یک متخصص پوست و مو به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «مشکلات پوستی» اینجا بخوانید/ بخش پنجمبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه « مشکلات پوستی» را  علی روشن متخصص پوست و مو پاسخ داده است.

سوال: حدود ۱۵ سال است که شوره سر دارم و انواع شامپو‌ها را استفاده کردم و لوسیون و قرص هم مصرف می‌کنم؛ الان دیگه خیلی مقاوم شده است، در صورت و سینه و پشتم هم پوسته پوسته می‌شود که همراه با خارش است، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: شوره سر، یک اختلال پوستی بسیار رایج است که در صورت عدم درمان سبب ریزش شدید مو می‌شود؛ عواملی مانند استرس، استفاده از رنگ مو‌های حاوی الکل، مصرف دخانیات و الکل می‌تواند عارضه شوره سر را بیشتر کند؛ استفاده از شامپوی مناسب می‌تواند در کنترل شوره سر ناشی از بیماری اگزمای درماتیت سبوره کمک کننده باشد.

سوال: دختری ۲۰ ساله هستم، تقریبا سه سال است که قسمت‌هایی از بدنم دانه‌های قرمز ریز از جا‌هایی که مو در می‌آید می‌زند و الانم تقریبا بیشتر بدنم را گرفته است، راه درمان آن چیست؟

جواب: خال‌های کوچک قرمز رنگ در واقع تومور‌های خوش خیمی هستند که از سلول‌های خونی تشکیل شده اند و به هیچ وجه خطرناک نیستند، آنژیوم گیلاسی یکی از راه‌های درمانی است.

سوال: حدود یک سال است که زیر لب پایینم لکه سیاه ایجاد شده است و گاهی هم خشک می‌شود و بعد با دست جدا می‌شود، راه درمان آن چیست؟

جواب: باید از نزدیک معاینه شوید.

سوال: اطراف بینی‌ام همیشه قرمز و پوست پوست می‌شود و به صورت حالت سوخته در آمده است و بیشتر در فصل سرما ایجاد می‌شود؛ با نرم کننده از پوسته شدن جلوگیری می‌کنم ولی قرمزی پوست را نمی‌توانم درمان کنم، اوایل فکر می‌کردم از حساسیت به خوراکی یا دارو یا شامپو یا مصرف کم آب باشد، اما تمامی مراحل را تست کردم و نتیجه نگرفتم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: وقتی پوست خشک است، لایه‌های بالایی به علت قرار گرفتن در معرض سرما، آب و هوای سرد به اندازه کافی آبدار نیستند که منجر به جابجایی زودرس سلول‌های پوست و پوسته شدن آن می‌شود؛ استفاده از تمیز کننده‌های ملایم صورت نیز مهم است که پوست شما را خشک نکند.

سوال: در گرمای بیرون از منزل دچار خارش سپس التهاب دست‌ها و همچنین سرخی صورت می‌شوم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: وقتی پوست خشک است، لایه‌های بالایی به علت قرار گرفتن در معرض سرما، آب و هوای سرد به اندازه کافی آبدار نیستند که منجر به جابجایی زودرس سلول‌های پوست و پوسته شدن آن می‌شود؛ استفاده از تمیز کننده‌های ملایم صورت نیز مهم است که پوست شما را خشک نکند.


بیشتر بخوانید: اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می‌کند


سوال: برای رفع شوره سر باید چیکار کنم؟

جواب: استفاده از موادی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن درخت چای و ... در درمان شوره سر مفید است.

سوال: حدود یکسال است که روی گونه سمت راست صورتم جوش‌های زیادی زده است و هر نوع صابون و ماسک طبیعی و غیرطبیعی و دارویی استفاده کردم نتیجه‌ای نگرفتم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: جوش صورت علت‌های مختلفی دارد که هر علت راه درمان متفاوتی دارد، اگر صورت جوش زیادی دارد و مدام است استفاده از راکوتان می‌تواند مفید باشد.

سوال: ۳ سال پیش پیشانی‌ام بر اثر عرق زیاد و پاک کردن عرق سوز شد، حال تابستان‌ها عرق که می‌کنم پوست سفیدک می‌زند که باید با ناخن پوست مردگی را بر دارم وگرنه خیلی زشت می‌شود، آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟

جواب: باید حتما در بیرون از منزل کرم ضد آفتاب استفاده کنید، همچنین کرم‌های کاهش التهاب می‌تواند مفید باشد.

سوال: پسر ۲۲ ساله ام پسوزیاریس دارد، دکتر‌ها قرص راکوتان دادند، روی سینه جوش‌های چرکین همراه با ترشح خونی دارد؛ برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید طول دوران درمان با راکوتان را کامل کنید.

سوال: برای درمان پوست چرب چه کاری باید انجام بدیم به خصوص که باعث بروز آکنه می‌شود.

جواب: باید چربی پوستتان را کم کنید، یکی از راه‌ها استفاده از انواع شامپو‌ها و صابون‌های مفید است.

سوال: ۲۸ ساله هستم، حدود ۱۱ سال پیش برای اولین بار متوجه لکه‌های قهوه‌ای رنگ به بازوی دستم و کمرم شدم، دکتر زیاد رفتم دارو زیاد مصرف کردم نتیجه ندیدم الانم آن لکه‌ها هر روز بیشتر می‌شود و تقریبا کل بدنم را فراگرفته و به صورت و گردنم هم رسیده است، واقعا دیگه از دکتر رفتن و نتیجه نگرفتن خسته شدم، باید چه کار کنم؟

جواب: لکه‌های قهوه‌ای قارچی روی پوست در اثر نوعی قارچ که در پوست زندگی می‌کند ایجاد می‌شود؛ هنگامی که این قارچ‌ها از کنترل خارج می‌شوند، بیماری پوستی و لکه روی پوست ظاهر می‌شود؛ درمان شامل استفاده از کرم، لوسین و شامپو است همچنین قرص نیز برای درمان استفاده می‌شود.

سوال: ۳۰ ساله هستم، کف دستانم و سایر بخش‌های بدنم مانند زیر بغل هایم به شدت عرق می‌کند، اما کف دستانم برای ارتباط با دیگران خیلی اذیت می‌کند؛ فشار خون بالا ندارم و دارویی هم استفاده نمی‌کنم، باید چه کار کنم؟

جواب: مشکلات هورمونی، پرکاری و کم‌کاری تیروئید و پاراتیروئید، استفاده کردن از داروها، بعضی از بیماری‌های داخلی مثل دیابت باعث تعریف کف دست می‌شوند؛ دارو‌های موضعی کف پا یا کف دست مثل آلومینیوم زیرکونیوم مفید است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ممنوون
آخرین اخبار