مدیرکل استاندارد یزد گفت: دستگاه‌های مرتبط از طریق تدوین استاندارد‌های ملی و جهانی استاندارد در زمینه مواد غذایی سالم پیشتاز باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، محمدحسین ماجدی اردکانی مدیرکل استاندارد یزد گفت: با مشارکت کارشناسان این اداره کل و پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان روند تدوین استاندارد گیاهان دارویی سرعت می‌گیرد.

وی افزود : در یزد کالا‌ها و محصولات بومی و محلی زیادی بدون استاندارد ملی ایران تولید می‌شود، که به دلیل استقبال زیاد مردم برای مصرف، تدوین استاندارد‌های تحقیق محور، امری ضروری است.

ماجدی اردکانی ادامه داد: شیرینی‌های یزدی، فرآورده‌های کنجدی، ترمه و انواع گیاهان دارویی از این قبیل کالا‌ها هستند که اداره کل استاندارد و مرکز تحقیقات استان می‌توانند، انرژی خود را روی مواردی مانند آنغوزه، کتیرا و روناس با توجه به آزمایشگاه‌های موجود در استان متمرکز کنند.

دبیر کارگروه استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات یزد تصریح کرد: زیرمجموعه‌های این اداره کل باید به فکر امنیت و سلامت غذایی کالا‌ها و محصولات مصرفی مردم باشند چرا که دسترسی به مواد غذایی سالم حق مردم است و دستگاه‌های مرتبط می‌توانند از طریق تدوین استاندارد‌های ملی و متعاقب آن بین المللی کردن استاندارد‌های تحقیق محور از سوی سازمان‌های جهانی استاندارد در این زمینه پیشتاز باشند.

وی تصریح کرد: افلاتوکسین سم مهلکی است در صورتی که میزان آن در مواد غذایی کنترل نشود به پیکره جامعه صدمه‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند و از آنجایی که از میزان افلاتوکسین موجود در مواردی نظیر کنجد، گندم، پسته و دارو‌های گیاهی که در انبار‌ها نگهداری می‌شوند بی خبریم از تمامی دست اندرکاران ذیربط تقاضا داریم نسبت به شناسایی این موارد، استاندارد یزد را کمک کنند.

در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان، با هدف صرفه جویی در مصرف آب، افزایش ارزش افزوده و کمک به درآمد خانوار‌های بهره‌بردار به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

انتهای پیام/ی

تدوین استاندارد کالا‌ها و محصولات بومی و محلی امری ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.