رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: سازمان لیگ باید تشخیص بدهد که در چه زمانی از VAR استفاده شود.  

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هدایت ممبینی رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره اینکه برگزاری کلاس‌های داوری چقدر می‌تواند به پیشرفت داوری کمک کند، اظهار کرد: فیفا پروتکلی برای VAR دارد که ما به عنوان اولین کشور در هیئت رئیسه مصوب کردیم و استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال کشورمان درخواست دادیم، اما این پروتکل یک مقدار زمان بر است و باید مرحله به مرحله جلو برویم. به هر حال اگر VAR مورد تایید فیفا قرار گرفت در نهایت می توانیم مجوز استفاده از آن  را برای  لیگ برتر  بگیریم. البته این اولین قسمت از مراحل مورد نظر فیفا است.

او ادامه داد: ما درخواست کردیم که تاج رئیس فدراسیون فوتبال این تکنولوژی را سریع وارد فوتبال کشورمان کند همانطور که کشور‌های پیشرفته این کار کردند. همچنین با استفاده از این تکنولوژی می توانیم اشتباهات داوری  را کاهش بدهیم و به همه مردم با شور و شعف اعلام کنیم که ما به دنبال این هستیم که اشتباهات داوری را کاهش بدهیم. امیدواریم بتوانیم مراحل مورد نظر فیفا را سپری کنیم تا بتوانیم مجوز استفاده از VAR را برای مسابقات داخلی بگیریم.  

اجرای سیستم VAR به سازمان لیگ بستگی دارد 

ممبینی درباره اینکه سازمان لیگ سیستم کمک داور ویدئویی را مدیریت می‌کند، گفت: اجرای سیستم VAR به سازمان لیگ که مسئول برگزاری بازی هاست بستگی دارد. هر زمان که سازمان لیگ این سیستم را بعد از کسب مجوز لازم تایید کرد باید اجرایی شود. سازمان لیگ باید تشخیص بدهد که در چه زمانی از VAR استفاده شود.  

تاج و بهاروند نتوانستند در جلسه افتتاحیه حضور یابند 

رئیس کمیته داوران درباره غیبت مسئولان سازمان لیگ در جلسه امروز گفت: مسئولان سازمان لیگ در جلسات گذشته حضور داشتند، اما امروز نتوانستند در جلسه افتتاحیه شرکت کنند. تاج و بهاروند دوست داشتند در جلسه امروز حضور داشته باشند، اما به علت نشست مهم نتوانستند شرکت کنند. علاوه بر این درخواست تعویق جلسه افتتاحیه را کردند، اما به علت اینکه زمان این جلسه از قبل برنامه ریزی شده بود در نهایت نتوانستیم در زمان دیگری برگزار کنیم. البته من به همراه شکوری و پیشکسوتان در این جلسه حضور داریم و انشاالله مسئولان  در مدتی که کلاس برگزار می‌شود سعی می‌کنند در این کلاس‌ها  حضور یابند.  

چندین شرکت مجوز حرفه ای فیفا را در زمینه VAR دریافت کردند 

وی درباره هزینه بالای نصب سیستم کمک‌داور ویدئویی در ورزشگاه‌ها و اینکه بومی سازی نمی‌شود، بیان کرد: چندین شرکت مجوز حرفه ای  فیفا را دریافت کرده‌اند که اگر بخواهیم از آن‌ها خرید کنیم گران تمام می‌شود، از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی و توصیه به تولید ملی، شرکت‌های داخلی خوبی پیشقدم شدند که با یکی از آن‌ها تقریباً به تفاهم رسیده‌ایم که اگر بتوانند استاندارد‌ها و مجوز حرفه ای  فیفا را اخذ کنند، همکاری خواهیم کرد. ما خوشحال می‌شویم که با یک شرکت داخلی همکاری کنیم.  

او  درباره تکلیف دپارتمان داوری عنوان کرد: انشاالله در آینده نزدیک این مسائل حل خواهد شد.  

ممبینی درباره اینکه آیا اختلافی بین او و رفعتی وجود دارد یا نه، گفت: رفعتی بازنشسته بود و به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها، ادامه همکاری اش با فدراسیون ممکن نبود. با هیچ شخصی اختلافی ندارم و رسانه‌ها هم بهتر است از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنن و به پیشرفت فوتبال کمک کنند.  

استانداردهای شورای تامین باید قبل از این ها اجرایی می شد 

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره اعتراض تیم‌ها از مشخص نبودن زمان آغاز لیگ و دلیل این موضوع اظهار کرد: من این موضوع را قبول دارم که باید زمان شروع لیگ مشخص شود چرا که تیم‌ها تلاش می‌کنند نحوه تمرینات و بدنسازی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در شروع مسابقات در اوج باشند، اما باید باور کنید استاندارد‌هایی که در شورای تأمین برای فدراسیون فوتبال ملزم شده، ساختار‌هایی است که باید خیلی قبل‌تر از این‌ها اجرایی می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد  و نشان داد تا اجباری نباشد، کاری انجام نخواهد شد. باید بیست سال قبل این کار انجام می‌شد، اما امسال عزمی جدی برای این موضوع داریم.  

ممبینی درباره هزینه راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدئویی گفت: اجازه بدهید رقمی نگویم، زمانی که مشخص شد اعلام خواهیم کرد، باشگاه‌ها هم باید کمک کنند تا استادیوم‌ها تجهیز شوند.  

باشگاه ها برای خرید VAR کمک کنند 

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره حامی مالی تیم ملی گفت: اجازه بدهید درباره مسائل مالی، مسئولان مرتبط صحبت کنند. همچنین باشگاه‌ها و خانواده فوتبال برای خرید سیستم VAR  کمک کنند و باشگاه‌هایی که توانایی مالی دارند استادیوم‌های خود را تجهیز کنند و همه باید کمک کنیم تا این اتفاق در فوتبالمان رخ بدهد چرا که لازمه فوتبال ماست. تعاملی میان فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها وجود دارد و همه مشکلات به زودی حل می‌شود.  

پول ها به طور مستقیم به حساب داوران ترزیق نمی شود 

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره رفع مشکلات مالی داوران عنوان کرد: حامی مالی داوران مشخص شده است، البته پول‌ها مستقیم به حساب داوران تزریق نمی‌شود، چرا که هزینه‌هایی که فدراسیون فوتبال برای داوری از جمله برگزاری دوره‌های مختلف داوری انجام می‌دهد خیلی بیشتر از پول حامی مالی است، اما تلاش می‌کنیم گام به گام مشکلات را برطرف کنیم. داوران ما از نظر مالی فاصله زیادی با سایر بخش‌های فوتبال دارند و یک شبه نمی‌شود این مسائل را حل کرد اعضای هیأت رئیسه و رئیس فدراسیون نسبت به این مسائل واقف هستند و به زودی مسائل را برطرف می‌کنند.  

ممبینی درباره برنامه‌های فدراسیون فوتبال برای جوانگرایی در داوری گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است که آکادمی ملی داوری را در سراسر کشور فعال کرده و آن را  گسترش بدهیم تا  از پتانسیل منابع انسانی به خوبی استفاده کرده و  داوران بیشتری را آموزش بدهیم.  


بیشتر بخوانید:    

مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزش کمک داور ویدیویی (VAR)

فتاحی: تا۱۰ روز دیگر ۵، ۶ ورزشگاه آماده خواهیم داشت/ قبول کردم در خط مقدم کار کنم

فرکی: پیکان به دنبال کسب سهمیه آسیایی است/ بعید است var به شروع لیگ برتر برسد


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار