به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهای پر رونق موسیقی پاپ حالا به دست جوانانی افتاده که راهی تازه را در عرصه موسیقی باز کرده اند. راهی که به گفته برخی به دلیل ترکیب آواز ایرانی با موسیقی وارداتی، تلفیقی نامیده میشود. البته بسیاری این سبک را همان پاپ مینامند. محمد معتمدی، سینا سرلک، حجت اشرف زاده، آرون افشار، رضا بهرام و چند خواننده مطرح دیگر از جمله خوانندگان فعال در این سبک هستند.
اما ایجاد این سبک به این دلیل است که رفته رفته موسیقی سنتی در بازار موسیقی کمرنگ شد و بسیاری خوانندگان این سبک صندلیهای کنسرتشان را خالی از جمعیت دیدند از این رو تصمیم گرفتند کارهایی با آهنگسازیهای پاپ تولید کنند و برخی حتی خواندن، غزل و قصیده را کنار گذاشتند. بسیاری از خوانندگان سنتی با این تغییر رویه، کمی شرایط را برای خود بهبود بخشیدند و توانستند آثاری پر طرفدار تولید کنند. این آزمونِ موفق سبب شد، خوانندگانی که در سبک سنتی فعالیت میکردند، آرام آرام سبک خود را با سبک پاپ ترکیب کرده و کمی اوضاع خود را سر و سامان دهند.
این اتفاق انتقاد برخی از موزیسینها و خوانندگان موسیقی ایرانی را به همراه داشت. بسیاری این شیوه را مسیری غلط در موسیقی دانستند و معتقد بودند به موسیقی ایرانی ضربه میزند. وحید تاج در این باره به خبرنگار ما گفت: افرادی مثل من با وجود اینکه سالها در عرصه موسیقی جدی زحمت کشیده ام، به دلیل فضای بد موسیقی به سختی میتوانم کارها و آثار را به گوش مخاطب برسانم. موسیقی آنقدر از سمت دولت و رسانههایی که باید حامی موسیقی باشند، نادیده گرفته شده که به جایگاه امروز رسیدهایم. موسیقیهای وارداتی جای موسیقی ایرانی را گرفته و شب و روز هم شاهد هستیم که به موسیقیهای وارداتی دامن زده میشود.
وی افزود: هنرمند مثل هر آدم عادی دیگری یک زندگی روزمره دارد؛ او هم هزار گرفتاری و دغدغه در زندگی دارد. اگر هنرمند به لحاظ مالی تامین نباشد، نمیتواند به خوبی کار کند. هنرمند هم در این شرایط نابسامان اقتصادی زندگی میکند. هنرمندی که تامین نباشد و ممنوعیتهای مختلفی برای اجرا در شهرهای مختلف داشته باشد، چه انگیزهای برای کار دارد؟ وقتی من ببینم موسیقی فاخر خاطر خواه ندارد، دولت و رسانهها حمایتم نمیکنند و فقط یک نوع موسیقیهای خاص حمایت میشود، ممکن است به بیراهه بروم. من به برخی از هنرمندان که سراغ بازار رفته اند، حق میدهم چرا که آنها هم باید زندگی کنند.
در ادامه این روندی که موسیقی در پیش گرفته، بسیاری از خوانندگان تازه کار که سودای شهرت را در سر داشتند و میخواستند به مرد یک استیجها تبدیل شوند، سعی کردند علاوه بر فعالیت در حوزه پاپ، خود را در زمینه آواز خوانی و تصنیف خوانی تقویت کنند. وحید تاج نیز این موضوع را تایید کرده که بسیاری از خوانندگان نوپا در حوزه پاپ به دنبال یادگیری آواز هستند.
حالا در سال ۹۷ و ۹۸ موسیقی پاپ با آواز یا حتی اشعار سنتی طرفداران فراوانی پیدا کرده است. محمد معتمدی، سینا سرلک و حجت اشرف زاده از جمله خوانندگان سنتی هستند که حالا با سبک تلفیقی سنتی-پاپ و سبک پاپ کارهایشان را عرضه میکنند. سال هاست محسن چاوشی اشعار سنتی را با موسیقی سنتی یا سازهای وارداتی عرضه میکند. او طرفداران زیادی دارد و آلبوم هایش پرفروش است.
او حتی حکایتها و اتفاقات قدیمی را در کنار عرفان عملی وارد موسیقی پاپ و اشعارش کرده است. رضا بهرام که این روزها تمامی کنسرت هایش سولداوت میشود، بارها در اجرای قطعات، از آواز و گامهای بالای صدایش برای زیبا شدن قطعه استفاده میکند. قطعه «جانم باش» از آرون افشار که در آن تسلط خواننده بر آواز مشخص است، در این چند ماه اخیر پرطرفدار شده و بسیاری از جوانان آن را شنیده اند. محسن ابراهیم زاده با وجود انتقاداتی که به سبکِ قطعات و اشعارش میشود، کاملا به موسیقی سنتی مسلط است و به خوبی آواز میخواند.
یاحا کاشانی ترانه سرای مشهور بر خلاف وحید تاج و بسیاری از مخالفان شرایط فعلی موسیقی نسبت به این تغییر رویه در موسیقی پاپ نظر مثبت دارد. او به خبرنگار ما گفت:موسیقی تلفیقی در این سالها حسابی باب شده و به نظر من این سبک باعث میشود، موسیقی سنتی فراموش نشود و جوانان ضمن شنیدن قطعات جذاب با موسیقی سنتی هم آشنا شوند.»
انتهای پیام/