معاون امور معادن سازمان صمت فارس گفت: معادن سنگ آهن هماتیتی استان با حداقل 54 میلیون تن ذخیره با راهبری سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بخش‌های خصوصی فعال خواهند شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید عسکرزاده با اشاره به تدوین بسته اجرایی فعال‌سازی معادن کوچک در ۵ استان با پیش‌بینی فعال‌سازی ۱۵۰ معدن با اشتغالزایی مناسب، اظهار داشت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ایمیدرو با هدف تامین مواد اولیه صنایع معدنی، توسعه مناطق محروم و ایجاد حداقل هزار فرصت شغلی در سال ۹۷ آغاز شده است.

وی تصریح کرد: «گسترش دامنه پوشش طرح در معادن غیرفلزی در کنار معادن فلزی بر مبنای مزیت‌های نسبی، اولویت استانی و منطقه‌ای» و «معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف» از جمله این برنامه‌ها است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه این جلسه گفت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (نهضت راه‌اندازی معادن کوچک) در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی یکی از نقاط قوت و امیدبخش در ایجاد اشتغال پایدار توسعه صادرات، تقویت زنجیره‌های تامین، ایجاد ارزش در بخش معدن و ایجاد فرصت‌های مناسبی برای معرفی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش معدن است.

حسینی با بیان اینکه استخراج اطلاعات معادن مورد نظر استان در حال پیگری است، اضافه کرد: بودجه مربوط به این کار مشخص شده و از طریق سازمان ایمیدرو و با حمایت وزات متبوع در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: معادن سنگ آهن هماتیتی استان با حداقل ۵۴ میلیون تن ذخیره با راهبری سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بخش‌های خصوصی فعال خواهند شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بر اساس پایش نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی، سنگ‌های تزیینی معادن کوچک مقیاس فارس مورد بررسی و ذخایر قابل توجه هماتیت و دولومیت استان در اولویت اول قرار گرفت.

وی افزود: این درحالی است که مواد معدنی فلزی مانند آهن، مس، کرومیت و منگنز با توجه به نوع کانسار و نحوه استخراج از فراوانی بیشتری در حوزه معادن کوچک مقیاس در استان‌ها برخوردارند.

حسینی بارزترین مزیت معادن کوچک را پراکندگی آن در مناطق محروم و روستایی، سرمایه‌گذاری اندک برای راه‌اندازی معادن، اشتغال‌زایی مناسب و پایدار و نیز امکان تامین نیروی انسانی از مناطق همجوار عنوان کرد و گفت: در نقاط مختلف استان می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک یک معدن کوچک را فعال و اشتغال‌زایی قابل توجهی را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با فعال شدن این معادن، خدمات حمل و نقل و سایر خدمات جانبی نیز فعال و سبب توسعه سرمایه‌گذاری، فعال‌سازی معادن کوچک، امنیت سرمایه‌گذاری، مشارکت و توسعه روابط اجتماعی در هر منطقه می‌گردد.

حسینی با اشاره به اینکه ارزیابی‌ها نشان از وجود مشکلات در زیرساخت، نقدینگی، بازار فروش، مسایل حقوقی و فنی معادن کوچک مقیاس سنگ آهن هماتیی در استان دارد، گفت: با تجمیع این معادن علاوه بر تامین نیاز داخل، می‌توان رویکردی به بازار‌های صادراتی نیز داشت، به گونه‌ای که چند معدن کوچک که در شعاع نزدیکی به هم قرار گرفته‌اند، می‌توانند نسبت به ایجاد یک واحد فرآوری اقدام کرده که منجر به تثبیت فعالیت، توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش شود.

وی گفت: در فاز اول تعداد ۱۵ معدن سنگ‌آهن هماتیتی استان که از بازار مناسبی برای فروش برخوردار نیستند موردارزیابی قرار گرفته تا با مشارکت سایر بخش‌ها و راهبری وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان صمت و استانداری فارس زمینه فعال‌سازی و استمرار فعالیت آن‌ها فراهم گردد.

حسینی بیان کرد: در پی فعال‌سازی این معادن حداقل ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم در بخش معادن ایجاد خواهد شد در همین راستا (با احداث کنستانتره ۴۰۰ هزار تنی) استخراج واقعی معادن استان هم حدود ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی گفت: این طرح با پیگیری مستقیم استاندار فارس و مساعدت‌های ویژه مدیرعامل سازمان ایمیدرو در حداقل زمان ممکن عملیاتی خواهد شد.
انتهای پیام/م

فعال شدن معادن سنگ آهن هماتیتی فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.