شانه ساز گفت: ضمن تقویت سامانه‌های نظارتی در سطح وزارت و دانشگاه‌ها، بخشی از فعالیت‌های اداری و اجرایی به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

۹۴/۶ درصد مردم سواد سلامت ندارند/  ۹۸ درصد مردم خوددرمانی  می‌کنندبه گزارش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  وزارت بهداشت؛ محمد رضا شانه ساز، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد اظهار کرد: برای افزایش قدرت نظارتی بر فرایندها، ضمن تقویت سامانه‌های نظارتی در سطح وزارت و دانشگاه‌ها، بخشی از فعالیت‌های اداری و اجرایی  به بخش غیردولتی واگذار می‌شود تا انرژی نظارتی سیستم آزاد شود و امکان نظارت دقیق‌تر و کارآمد‌تر بر این گونه مسائل تقویت شود.

وی با تاکید بر نظارت سازمان غذا و دارو در بخش مجوزها و نظارت‌ها افزود: در حال حاضر با واردات محصولات بسیار زیاد و متنوعی در زمینه‌ی انواع فراورده‌های غذایی، دارویی، محصولات نانو، بیوتکنولوژی، سل‌تراپی و محصولات جدید دیگر به بازار مصرف، نظارت سازمان غذا و دارو سنگین تر شده است.

خدمات و فعالیت‌های اجرایی و اداری باید برون‌سپاری شود

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: باید خدمات و فعالیت‌های اجرایی و اداری را که در زمینه‌ی صدور مجوزها، تکمیل مدارک، مستندسازی‌ها و سایر موارد مشابه وجود دارد و می‌توان آنها را به بخش‌های غیردولتی واگذار کرد، برون‌سپاری کنیم تا بتوانیم خدمات بهتر و با کیفیت‌تری به مردم ارائه کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: قسمت امور اجرایی مربوط به مجوزها و امور مرتبط با آنها در ستادهای وزارت و دانشگاه‌ها، حدود ۸۰ درصد وقت کارکنان و کارشناسان را به خود اختصاص می‌دهد که اگر برون‌سپاری انجام گیرد تمام این وقت و انرژی صرف نظارت، بهبود کیفیت و استانداردسازی خدمات می شود.

شانه ساز گفت: پس از شناسایی و بررسی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های دانشگاهی و برخی مؤسسات و مراکزی که از نظر قانونی می‌توانند خدمات به دولت ارائه کنند، امکانات و صلاحیت‌های علمی و اجرایی و تصویب در وزارت بهداشت، کارهای مذکور به آنها واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخشی از کار صدور مجوزها و نظارت‌ها که مربوط به صلاحیت‌ها و یا فعالیت‌های حاکمیتی است در ستاد باقی خواهد ماند و وزارت بهداشت، آن را هدایت می‌کند اما سایر فعالیت‌ها به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود که یک امر متداول در تمام کشورها از جمله کشورهای پیشرفته است.


بیشتر بخوانید: ارز دولتی به نوار تست قندخون تعلق نمی‌گیرد


همسویی در جهت تامین سلامت همگانی ضروری است

در ادامه ایرج حریرچی ، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرایط ویژه اقتصادی و تحریم های ظالمانه حاکم بر کشور از چالش های مهم در فضای بهداشت و درمان است.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: با وجود همه این محدودیت ها با تلاش و درایت مسئولان حوزه درمان کشور و مقاومت صبورانه مردم، نشانه های امید بخشی در جهت برون رفت از این شرایط حاصل است.

حریرچی در خصوص برگزاری اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مشهد گفت: در این اجلاس دو روزه که به ریاست وزیر بهداشت و با حضور رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار خواهد شد، اجرای کارگروه هایی با رویکردهای مختلف در دستور کار قرار گرفته تا ابعاد مختلف فعالیت ها در حوزه آموزش، بهداشت و درمان و بهینه سازی آن،  مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ابتلای ٢٦ درصد افراد بالای ١٨ کشور به پرفشاری خون

علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد اظهار کرد: انتظار ما برای مشارکت مردم در کمپین ملی کنترل فشار خون، حدود ۲۰ میلیون نفر بود، اما با همت مردم، تعداد مشارکت‌کنندگان از ۳۰ میلیون نفر فراتر رفت.
 
وی افزود: ما توانستیم ۱۵۰ درصد اهداف برنامه را محقق کنیم، یعنی ۱.۵ برابر بیش از انتظار ما در این برنامه شرکت کردند.

رئیسی بیان کرد: در این پویش ملی، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند که از این تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش سیستم مراقبتی وزارت بهداشت نبودند که باید تحت مراقبت قرار گیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بر این اساس ۱۰ میلیون نفر در این پویش، دارای فشار خون بالاتر از حد نرمال هستند، اما به بیماری پرفشاری خون مبتلا نشده‌اند که در واقع در شرایط ریسک پرفشاری خون قرار دارند.

نقش خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلای این افراد به پرفشاری خون

وی با اشاره نقش اصلی خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلای این افراد به پرفشاری خون گفت: باید در سبک زندگی خود تغییرات اساسی انجام داده و تحرک و ورزش، پرهیز از خوردن نمک، پرهیز از اضطراب و داشتن تغذیه‌ی صحیح را در دستور کار زندگی خود قرار دهند.

رئیسی بیان کرد: چنانچه این افراد مراقبت‌های لازم و تغییر سبک زندگی را نداشته باشند، به جمعیت دارای پرفشاری خون وارد می‌شوند و با ورود به چرخه درمان، هزینه‌های خود، دولت و جامعه را بالا می‌برند و علاوه بر این سلامتی شان برای همیشه در مخاطره قرار می‌گیرد.

به گفته وی؛ برنامه‌های غربالگری و پویش‌های ملی دیگری نیز در دستور کار وزارت بهداشت است.

رئیسی گفت: در شرایط عادی، مجموعا روزانه ۴۰۰ هزار نفر به مراکز ما مراجعه دارند و خدمات دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بر اساس برآورد اولیه‌ای که داریم در بین افراد بالای ۱۸ سال کشورمان، ۲۶ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون هستند و این تعداد در افراد بالای ۵۰ سال تقریبا به یک سوم می‌رسد.

رییسی در پایان گفت: از این افراد ۴۰ درصدشان از فشار خون بالای خود اطلاع ندارند و ۵۰ درصدشان هم تحت درمان قرار ندارند که یک خطر برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت بهداشت ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.