بزرگترین اقتصاد اروپا این روز‌ها دغدغه‌هایی فراتر از لرزش‌های گاه و بیگاه خانم صدراعظم یا خروج بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا یا حتی یکجانبه‌گرایی ترمز بریده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دارد.

اروپا درگیر با راست افراطی و ترامپ!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش در همین صفحه به هفتادو‌پنجمین سالگرد عملیات «والکری» یا ترور آدولف هیتلر پرداختیم و زوایایی از این اتفاق تاریخی را روشن کردیم. جالب این‌که چند روز پیش در سالگرد این عملیات ناموفق، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، به همراه وزیر دفاع این کشور، طی مراسمی یاد و خاطره سوءقصدکنندگان به جان پیشوای آلمان نازی را گرامی داشته و آن‌ها را پرچمداران مبارزه با نژادپرستی توصیف کردند.

این‌که آیا کلنل کلاوس فون اشتاوفنبرگ که ٧٥ سل پیش کیف حاوی بمب را زیر میز هیتلر گذاشت و افسرانی که با او همدست بودند برای مبارزه با نژادپرستی دست به این عمل زدند، یا نجات آلمان از بمباران‌های متفقین و خطر اشغال کشور به دست روس‌ها وادارشان کرد کمر به قتل فرمانده خود ببندند، سوال‌هایی است که حالا و پس از نزدیک به ٨ دهه شاید کسی جواب درستی برای‌شان نیابد؛ اما این‌که سران آلمان شدیدا نگران رشد احساسات نژادپرستانه و افکار ملی‌گرایانه در بین مردم خود هستند، واقعیتی است انکارناپذیر و برپایی چنین مراسم‌هایی را نیز باید در راستای همین نگرانی تجزیه و تحلیل کرد.


بیشتربخوانید: بیماری که مرکل را می‌لرزاند چیست؟


رشد نژادپرستی در آلمان

درخواست آنگلا مرکل از مردم آلمان برای مبارزه با کسانی که افکار افراطی را بین آن‌ها رواج می‌دهند به خوبی اثبات می‌کند که بزرگترین اقتصاد اروپا این روز‌ها دغدغه‌هایی فراتر از لرزش‌های گاه و بیگاه خانم صدراعظم یا خروج بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا یا حتی یکجانبه‌گرایی ترمز بریده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دارد. آلمان یکی از کشور‌هایی بود که در جریان جنگ سوریه و سرازیرشدن سیل مهاجران از خاورمیانه و آفریقا به اروپا، میزبانی از بیشترین تعداد پناهندگان را بر عهده گرفت و با این کار حتی سرزنش ترامپ را نیز به جان خرید، اما به واقع نگرانی دولتمردان آلمانی در برهه کنونی نه توییت‌های کنایی رئیس‌جمهوری آمریکا که مورد استقبال قرارگرفتن شعار‌های نژادپرستانه توسط بخشی از مردم خودشان است. در هر صورت آنگلا مرکل قطعا تمایل ندارد آلمان به دهه ٩٠ میلادی که خیابان‌های آلمان شاهد تظاهرات نئونازیست‌ها و درگیری کله‌پوستی‌ها با مهاجران خارجی بود برگردد؛ آن هم در زمانه‌ای که رئیس‌جمهوری آمریکا صراحتا در سخنرانی‌هایش ملی‌گرایی و ترجیح خود به دیگری را تبلیغ می‌کند.

اروپا درگیر با راست افراطی

نژادپرستی مشکلی است که نه فقط آلمان بلکه اکثر کشور‌های اروپایی را درگیر خود کرده است. جالب اینجاست با وجود اشتهار دروغین ساکنان خاورمیانه به یهودی‌ستیزی که بیشتر آن ناشی از تبلیغات مسموم رسانه‌های وابسته و البته مبارزه مشروع با اشغالگران فلسطین است، هنوز و همچنان افکار ضد یهودی در اروپا طرفداران خود را دارد. طی سال‌های اخیر رشد فزاینده یهودی‌ستیزی در اروپا، رهبران اروپایی را به چاره‌اندیشی در این خصوص واداشته است. این موضوع در کنار تمایلات اسلام‌ستیزانه به مانند دو لبه قیچی ارزش‌های لیبرال دموکراسی را که غربی‌ها سالیان سال مبلّغ آن بودند و پاسداری‌اش را می‌کردند هدف قرار داده و از بداقبالی اروپایی‌ها هم یکی این است که در کنار همه این مشکلات ریز و درشت با طرفداران راست افراطی، یکی هم از آن سوی آتلانتیک مشغول کف‌زدن برای خارجی‌ستیزان است.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار