برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی ایران یک نفتکش غول پیکر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بازسازی و تعمیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان،برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی ایران متخصصان کشورمان در استان هرمزگان یک نفتکش غول پیکر را در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در تعمیر کردند.

پیش از این تعمیرات کشتی‌های بزرگ در کشور‌های خارجی انجام می‌شد و این امر گام بزرگی در جهت رونق  اقتصاد محسوب می شود.ممانعت از خروج ارز، اشتغال جوانان، توسعه صنعت کشتی سازی و خودباوری متخصصان بومی از مهم‌ترین نکات برجسته انجام بازسازی و تعمیر انواع کشتی‌های بزرگ و کوچک در کشور است.

محسن افرادیان ناظر تعمیرات این نفتکش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان،گفت: این سوپر تانکر به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفتکش غول‌پیکر» است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) دارد.

وی افزود: این نفتکش با کمک تیم عملیات دریایی بندرشهید رجایی و با کمک یدک کش‌ها وارد حوضچه خشک مجتمع کشتی سازی بندرعباس شد.
محسن افرادیان بااشاره به اینکه تا پیش از این تعمیر نفتکش‌های این شرکت به کشور‌های خارجی از جمله چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس سپرده می شد، افزود: قرار است در چند روز آینده نیز یک نفتکش غول پیکر دیگر هم برای تعمیر به اینجا انتقال یابد.

وی ضمن ابراز رضایت از نحوه تعمیر این نفتکش اظهار امیدواری کرد که با گذشت زمان و افزایش تجربه متخصصان داخلی، زمان تعمیر کشتی‌ها در کشور کوتاه‌تر شود.

درخشش توان و همت متخصصان ایرانی با تعمیر کشتی نفتکش غول پیکر

محسن افرادیان گفت: طبق توافق نامه‌ای مقرر شده است که تا پایان سال ۱۲ کشتی دیگر شرکت ملی نفتکش ایران برای تعمیرات وارد (مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران) ایزوایکو می‌شود.

قطعا ساخت کشتی‌های غول پیکر نشان از توانمندی و خودباوری متخصصان کشور است و توسعه این امر نقش بسزایی در رونق صنعت کشتی سازی و جلوگیری از خروج ارز خواهد داشت.

امیر خادمی زاده مدیر پشتیبانی فنی شرکت عظیم گسترش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان،گفت: این برای اولین بار است که تعمیر ابرنفتکش‌های شرکت ملی نفتکش در یارد‌های تعمیراتی داخلی عملیاتی شده است.

وی افزود: تعمیر کشتی یک بخش جدانشدنی از صنعت کشتی‌سازی است و متخصصان ایرانی در صنعت تعمیر کشتی بسیار توانمند هستند، ولی پیش از این به دلیل محدودیت‌ها و موانع موجود مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران چنین عملیاتی در کشور انجام نشده بود و خدا را شاکریم که از تابستان امسال شرایط برای تعمیر کشتی‌های غول پیکر در این مجتمع ایجاد شده است.

مدیر پشتیبانی فنی شرکت عظیم گسترش مهم‌ترین موانع تعمیر چنین کشتی‌هایی در کشور را محدودیت‌های فنی و فناوری عنوان کرد و افزود: تعمیرات هر کشتی ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد.

امیر خادمی زاده بااشاره به اینکه یکی از مزیت‌های تعمیرات کشتی در کشور جلوگیری از خروج ارز است، گفت:ساخت این کشتی نفتکش حدود ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به همراه داشت.

وی افزود: این نفتکش در تاریخ ۵ تیرماه سال ۹۸ با کمک تیم عملیات دریایی بندرشهیدرجایی و با کمک یدک کش‌ها وارد حوضچه خشک مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل بندرعباس شد.

علی مصلی نژاد مدیر پروژه تعمیر کشتی نفتکش یک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان، می‌گوید: عملیات تعمیر نفتکش شامل تعویض ورق، تعمیر موتور، لوله کشی و تعمیرات پمپ بود که طبق زمانبندی انجام شده در مدت زمان تعیین شده به پایان رسید.

درخشش توان و همت متخصصان ایرانی با تعمیر کشتی نفتکش غول پیکر

وی با اشاره به اینکه تعمیر کشتی در داخل کشور سبب ایجاد اشتغال پایدار برای بسیاری از جوانان خواهد شد، افزود:ادامه روند تعمیرات کشتی قطعا سبب افزایش اشتغال خواهد شد.
طبق گفته علی مصلی نژاد معاون کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ورود و تعمیر نفتکش‌های غول پیکر زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.

سوپرتانکر‌ها بزرگترین نفتکش‌های نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند که شامل نفتکش‌های غول‌پیکر و نفتکش‌های کوه‌پیکر با ظرفیت‌های بیش از ۱۶۰ هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) می‌شوند.

به نفتکش‌هایی که آنها معادل به انگلیسی( VLCC)گفته می‌شود از ۱۶۰هزار تن (DWT) تا ۳۲۰ هزار تن (DWT) باشد، " نفت‌کش غول‌پیکر" می‌گویند.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با ۶ زیر مجموعه با مساحت بیش از هزار هکتار مساحت در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.
تعمیرات کشتی‌های غول‌پیکر در یارد‌های تعمیراتی داخلی به همت متخصصان مجرب ایرانی تحولی عظیم در صنعت کشتی سازی کشور است و رونق صنعت کشتی سازی در کشورمان نشانگر باورمندی و توانایی بالای متخصصان داخلی برای انجام کار‌های بزرگ است.

انتهای پیام/ر

تعمیر کشتی‌های بزرگ خارجی در ایران محقق شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.