ملکی با تاکید بر تربیت همه جانبه گفت: در نظام تعلیم و تربیت شاهد بی‌عرضگی تربیتی و مقابله با تغییرات مثبت هستیم.

مصادیق بی عرضگی تربیتی را شاهد هستیم/ در برابر تغییرات مثبت انجماد داریمبه گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش آموزان امروزی را دهه هشتادی‌ها شامل می‌شوند؛ نسلی که از سال‌های انقلاب بسیار فاصله دارند و حالا درگیر بسیاری از تناقض‌ها هستند که کمابیش در جامعه و فضای مجازی با آن مواجه می‌شوند و آنها را به سمتی سوق می‌دهد.

گاهی این ضد و نقیض‌ها تردیدها  به حدی شعله ور می‌شود که بسیاری از آن‌ها حتی می‌توانند بی راه را مسیر اصلی خود بدانند؛ به دنبال این موضوع اغلب نگاه‌ها به سمت دستگاه تعلیم و تربیت و بیش از پیش به آموزش و پرورش معطوف شده است تا بتواند نسل جدید را در راستای اهداف کشورحرکت دهد.

بر این اساس  سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به دنبال ایجاد همایشی تحت عنوان «مکتب تربیتی حضرت امام خمینی (ره) است تا در این همایش بتواند دیدگاه‌ها، نظرات و تحلیل‌هایی که صاحبنظران گوناگون درباره فکر و اندیشه امام (ره) دارند، برای نسل حاضر تبیین کنند.

ملکی مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره جزییات برگزاری این همایش اظهار کرد: همایش با هدف تبیین مکتب تربیتی حضرت امام خمینی (ره) با استفاده از دیدگاه‌ها، نظرات و تحلیل‌هایی که صاحبنظران گوناگون و اهالی اندیشه در تألیفات و دستاورد‌های خود داشته اند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات در سازمان پژوهش قصد داریم  در برنامه ریزی درسی، تولید مواد و رسانه‌های آموزشی با رویکرد نوین  برنامه‌های درسی و آموزشی و سایر رسانه‌های آموزشی مبتنی بر اسناد بالادستی یعنی سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی که هر دو از مهمترین اسناد کشور به شمار می‌روند پیش رود بنابراین یکی از اضلاع این مبانی هم استفاده از آرا و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره)  است که اگر بخواهیم در جامعه  محقق شود، باید مبتنی بر این اندیشه‌ها پیش رویم.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وی به چگونگی برگزاری این همایش اشاره و بیان کرد: کمیته دانشجویی از طریق معاونت پرورشی، کمیته دانشگاهیان از طریق پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش و کمیته فرهنگیان از طریق دانشگاه فرهنگیان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

ملکی اظهار کرد: در هدف در نظر گرفته شده با استفاده از مکتب تربیتی امام راحل (ره) و بر اساس دلالت روشنی که در این مکتب وجود دارد برنامه‌هایی را در نظر گرفته ایم.


بیشتر بخوانید: جنجال دریافتی آقای معاون و سکوت آموزش و پرورش!


چگونگی تبیین اندیشه امام (ره) برای دهه هشتادی‌ها

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که آیا اندیشه‌های امام خمینی که حدود سه دهه گذشته زندگی رحلت کرده‌اند چگونه در عصر حاضر تطبیق داده می‌شود، گفت: تعلیم و تربیت اسلامی  شامل امور ثابت و برخی امور متغیر هستند و آنچه در تعلیم و تربیت و آن می‌پردازیم مجموعه‌ای از امور ثابت و متغیر است این دو محور را مورد توجه قرار داد.

وی افزود:  بخش ثابت در امور تعلیم و تربیت با گذشت زمان کهنه نمی‌شود بر همین اساس نمی‌توانیم بگوییم امام راحل رحلت کردند و از آنجایی که اندیشه‌های ایشان مربوط به ۳۰ سال پیش است در دنیای فعلی کاربردی ندارد چرا که اندیشه‌های ایشان متصل به آموزه‌های وحیانی و  آموزه‌های قرآنی اظهاراتی داشتند.

ملکی گفت: قرآن کلام خداوند متعال است و علم مطلق در امور را دارد برای کسب کمالات باید قواعد را در کتاب مقدس و اندیشه‌های علما  مشخص و تبیین کنیم که امام (ره)  فردی  فقیه بود و با آگاهی و درک بالایی از این آموزه‌های وحیانی هر آنچه که می‌فرمودند در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کاربرد داشت.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه  باور‌های مربوط به اعتقادات دینی در زمینه مسائل ثابت است گفت: نمی‌توانیم بگوییم، چون امام سال‌ها قبل زندگی می‌کردند در دنیای فعلی اندیشه ایشان اعتباری ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته امور متغیری داریم که با گذشت زمان تغییر می‌کند همانطور که مقید به امور ثابت هستیم باید مقید و متعهد به امور متغیر و مبتنی بر اقتضائات هم باشیم به عنوان مثال تحولات علم سیاست و اقتصاد از جمله امور متغیری محسوب می‌شوند.

ملکی اظهار کرد:  انسان به وسیله عقل تولید علم می‌کند و این موضوع سیمای زندگی را تغییر می‌دهد و در عرصه تغییرات از تغییر و تحولات علمی اقتصادی و فرهنگی اثر می‌پذیرد.


بیشتر بخوانید: دانش‌آموزان وضعیت سلامت روان خوبی ندارند


مقابله با دگم اندیشی در نظام تعلیم و  تربیت

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هدف غایی این کار  را حل یکی از مشکلات جدی نظام تعلیم و تربیت یعنی دگم اندیشی دانست که در برنامه ریزی‌ها و اجراِ  امور این موضوع دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این نگاه اشتباه با تغییرات سازگار نمی‌شویم که  این مصادیق بی‌عرضگی تربیتی و تحجر و انجماد در برابر تغییر مثبت است همچنین مشکل بعدی  اباحی‌گری است یعنی طوری زندگی می‌کنیم که هیچ اصول و قواعد به ماورا طبیعی برخاسته از آموزه‌های وحدانی نیست در این حالت دچار رها شدگی می‌شویم و صرفاً به توانایی عقلانی غره هستیم.

ملکی در پاسخ به پرسش دیگری  مبنی بر اینکه آیا جوانان عصر حاضر می‌توانند ویژگی‌های امام (ره)  را درک، پذیرفته دنبال کنند یا خیر اظهار کرد: به عنوان کسی که در سیره امام خمینی (ره) تحقیق کردم اعتقاد دارم که ویژگی‌های خوبی در تمام مراحل زندگی ایشان همچون حریت، کرامت و نپذیرفتن ظلم وجود داشته است که همواره برای تمامی اعصار و نسل‌ها قابل پذیرش است.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: امام خمینی(ره) دارای  تفکر همه جانبه بود در نتیجه تمامی ابعاد عاطفی، سیاسی و اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دادند به همین دلیل مکتب تربیتی ایشان اگر به خوبی پیاده شود به رشد همه جانبه  جامعه کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار