وزارت بهداشت طی هفته گذشته با اعلام ورود ۲ واکسن به برنامه واکسیناسیون ملی به بررسی تامین داروى بیماران کلیوی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

دو واکسن مهم به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود
سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: پرونده الکترونیک سلامت روی زمین مانده بود البته آدم‌های فنی متوجه می‌شوند، اما برخی فکر می‌کنند خم رنگرزی است؛ برخی ما را تخطئه کردند و گفتند این پرونده الکترونیک سلامت نیست.

وزیر بهداشت گفت: ریل گذاری عظیمی انجام دادیم تا سیستم ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شود و این طرح تا پایان سال باید اجرایی شود.

نمکی گفت: اجرای قدرتمندانه بسیج فشارخون در سطح ملی کار شگفت انگیز دیگری بود که در آینده اثرات خود رانشان می‌دهد، از جمعیت ٣٠ تا ٧٠ سال را غربالگری، ٣٠ میلیون نفر را پایش و ٢ میلیون مبتلا و ١٠ میلیون نفر در مرحله پیش از پرفشاری خون را شناسایی کردیم و در آینده خواهیم دید که نیاز ما به تخت‌های ویژه کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت گفت: برخی فکر می‌کردند من از سازمان برنامه به وزارت بهداشت بیایم کلید خزانه دست من خواهم بود، اما با ٢٠ هزار میلیارد تومان بدهکاری وارد سال جدید شدیم و بسیج فشارخون و سیلاب هم داشتیم.

هفته آینده؛ رفع داروى حیاتی بیماران پیوند کلیه و روماتیسمی

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو به بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ برای سه درصد دارویی که به کشور وارد شد، حدود ۱/۴ میلیارد دلار ارزبری داشتیم، گفت: برای ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۶۵۰ میلیون دلار ارز صرف کرده‌ایم و به هم دلیل باید روی تولید داخل تمرکز کنیم و هر کسی که این مملکت را دوست دارد می‌تواند با این اعداد و ارقام قضاوت درستی داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر در زمینه تولید مواد اولیه داخلی هم برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم میزان صرفه جویی ارزی ما بسیار بیشتر خواهد بود همچنین می‌توانیم نیرو‌های نخبه و دانشگاهی را در این صنایع مورد استفاده قرار دهیم و به اشتغال زایی آن‌ها نیز کمک کنیم؛ با معاونت علمی ریاست جمهوری و هلدینگ‌های بزرگ داروی تفاهم نامه‌های امضا کرده ایم تا با تولید مواد اولیه، صنعت دارویی رونق گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هند و چین ٩٠ درصد مواد اولیه دارو را تامین می‌کنند، گفت: کیفیت‌های متفاوتی این موارد اولیه دارند و این دروغ است که فقط ایران از هند و چین ماده اولیه می‌خرند.

وزارت کشور، سرانه بیمه اتباع خارجی آسیب‌پذیر را پرداخت می‌کند

کوروش فرزین مدیر کل بیمه سلامت استان تهران درباره پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی، اظهار کرد: از سال ۹۵ با قراردادی که با کمیساریای پناهندگان وزارت کشور داشتیم، اتباع خارجی در ۲ گروه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اتباع آسیب‌پذیر و غیرآسیب‌پذیر ۲ گروهی بودند که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و مقرر شد که اتباع خارجی آسیب‌پذیر که عمدتا بیماران خاص و صعب‌العلاج بودند، کمیساریای وزارت کشور حق بیمه آن‌ها را پرداخت کند و جمعیت غیرآسیب‌پذیر از مزایای پوشش بیمه‌ای با پرداخت سرانه برخوردار شوند.

توزیع تجهیزات دندانپزشکی تا ۳ ماه آینده در کشور

قاسم صادقی رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: اقدامات خوبی در زمینه تأمین تجهیزات دندانپزشکی انجام شده است و ظرف سه ماه آینده تجهیزات تحت عنوان سهمیه مراکز دندانپزشکی در سراسر کشور توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه تجهیزات پزشکی به وسیله هیئت امنای ارزی خریداری شده است، ادامه داد: تأمین تجهیزات بیمارستان‌های دندانپزشکی ویژه بیماران خاص یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود و اکنون ۷۵ مرکز در سراسر کشور آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص و صعب‌العلاج است، اما هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده و تنها ۴۰ مرکز، خدمات دندا‌نپزشکی ارائه می‌دهند.

ارز دولتی به نوار تست قندخون تعلق نمی‌گیرد

شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت:نوار تست تشخیص میزان قندخون جزو تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود و اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو بر قیمت آن نظارت می‌کند و قیمت‌ها طبق آئین‌نامه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه نوار تست قندخون برند‌های مختلف در بازار موجود است، ادامه داد: قیمت این نوار‌ها با یکدیگر متفاوت است و بستگی به نرخ دلار آن تفاوت قیمت بین محصولات وجود دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: نوار تست قندخون با ارز نیمایی یا آزاد وارد کشور می‌شود و قیمت این تجهیزات پزشکی تابع نوسانات نرخ ارز است.

تاثیر گرانی بر کاهش مصرف لبنیات و گوشت در کشور

باقر لاریجانی نائب رئیس کمیته بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سرانه مصرف لبنیات در ایران پایین است، اظهار کرد: مصرف کم لبنیات در ایران علت کمبود ویتامین D و کلسیم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در فرآوری لبنیات نیز در مواردی مشکل داریم چرا که در بخشی از روش‌های پاستوریزه کردن لبنیات ویتامین D از بین می‌رود، اما مهم‌ترین علت کمبود کلسیم و ویتامین D در کشور پایین بودن مصرف آن است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گرانی را یکی از دلایل کاهش مصرف لبنیات و گوشت دانست و گفت: مردم اگر می‌توانند مصرف لبنیات را بالا ببرند تا کلسیم و ویتامین D دریافتی آن‌ها افزایش پیدا کند.

لاریجانی اظهار کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور مطابق با استاندارد‌های بین المللی ویتامین D و ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعیت کشور به میزان استاندارد بین المللی کلسیم دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار