اعطای زمین به طرح پرورش اسب و احداث دفتر بسته بندی محصولات از مصوبات جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛صادق پور،مدیر آبفای قم  در سومین شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: در سال گذشته ۱۱۷ میلیون مترمکعب آب در بخش‌های مختلف استان مصرف شد که ۱۷ میلیون متر مکعب بیش از میانگین مصرف آب است.

وی با بیان اینکه آب استان از منابع گوناگون از جمله سرچشمه‌های دز، ۶۵ چاه شهری، منابع آبی علی آباد و سد‌های کوچه ری و ۱۵ خرداد تامین میشود گفت: اگر مصرف منابع آبی مدیریت نشود تا سال ۱۴۰۴ میانگین مصرف آب استان به بیش از ۱۷۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

صادق پور در ادامه به تشریح عملکرد سازمان آبفا در جذب اعتبارات ملی و استانی پرداخت و گفت: در سال گذشته ۱۳ طرح عمده از جمله ترمیم شبکه آبرسانی، احداث تصفیه خانه فاضلاب و تکمیل روند فاضلاب شهری با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد از کل اعتبارات این طرح‌ها محقق شده افزود: مجموعا ۳۵ میلیارد تومان از این اعتبارات محقق و در توسعه شبکه آب و فاضلاب قم و پردیسان هزینه شد.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این جلسه از ساماندهی سطح و بستر رودخانه‌های استان خبر داد و گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و چهارصد میلیون تومان به انجام رسید.

حاج حسینی با بیان اینکه در این طرح تمام رودخانه‌های استان تعیین بستر شدند گفت:با هدف اندازه گیری و ارتقای ایمنی رودخانه‌ها بیش از ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان و ۱۰۰ کیلومتر از مسیل‌های استان تعیین بستر شدند.

وی همچنین از برخورد قاطع با حفر و بهره برداری از چاه‌های غیرمجاز در سطح استان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان پلمپ شد که با این اقدام از برداشت غیرمجاز ۹ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی جلوگیری شد.

آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم به توسعه شبکه آبرسانی جعفریه تاکید کرد و افزود: ۱۷ روستا در این بخش با مشکل کم آبی و حتی بی آبی مواجه هستند و باید هرچه سریعتر مشکلات مردم این بخش مرتفع شود.

وی همچنین برلزوم اختصاص حقابه استان از سد الغدیر تاکید کرد و گفت ۶۵ میلیون متر مکعب از حقابه استان مربوط به این سد است و باید به صورت کامل محقق شود.

دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز به استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع آبی استان پرداخت و گفت: در حال حاضر به برخی باغ‌های داخل شهر اجازه کشاورزی داده نمی‌شود و حتی برخی مزارع خشکانده می‌شود در حالی که پارک جنگلی هزار هکتاری در اطراف شهر در حال احداث است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بر لزوم برخورد عادلانه با کشاورزان و باغداران در استفاده از آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی قم اگر فردی بیابانی را آباد کرده باید با عدالت با وی برخورد شود.

استاندار قم نیز در این جلسه از همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های استان برای رفع مشکلات آبی استان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌ها باید با ادبیات مشترک مطالبات استان را در سطح کشور پیگیری و سهم استان را متناسب با ظرفیت‌ها و توان استان محقق کنند.

آقای سرمست بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ملی تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های استان باید با خلق فرصت‌های جدید و استفاده از تبصره‌های قانونی حداکثر بودجه را برای عمران و آبادانی استان جذب کنند.

در این جلسه همچنین اعطای زمین به طرح‌های پرورش اسب، شرکت بسته بندی آبمیوه در محور سلفچگان، احداث کارخانه آسفالت در منطقه الهیار، احداث دفتر بسته بندی محصولات، دکه‌های میدان ۷۲ تن و یک مجتمع اقامتی بررسی شد.

گفتنی است اعطای زمین به طرح پرورش اسب، احداث دفتر بسته بندی محصولات و مجتمع اقامتی تصویب شد و باقی طرح‌ها برای انجام تحقیقات بیشتر به کارگروه‌های تخصصی ارجاع داده شد.

انتهای پیام/ش

سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار