسفانه دولت هیچ همکاری با ما در حوزه حمل و نقل بین‌المللی نداشته و از لحاظ مالی هم حمایت‌هایی در این حوزه صورت نگرفته است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با بیان اینکه درشرایط تحریم بانک مرکزی ۸ ماه پیش به ما اعلام کرد که ارز نیمایی به کامیون‌ها تخفیف می‌دهد، اما ما در همان دوره اعلام کردیم که ارز نمی‌خواهیم، ولی دولت همکاری‌های لازم را با انجمن جهت رفع مشکلات کامیون‌داران داشته باشد.

وی توضیح داد: در حمل و نقل بین‌المللی کشور تعداد سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در رابطه با حمل و نقل بین‌المللی بسیار زیاد است و متأسفانه ۲۵ سازمان و وزارتخانه در این حوزه مصوبه و قانون دارند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بیان کرد: حمل و نقل بین‌المللی بیشتر به سمت مسائل سیاسی و امنیتی رفته و این موضوع با وجود آن که بخش خصوصی در این انجمن حضور دارد طبیعی نیست.

شرکت‌های حمل و نقلی نیازی به دریافت ارز نیمایی ندارند

سمساریلر بیان کرد: هم اکنون کشور ترکیه که بعد از ایران در حوزه حمل و نقلی قرار دارد توانسته تمامی کشور‌ها را از نظر حمل و نقلی پوشش دهد این در حالی است که ظرفیت کشور ایران از لحاظ خشکی بسیار بالاتر از ترکیه است و ما تمامی این فرصت‌ها را از دست داده‌ایم.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی گفت: شرایط حمل و نقل بین‌المللی برای واردات کالا و ترانزیت دچار مشکل شده است و این در حالی است که قبل از سال ۱۳۷۴ قانونی برای ترانزیت نداشتیم و در آن دوره سازمان راهداری برای حوزه ترانزیت و افزایش حمل و نقل کالا اقدام به تنظیم اسناد کرد.

وی بیان کرد: ارتباط بانکی با کشور‌های دیگر وجود ندارد و ما از سایر حوزه‌ها هزینه‌های خود را دریافت می‌کنیم.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های شرکت‌های حمل و نقل ما برون‌مرزی است گفت: هم اکنون با توجه به تحریم‌های موجود میزان فعالیت‌ها در این بخش کاهش یافته است.

سمساریلر بیان کرد: قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن در سال ۱۳۹۳ تصویب و ابلاغ شد، اما آیین‌نامه قانون که مشابه قانون گمرکی ما در سال ۱۳۵۲ بوده است موجب تحریم داخلی می‌شود بدین معنا که یک وسیله حمل و نقل با قیمت امروز حدود ۶۰۰ میلیون تومان به لب مرز می‌رسد، اما باید ۱۵ روز در گمرک برای ثبت سفارش و سایر اقدامات باقی بماند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: در شرایط امروز در اروپا نمی‌توانیم به یک فرد خارجی بگوییم برای کالا به مقصد ایران باید ثبت سفارش داشته باشید همین امور باعث کاهش میزان واردات و یا صادرات کالا شده است هیئت دولت دو سال پیش بخشنامه‌ای را صادر کرد که در آن اعلام شده است کالای ورودی به کشور باید ثبت سفارش شود.

وی با اشاره به اینکه ایران ۳۵ سال پیش عضو کنوانسیون گمرکی TIR شده که فلسفه آن تمهیدات امور مرزی است گفت: پیش از آن که این کنوانسیون وجود نداشت هر محموله‌ای که وارد مرز می‌شد باید ضمانت‌نامه به همراه خود دشت تا کالا سالم تحویل داده شود و نهایتا با شرکت‌های حمل و نقلی پروسه‌های بسیار مختلفی را در گمرکات کشور برای خروج کالا طی می‌کردند که با عضویت این کنوانسیون بخشی از مشکلات برطرف شد.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: در سال ۱۹۵۲ اولین کنوانسیون مشکلاتی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کرد، اما در سال ۱۹۷۵ با رواج این کنوانسیون بخشی از این مشکلات برطرف شد.

سمساریلر اظهار کرد: همین کنوانسیون که در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است اعلام کرده که تا مرز ایران تمامی مصوبات کنوانسیون اجرا شود و در قوانین گمرکی هم اعلام شده که بعد از گمرک این قوانین باید برای تردد کامیون‌داران تسهیل شود، اما هم اکنون با توجه به افزایش هزینه‌ها چنین اقداماتی باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای حوزه ترانزیت شده است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با اشاره به اینکه هم اکنون هزینه‌های توقف پشت مرز‌ها بسیار زیاد شده است گفت: ایجاد آزمایشگاه‌ها برای بررسی محموله‌های سیال در گمرک‌ها برای کامیون‌داران بسیار هزینه‌بر است این در حالی است که به گفته مدیران بخش آزمایشگاهی چنین آزمایشاتی برای محموله‌های سیال و مایع معنایی ندارد.

وی افزود: متأسفانه مشاهده شده است که در محموله رب گوجه فرنگی که کارخانه سازنده این محموله را به راننده کامیون تحویل داده است ۲۵۰ کیلوگرم هروئین پیدا شده است و باعث ۱۰ سال زندانی شدن راننده کامیون شده است این در حالی است که این راننده از این محموله کاملا بی اطلاع بوده است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی تصریح کرد: تعداد راننده‌هایی که در کشور‌های مختلف به دلایل حمل مواد مخدر و یا سایر مواد در کشور‌ها مختلف زندانی هستند اعلام نمی‌شود و بسیاری از راننده‌ها هم خود به سفارتخانه‌ها گفته‌اند که نمی‌خواهیم اسامی‌مان اعلام شود.

سمساریلر افزود: متأسفانه ناجا و وزارت خارجه کشور هم آمار دقیقی از تعداد زندانیان اعلام نمی‌کند و همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌های این افراد شده است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: ۹۹ درصد کامیون‌های وارد شده به کشور در مرز‌های ایران باز می‌شود و متأسفانه برخورد فیزیکی بدی با محموله‌ها می‌شود و تمامی کامیون‌های وارداتی به کشور باید اسکن شوند که هزینه این اسکن‌ها برای هر کامیون ۱۱۰ هزار تومان است و اگر یک شرکت روزانه ۲۵۰ کامیون را وارد کشور کند باید هزینه‌های بسیار گزافی پرداخت کند.

وی افزود: رانندگان زندانی در کشور‌های ترکیه، ایتالیا و آلمان به دلیل حمل مواد مخدر وجود دارد که باید از وزارت خارجه و همچنین ناجا پیگیر مشکلات و یا آزادی آن‌ها شوند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی به معضل گازوئیل‌های قاچاق هم در کامیون‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون حجم استاندارد مخزن سوخت کامیون‌ها هزار لیتر است و راننده‌ها نمی‌توانند بیش از این میزان سوختگیری کنند.

سمساریلر به معضل هنگ مرزی اشاره کرد و گفت: رانندگان برای جابه‌جایی بار و حمل آن به کشور اسپانیا حدود ۶ هزار یورو به همراه داشته تا هزینه‌های اسکن، هزینه‌های بازرسی و سوخت را پرداخت کند، اما هنگ مرزی نه تنها ۴ هزار یورو از این راننده دریافت می‌کند بلکه ۴۵ میلیون تومان هم راننده را جریمه می‌کند این در حالی است که تمامی هزینه‌های کامیون از ایران تا اسپانیا بیش از ۶ هزار یورو می‌شود.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی افزود: طبق قوانین باید هر نفر مسافر تنها ۲ هزار یورو به همراه داشته باشد، اما ما چندین بار تا امروز اعلام کرده‌ایم که دو هزار یورو برای مسافران است و کامیون‌داران باید بیش از این میزان به همراه داشته باشد.

وی افزود: رانندگان حداقل باید ۲ هزار و ۸۰۰ یورو پول کشتی برای جابه‌جایی کامیون تا مرز خشکی را بدهد بنابراین باید این معضل از حوزه‌های مرزی کشور برداشته شود.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه متأسفانه لب مرز ایران تبدیل به بازار مکاره شده است افزود: متأسفانه نه تنها مسئولان حوزه حمل و نقلی نتوانستند برای این بخش کاری کنند بلکه وزرای راه و شهرسازی هم تا امروز نتوانستند مشکلات لب مرز را رفع کنند.

سمساریلر افزود: شورای عالی ترابری فعلا به عنوان بزرگترین مرجع تصمیم‌گیری برای حوزه حمل و نقل نتوانسته اقدامی برای این حوزه انجام دهد.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با اشاره به اینکه گمرک بزرگترین مشکل شرکت‌های حمل و نقلی به شمار می‌رود افزود: گمرک اگر قانون سال ۱۳۹۲ را اجرا کند برای شرکت‌های حمل و نقلی کافی است، ولی متأسفانه گمرک تمامی قوانین و بخشنامه‌ها را به شیوه خود تفسیر می‌کند و برای هر حوزه قوانین جدیدی را ارائه می‌دهد.

وی گفت: اگر تغییر مدیریتی در یک حوزه ایجاد شود آن بخشنامه صادره لغو می‌شود، اما متأسفانه گمرک نه تنها بخشنامه را لغو نمی‌کند بلکه به شیوه جدیدی آن را تفسیر می‌کند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر رفع مشکلات ارزی شرکت‌های حمل و نقلی گفت: ما تا به امروز ۱۷۰ بخشنامه و نامه به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که ارز نیمایی نمی‌خواهیم، زیرا که اگر ما ارز آزاد دریافت کنیم بعد از حمل کالا از کشور‌های خارجی می‌توانیم ارز وارد کشور کنیم بنابراین با ارائه ارز نیمایی به شرکت‌های حمل و نقلی مخالف هستیم.


معضل لاستیک کامیون‌داران همچنان وجود دارد

سمساریلر با اشاره به اینکه ما با آزادسازی نرخ سوخت موافق هستیم گفت: متأسفانه مشکل لاستیک کامیون‌داران همچنان ادامه دارد و با وجود آن که دولت همواره اعلام می‌کند که ۹۰۰ هزار لاستیک را ترخیص کرده‌ایم، ولی کامیون‌داران همچنان با مشکل لاستیک مواجه هستند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: هر کامیون ۱۸ لاستیک نیاز دارد، ولی متأسفانه یک یا دو حلقه لاستیک به کامیون‌داران می‌دهند و همین موضوع باعث افزایش کشته‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: متوسط پیمایش هر کامیون در کشور‌های اروپایی ۳۰۰ هزار کیلومتر است این در حالی است که در کشور ایران متوسط پیمایش تنها ۶۰ هزار کیلومتر است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی توضیح داد: باید کامیون داران بارگیر را جایگزین کشنده‌ها کنند، زیرا که نه تنها بارگیر برای هر راننده ارزان‌تر تمام می‌شود بلکه می‌توانیم از طریق این بارگیر‌ها تمامی سیالات پتروشیمی را جابه‌جا کنیم.

سمساریلر گفت: متأسفانه برای جابه‌جایی سیالات و محموله‌های پتروشیمی از کشور ترکیه بارگیر و کامیون اجاره می‌کنیم که این خود برای ایران هزینه بر است.

انتهای پیام /

شرکت عضو انجمن شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار