نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات تحقیق و تفحص از گمرک گفت: وزیر صنعت و رئیس بانک مرکزی دستور رئیس جمهوری برای حل مشکل رسوبات گمرکی را اجرایی نکردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نادر قاضی پور امروز در نشست بررسی مشکلات گمرک استان بوشهر گفت: مشکل رسوبات در گمرگ‌ها بار سنگینی برای نظام است و نباید تنها بر دوش یک مجموعه تحمیل شود.

وی ادامه داد: گمرک با تمام ظرفیت پای کار است، اما بقیه  مجموعه‌ها برای حل این مشکل همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از گمرک بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اختیاراتی به سران سه قوه به ویژه رئیس جمهور داده تا برای حل مشکل رسوبات گمرکی تصمیم گیری کنند و رئیس جمهور نیز در این زمینه دستوراتی به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی داد، اما با این وجود هنوز مشکل رسوبات حل نشده است.

قاضی پور تصریح کرد: حل نشدن این مشکل به دلیل نبود ثبت سفارش، تأمین ارز و مشکلات جانبی میلیارد‌ها میلیارد دلار از سرمایه‌های نظام، مردم و بخش‌های خصوصی و شبهه دولتی را زمین گیر کرده است از این رو باید در سریع‌ترین زمان ممکن زمینه ترخیص آن‌ها فراهم شود.

وی یادآور شد: کالا‌های موجود در امانت گمرک است، ولی متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی است که اکنون دیده شده در برخی گمرکات این کالا‌ها متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است که در نهایت تخریب می‌شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: عمده کالا‌های ترخیص نشده، مواد اولیه هستند که با ترخیص در شرایط تحریم، اقتصاد را متحول و زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم می‌کند.

قاضی پور گفت: در استان بوشهر مشکلات گمرکی در مقایسه با استان‌های همجوار بسیار بیشتر است که باید با تعامل مسئولان مرتبط زمینه حل آن‌ها فراهم شود.

وی بیان کرد: برای جابه‌جایی برخی از کالا‌ها در استان بوشهر انتظار است فرماندهی انتظامی کشور با فرستادن شماری مأموران مخفی برخورد‌های سلیقه‌ای مطرح شده برای تردد کالا‌ها را ارزیابی کنند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از گمرک عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد کالا‌های همراه ملوان (ته لنجی) و کولبران حکم حکومتی دادند که با هدف ایجاد اشتغال باید این حکم به طور ویژه مدنظر قرار گیرد.

قاضی پور افزود: در گمرک بوشهر شمار زیادی خودرو خارجی دو سال است که خاک می‌خورند که این امر میلیارد‌ها دلار ضرر به بیت المال می‌زند از این رو باید با ظرفیت‌های قانونی موجود زمینه ترخیص فوری آن‌ها فراهم شود.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی که دشمن با ماهواره ایران را رصد می‌کند ظرفیت تمامی بندر‌ها باید به میزان استاندارد فعالیت برسد تا دشمنان بدانند که ایران می‌تواند اقتصاد بدون نفت را نیز تجربه کند.

انتهای پیام/ک

عمده کالا‌های ترخیص نشده از گمرک‌ها مواد اولیه هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.