فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

شرکت سامسونگ در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار از فناوری صدای زیر نمایشگر رونمایی کرد، حال برای اولین بار گلکسی A60 با این فناوری معرفی شده است.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین برند تولید کننده تلفن همراه در جهان، طی چندین سال اخیر با معرفی و استفاده از فناوری‌های نوین و تازه در محصولات خود به عنوان پیشگام این صنعت در جهان شناخته شده است. بسیاری از فناوری‌های فعلی از نظر طراحی، صفحه نمایش یا ارتباطات برای اولین بار توسط سامسونگ معرفی و مورد استفاده قرار گرفت و این خود دلیلی محکم برای خریداری تولیدات سامسونگ و فروش بالا تلفن‌های هوشمند این شرکت است. البته سامسونگ از خلق فناوری‌های نوین دست‌ برنمی‌دارد و همین حالا نیز چندین فناوری جدید و فوق‌العاده کاربردی از طرف این شرکت معرفی شده است که به‌زودی در محصولات سامسونگ استفاده خواهد شد.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

یکی از این فناوری‌های نوین، پخش صدا از زیر صفحه نمایش تلفن هوشمند است که در سال گذشته توسط سامسونگ معرفی شد، این فناوری با نام "Sound on Display" صدای مخاطب را در هنگام تماس تلفنی از طریق نمایشگر پخش خواهد کرد و با حذف بلندگو ارتباطی تلفن هوشمند در قسمت بالا گوشی، عملا ایجاد اولین نمایشگر تلفن هوشمند بدون حاشیه در جهان امکان پذیر می‌شود.

در ابتدا شایعه شده بود که سامسونگ به دلیل دهمین سال تولید سری گلکسی، در گلکسی S10 از این فناوری رونمایی می‌کند، اما این اتفاق رخ نداد، حال نیز به احتمال فراوان یا در گلکسی نوت 10 یا تا پایان سال در گلکسی S11 این فناوری در پرچمداران سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چند وقت اخیر رندرها و تصاویر فاش شده از گلکسی نوت ۱۰ نشان دهنده یک حاشیه باریک در بالای صفحه نمایش برای قرار گیری بلندگو ارتباطی این مدل است، در هر صورت به واقعیت پیوستن این شایعات در حاله‌ای از ابهام است اما سامسونگ از این فناوری برای اولین بار در مدل A60 که چندی پیش معرفی شده بود، استفاده کرد.

به همین جهت سامسونگ تا همین حالا یکی از بهترین سال‌های خود را با معرفی سری گلکسی S10، مدل تاشو گلکسی فولد، فناوری 5G و Sound on Display سپری کرده است، احتمالا معرفی این فناوری در پرچمداران سامسونگ به سال 2020 میلادی و سری گلکسی S11 (در زمستان) موکول خواهد کرد.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

تاخیر سامسونگ در استفاده از این فناوری موجب شد تا در سال جاری، ال‌جی پرچمدار G8 را با همین فناوری و با نام "Acoustic Display" معرفی کند که عملکرد آن رضایت بخش بود، همچنین پرچمدار هوآوی یعنی P30 Pro نیز با استفاده از همین فناوری عرضه شد و حتی شرکت سونی در تلویزیون‌های جدید خود از فناوری مشابه با نام "Acoustic Surface" استفاده کرد. شرکت ویوو نیز در کنفرانس جهانی موبایل ۲۰۱۸ با معرفی طرح مفهومی تلفن هوشمند APEX این فناوری را معرفی کرد، البته این مدل در نهایت با نام NEX عرضه شد. با این وجود سامسونگ تقریبا یکی از آخرین شرکت‌هایی است که فناوری صدای زیر نمایشگر را به صورت تجاری عرضه می‌کند.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

فناوری صدای زیر نمایشگر سامسونگ چیست؟

سامسونگ سال گذشته در رویداد انجمن اطلاعات نمایشگر (SID) از فناوری صدای زیر نمایشگر خود رونمایی کرد. این فناوری در یک تلفن هوشمند برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شد، طبق اطلاعات موجود در این نوع صفحه نمایش با ارتعاشات و لرزش صدای مورد نظر تولید می‌شود، با این وجود دیگر نیازی به قراردادن خروجی صدا در بالا تلفن هوشمند نیست و در هنگام مکالمه صدا از خود نمایشگر منتشر می‌شود.

محدوده پهنای باند انتقال صوت از این طریق میان ۱۰۰ تا ۸۰۰۰ هرتز خواهد بود، به این ترتیب صدا واضح، شفاف و تنها در محدوده نمایشگر پخش می‌شود، به این منظور در هنگام مکالمه برای شنیدن صدای طرف مقابل باید گوش خود را برروی صفحه نمایش قرار دهید و صوت مانند حالت بلندگو (در هنگام مکالمه)، با صدای بلند پخش نخواهد شد. البته محل قرار گیری گوش مهم نیست، تمام نمایشگر در نیمه بالایی گوشی، صدا را به‌وضوح انتقال می‌دهند. طبق گفته مسئولان شرکت ویوو، استفاده از ارتعاش کریستال‌ها و صدای زیر نمایشگر، نسبت به دیگر راه‌حل‌های صوتی برای حذف کامل حاشیه بالا صفحه نمایش، کیفیت و وضوح بسیار بالاتری دارد.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

صدای زیر نمایشگر چگونه کار می‌کند؟

این فناوری با لرزش کریستال‌های صفحه نمایش صدا را تولید می‌کند، به همین جهت یک عملگر مکانیکی یا محرک تولید کننده ارتعاش کوچک در پشت نمایشگر قرار داده می‌شود، برای این کار باید از صفحه نمایش‌های اولد استفاده شود، زیرا پنل‌های LCD با لایه نوری که در پشت خود دارند، مانع ایجاد ارتعاش در کریستال‌های صفحه می‌شوند. در ساختار بلندگو‌های معمولی، یک دیافراگم مخروطی شکل میان شکاف قسمت مغناطیسی و سیم‌پیچ صوتی قرار می‌گیرد، البته دیافراگم‌ها الزاما نباید مخروطی شکل باشند، اما از این حالت برای ایجاد موج‌های صدا در فضا استفاده می‌شود، در هر صورت استفاده از چنین قسمتی در داخل نمایشگر غیر ممکن است، به همین جهت از عملکرد مکانیکی برای ایجاد ارتعاش و موج استفاده می‌شود. ال‌جی و هوآوی در مدل‌های خود از همین عملکر مکانیکی بهره برده‌اند.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

هوآوی در مدل P30 Pro از دو عملگر مکانیکی دایره‌ای شکل (در اندازه باتری ساعت) استفاده کرده است، عملگر بزرگ‌تر ارتعاشات لازم برای خروجی صوت را به نمایشگر منتقل می‌کند و عملگر کوچک‌تر وظیفه ایجاد لرزش برای اعلان‌ها برعهده دارد. فناوری سامسونگ مشابه با فناوری هوآوی است، این شرکت نیز از یک یا دوعملگر دایره‌ای شکل برای ایجاد ارتعاش در پشت نمایشگر آمولد استفاده می‌کند.

مدل‌های A60 و M40 اولین تلفن‌های هوشمند سامسونگ با فناوری صدای زیر نمایشگر هستند، هر دو مدل ار دوربین دوربین سلفی بهره می‌برند و مانند نمونه کوچک‌تر گلکسی S10 طراحی شده‌اند. سامسونگ این فناوری را بک حرکت رو‌به‌جلو می‌داند و از آن استقبال می‌کند، صدای زیر نمایشگر در حال حاضر تنها برای تماس‌های صوتی مقدور است و ظرفیت مناسب برای تولید صوت موسیقی و ویدئو در حجم بالا را ندارد.

فناوری پخش صدا از طریق نمایشگر سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

با اضافه شدن این مدل به گلکسی S11 این مدل برای اولین بار بدون هیچ جاشیه‌ای و با نمایشگر کامل تمام صفحه عرضه خواهد شد.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: بررسی تمام ویژگی‌های احتمالی آیفون ۱۲، مدلی تاریخ‌ساز در آینده اپل 


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، سامسونگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۲:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام یه سوال ریزمکالمات یعنی درحین تماس قابلیت بلندگو حذف می شه .اگر حذف بشه درحین رانندگی ویا درحین کار دستت بند باشه بخوای بذاری بلندگو چه جوری استفاده کنی ؟ بنظرم حیلی بد میشه
ممنون
آخرین اخبار