رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان از کاهش ۴۷ درصدی آمار وقوع آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان در چهار ماه گذشته از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

۴۷ درصد از آتش سوزی جنگل های مریوان کاهش داشته استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، شاهرخ محمودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: همچنین از نظر مساحت آتش سوزی‌های در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۹۶ درصدی مواجه بودیم که این بیانگر نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از سوی مردم است.

وی به دلایل ایجاد آتش سوزی هم اشاره کرد و افزود: آتش سوزی توسط دامداران، آتش سوزی ناشی از اختلافات قومی، سهل انگاری افراد در تفرجگاه‌ها و آتش زدن سرشاخه‌های درختان میوه توسط باغداران از مهمترین عوامل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان است.

محمودی یادآور شد: گاهی شاهد آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع هستیم که خسارت جبران ناپذیری به پوشش جنگلی و مرتعی، حیات وحش، از بین رفتن خاک و مرگ جنگل‌ها وارد می‌کند.

وی یادآور شد: همکاری و همیاری دلسوزانه طبیعت دوستان، انجمن‌های مردم نهاد، اعضای شورا‌های اسلامی، دهیاران و اهالی روستا‌ها با نیرو‌های اطفای حریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان، سهم بسزایی در کاهش خسارت ناشی از آتش سوزی‌ها داشته که شایسته تقدیر است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، یک میلیون و ۷۸۷ هزار هکتار آن را مرتع و ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام/ز

آتش سوزی جنگل های مریوان ۴۷ درصد کاهش یافته است

برچسب ها: آتش نشانی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.