میرکیانی گفت:پژوهشگران یکی از ارزش‌های مهم قصه گویی را پربار شدن گنجینه‌های ذهنی کودکان می‌دانند.

محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قصه گویی از هنرهای با پشتوانه فرهنگی و کهن ایران  است و بسیاری از ارزش های فرهنگی مردم ایران از طریق قصه گویی پی درپی به نسل های دیگر منتقل شده اند، گفت: فواید زیادی را برای قصه گویی گفته اند و پژوهشگران آثار بسیاری در این باره  نوشته اند که یکی از ارزش های مهم قصه گویی، پربار شدن گنجینه های ذهنی کودکان است.

وی با بیان اینکه قصه در ذات خود کشش و جاذبه ای برای مخاطب ایجاد می کند، گفت: قصه هایی که برای کودکان می گوییم باعث می شود او  از طریق کشش ذاتی قصه به کتاب و کتابخوانی هم علاقه مند شود.

این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: در بسیاری اوقات کودکان پس از شنیدن قصه ای علاقه مند می شوند که کتاب آن قصه را در تنهایی شان بخوانند و به طور طبیعی هنر یعنی هنر ناب و اصیل که از اندیشه و تعهد اخلاقی و انسانی برگرفته شده است تا در رشد شخصیتی کودکان تاثیر مثبت بگذارد. کودکان فقط از طریق قصه خواندن و قصه شنیدن سرگرم نمی شوند بلکه با آداب و رسوم و شیوه های درست زندگی کردن هم آشنا می شوند که همین موضوع  ارزش تربیتی قصه و قصه گویی را برای ما آشکار می کند.

این نویسنده کودک و نوجوان به لزوم وقت گذاشتن خانواده ها برای قصه گفتن اشاره و بیان کرد: خانواده ها به دلیل بخشی از اتفاق های ناخواسته زندگی مثل زندگی کردن شهری و درگیری که  پدران و مادران با شغل های اداری دارند فرزندانشان را از این نعمت محروم کرده اند اما به هرحال بهتر است  پدران و مادران که نگران آینده فرهنگی فرزندانشان هستند با مدیریت زمان، بخشی از وقتی را که برای کودکان و فرزندانشان می گذارند به قصه گویی اختصاص دهند.

میر کیانی گفت:این زمان برای همه پدران و مادران وجود دارد به شرطی که بی دلیل اوقات خود را با سرگرم شدن در شبکه های مجازی نسوزانند.متاسفانه اغلب اوقات وقت مادران و پدران صرف توجه بیهوده و بی اثر در شبکه ها و فضاهای مجازی می شود.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار