افزایش میزان تحرک و فعالیت‌های بدنی و دوری از استراحت و سکون به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پدرم با ۵۵ سال سن دیابت و فشارخون بالایی دارند و کلیه‌هاشون هم سنگ‌ساز شده‌اند و به‌تازگی دفع پروتئین هم پیدا کرده‌اند لطفاً در رابطه با تغذیه ایشان راهنمایی بفرمایید. دفع پروتئین به دلیل کنترل نشدن دیابت است و به همین دلیل باید قند خونشان را کنترل کنند.

تغذیه مناسب برای افرادی که پروتئین بدنشان دفع می‌شود


بیشتربخوانید: چند توصیه برای پیشگیری از بیماری کلیوی


استفاده از فیبرهاى محلول زمان لازم براى جذب قند خون را افزایش داده و از افزایش ناگهانى قند خون پس از مصرف وعده غذایى جلوگیرى می‌کند. پس مصرف یک عدد سیب با پوست، حبوبات و سبزی‌های سرشار از فیبر در کنترل قند خون کمک بزرگى می‌کند. منابع غنی از فیبر محلول عبارت‌اند از: سیب، مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت) توت‌فرنگی و غلات سبوس‌دار.

- تا جایی که ممکن است از مصرف کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر، شیرینى، مربا، آرد سفید، ژله، آب‌نبات و ...) پرهیز شود و بیشتر کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف شود، البته این بدان معنا نیست که هرگز قند مصرف نکنید.

- بهترین شکل مصرف نان، استفاده از نان سبوس‌دار است و بهترین گزینه استفاده از نان سنگک است.

- از مصرف چربى زیاد باید پرهیز کرد، زیرا چربى زیاد سرعت سقوط بدن به‌طرف بیمارى دیابت را تسریع می‌کند، به‌خصوص چربی‌های اشباع (جامد) که بر توانایى تأثیر انسولین بر متابولیسم قند تأثیر منفى می‌گذارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که چربی‌های مرئى گوشت‌ها (چربی‌هایی که با چشم دیده می‌شوند) و پوست مرغ را حتماً جدا کرده و مصرف سینه مرغ را به ران مرغ و سایر قسمت‌ها ارجحیت دهید.

- کباب کردن، بخارپز کردن و روش‌های پخت سریع را بر سرخ کردن در روغن ارجحیت بدهید.

- خوردن ماهى احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. ماهى سرشار از اسید‌های چرب اُمگا- ۳ است، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار ۹۰ گرم بسیار توصیه می‌شود. البته بیماران دیابتی نباید از کپسول‌های روغن ماهى جز با تجویز پزشک استفاده نمایند، زیرا تنظیم قند خون آن‌ها را مختل می‌کند.

- پیاز و سیر (در صورت عدم استفاده از آسپیرین و نداشتن مشکلات گوارشى در رابطه با مصرف سیر) از قدیمی‌ترین مواد غذایى هستند که از نظر کنترل بیمارى دیابت موردتوجه بوده و تحقیقات جدید این موارد را تأکید کرده است (خام و پخته آن‌ها تفاوتى ندارد). پیاز با تأثیر بر سوخت‌وساز گلوکز در کبد و یا افزایش سطح انسولین و یا بالاخره افزایش اثر کیفى انسولین براى کاهش قند خون مفید باشد.

- کلم بروکلى از سبزی‌های بسیار مفید است که منبع غنى کروم است و به تنظیم قند خون در محدوده مطلوب بسیار کمک می‌کند. جو نیز از نظر کروم غنى است. از دیگر مواد غذایى حاوى کروم می‌توان به مغزها، قارچ خوراکى، سبوس غلات، ریواس و مخمر اشاره کرد.
خوردن ماهى احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. ماهى سرشار از اسید‌های چرب اُمگا- ۳ است، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار ۹۰ گرم بسیار توصیه می‌شود


- لبنیات مصرفى شما باید از نوع کم‌چرب باشد. ماست و شیر پرچرب، خامه، پنیرهاى پرچرب (گودا، پیتزا و ...)، سرشیر و کره را از رژیم غذایى خود حذف کنید.

- آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌های C، E و بتاکاروتن از مواد بسیار مهم براى حفاظت از سلول‌های بتا (سلول‌های تولیدکننده انسولین) هستند، بنابراین از منابع حاوى این ویتامین استفاده شود. ویتامین C در سبزیجات و میوه‌های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هندوانه، طالبی، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.

بهترین منبع ویتامین E آجیل و روغن‌های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، آفتابگردان، بادام، گردو، فندق، ذرت و زیتون است. بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) در میوه‌های رنگى به‌خصوص زرد و نارنجى و سبزی‌های سبز تیره وجود دارد؛ مثل سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدوحلوایی، طالبی، زردآلو، کلم بروکلی، گریپ‌فروت قرمز. پس میوه‌ها و سبزی‌های خام (اگر مشکل گوارشى ندارید) بهتر از انواع پخته آن‌ها و انواع پخته بهتر از انواع منجمد و بخارپزى که بخار آن خارج می‌شود یا آب آن دور ریخته می‌شود، است.

- خوردن میوه‌ها با پوست باعث افزایش تدریجى قند خون می‌شود. جالب است بدانید که بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنى در لایه‌های نزدیک به پوست میوه‌ها قرار دارند، پس میوه‌هایى را که می‌شود با پوست خورد با پوست میل کنید و مصرف میوه‌هاى بسیار شیرین را ممنوع و یا بسیار کاهش دهید؛ مثل موز، انجیر، خربزه، انگور شیرین و ...

- برخى از ادویه‌ها فعالیت انسولین را تشدید می‌کنند. تحقیقات ثابت می‌کند که مصرف دارچین، میخک، زردچوبه (براى پیشگیرى از گرفتگى عروق و آلزایمر نیز مفید است) و برگ‌بو، فعالیت انسولین را تا سه برابر افزایش می‌دهند که در بین آن‌ها اثر دارچین از بقیه بیشتر است، طورى که پاچیدن مقدار کمى دارچین روی غذاهاى شیرین فعالیت انسولین را افزایش داده و مانع از افزایش قند خون می‌شود.

- مصرف ۸ - ۷ لیوان آب در روز توصیه می‌شود.

- غذایی که آهسته‌تر هضم می‌شود، قند را آهسته‌تر وارد خون کرده و آن را خیلی افزایش نمی‌دهد. غذایى که به‌صورت قطعات بزرگ‌تر باشد، خیلى آهسته‌تر از غذاهاى نرم (پوره شده) هضم می‌شوند. غذاى پخته سریع‌تر از غذاى خام هضم می‌شود و غذایى که رطوبت داشته باشد، خیلى سریع‌تر از غذاى خشک (ذرت بوداده در برابر آب پز) هضم می‌شود.

- سعی کنید برنامه غذایی خود را به‌طور منظم تنظیم کنید. به‌نحوی‌که هر روز در ساعات معینی غذا بخورید.

- روزانه بین ۴ تا ۵ وعد ه‌غذا بخورید؛ اما حجم هر وعده را کاهش دهید.

- حتماً قبل از صرف غذا از سالاد بدون سس یا مواد غذایی کم‌کالری مانند کاهو، کرفس و سوپ‌های ساده و کم‌کالری استفاده کنید.

- از مصرف آب‌میوه در صبح و به‌صورت ناشتا خودداری کرده و به‌جای آن در طول روز از میوه تازه استفاده کنید.

- از نوشیدنی‌ها و دسر‌های بدون قند استفاده کنید.

- آرد گندم کامل را جانشین آرد سفید کنید.

درنهایت متعادل نگه‌داشتن وزن، نرمش و ورزش (حداقل سه بار در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه) به‌موازات اجرای رژیم غذایى مناسب و توجه خاص به پیاده‌روی روزانه، برای تأمین آرامش اعصاب بسیار توصیه می‌شود. مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی و تحرک در دفع طبیعی سنگ‌های کلیوی مؤثر است.

نوشیدن آب فراوان یکی از راهکار‌های مهم در دفع سنگ‌های کلیوی به‌ویژه نوع اگزالاتی است. بیماران مبتلابه سنگ کلیه باید حداقل به میزان ۲ لیتر و با افزایش دما در فصل تابستان یا مناطق گرم ۳ لیتر همراه با وعده‌های غذایی و در طول روز آب بنوشند.

در مبتلایان به سنگ‌های کلیوی که سنگ اگزالاتی دارند، ریواس، توت‌فرنگی، اسفناج، تره‌فرنگی و سیب‌زمینی شیرین که غنی از اگزالات هستند نباید مصرف شود پروتئین‌های حیوانی، نمک سدیم، تنقلاتی نظیر بادام‌زمینی باید از برنامه غذایی مبتلایان به سنگ کلیه حذف و مصرف انواع نوشابه‌ها، آب مرکبات و چای نیز باید به حداقل برسد.

افزایش میزان تحرک و فعالیت‌های بدنی و دوری از استراحت و سکون به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند.
افزایش میزان کلسیم از دیگر راه‌های دفع سنگ‌های کلیوی است و حذف مواد غذایی حاوی کلسیم ازجمله شیر باعث افزایش دفع اگزالات و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

رژیم غذایی مناسب برای افرادی که دفع پروتئین دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زینب شریفی
۱۵:۰۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
سلام خسته نباشی من ۲۸سالم دفع پروتئین دارم باردارم هستم الان توماه ۸هستم.میشه بگی چه غذایی نباید بخورم
Iran (Islamic Republic of)
fatemeh
۰۴:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام .من مامانم ۶۹ سالشون هست فشار خون و دیابت دارن الان چند ماهی هست تو آزمایشاتشون متوجه دفع پروتئین در حد ۲۳۰۰ شدیم همچیزش اوکی هست هم مقدار هم کراتین نمیدونم چکار کنم فقط کلسیم براش نوشتن و قرص فشار تعویض کردن به لوزارتان
خیلی نگرانشونم میشه راهنمایم کنین لطفا
Iran (Islamic Republic of)
Mahdiyeh parsa
۱۶:۲۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید
مادر من هفته ۱۷ ام بارداریه بعد دفع پروتئین ۷۴۵ داره
برای تغذیه ی مناسب چی باید مصرف کنه
Iran (Islamic Republic of)
Mahdiyeh parsa
۱۶:۰۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام مادر من بارداره و دفع پروتئین۷۴۵ داره چه تغذیه ای براش مناسبه ؟خیلی ممنون میشم اگه زود تر پاسخ بدین .
Iran (Islamic Republic of)
فریدون جعفری
۱۴:۱۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
سلام درمان دفع پروتئین راه کارش چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
خوب نبود
Iran (Islamic Republic of)
حسین پور
۲۳:۱۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
بیماری کلیه یک بیماری برگشت ناپذیر است

با سلام ؛ دوستان برای تغذیه جای نگرانی نیست مثلا به شما گفته می شود لبنیات به علت داشتن پتاسیم بالا مصرف نکنید این کاملا درست است ولی در عوض می توانید از شیر بادام که هم عالی تر و هم خوشمزه تر است استفاده کنید به جای پنیر معمولی از پنیر وگان که مخصوص گیاه خوران است و تقریبا طعم خوبی دارد و قیمت ان با پنیر های معمولی فرقی ندارد استفاده نمایید از سبزیجات تازه تربچه و پیاز و سیر و گل کلم و فلفل دلمه ای رنگی و کلم و به جای گوشت قرمز از مرغ ( از نظر اقتصادی ارزان تر از گوشت قرمز ) روغن زیتون و انگور قرمز و نارنگی و از همه بهتر سیب میشه استفاده کرد .البته خیلی چیز های دیگر است که می توانید میل کنید . برای خوب شدن ۱۰۰% پیش یک پزشک آرتوپد بروید و سریع بهبود می شوید فقط از لبنیات و گوشت قرمز و انواع آجیل پرهیز کنید گوجه فرنگی پتاسیم زیادی دارد نخورید. بهر حال به قول قدیمی ها " و هوالشافی" خداوند شفا دهنده است. امروزه این بیماری را میتوانند به سرعت معالجه نمایند تا دیر نشده و کار به دیالیز نکشیده شده باشد فقط دکتر ارولژ. به امید خدای بزرگ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
سلام من کلیهام پروتیین خیلی بالا والبومین دفع میکنه چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
سلام، بابا خب حداقل یه سربه این بنده خداها بزن اینقد سؤال پرسیدن، حداقل یکیشوناجواب بده عجب آدمی هستیا ،فقط مطلب میزاریُ میری به امون خدا ،بباجواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
با سلام من ۵ ماه کلیه هام دفع پروتئین می کنند و نمی دانم چی بخورم کچه چیزی مفید است ممنون می شم اگر رهنمای کنید
France
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۹ تير ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید خانم من بعد از ۲۴ هفته بارداری الان پروتیین کلیه اش به بدنش میزنند لطفا راهنمای کنید
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۷:۴۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
من 35سالمه نمیدونم از کی دفع پروتیین دارم فقط می‌دونم که ارثی هست دفع پرو تیینم زیاده ماه مبارک هم روزه گرفتم نمیدونم درسته یانه برای بیماریم هم لطفا راهنماییم کنید که چ کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مرجان گودرزی
۱۱:۵۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
سلام من سنگ کلیه دارم ولی جدیدان پروتیین دفع می کنم پروتیین 1200 دفع کردم خیلی نگرانم 47 سالم تو رو خدا منو راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
هادي
۱۴:۳۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
با سلام ؛ چرا اين همه از شما پرسيده اند كه كليه ما پروتيين دفع مي كند جواب نداده ايد ؟ شايد انتظار داريد از خواندن مقاله بالا به نتيجه برسند !! عجب برادر در دو كلام انچه نوشته شده اين بندگان را به دياليز مى كشاند بطور كلي : پروتيين و لبنيات و فسفر و سديم براي انها سم است كسي كه كليه اش پروتيين دفع مى كند نبايد ماهي ( به علت فسفر) و كلم بروكلي و .... چيز هايي كه در مقاله ذكر شده بخورد
لطفا فقط بفرماييد " بيمار محترم به يك اورولوژ مراجعه كن " با تشكر
Iran (Islamic Republic of)
حبیبه
۲۲:۳۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
مطالب عالی بود زنده باشین برای آموزش مردم استفاده میکنم
Iran (Islamic Republic of)
رویاسلیقه
۱۱:۴۶ ۲۷ دی ۱۳۹۹
سلام دوستان عزیز که مشکل دفع پروتئین دارین دخترخواهرم ۵ساله دفع پروتئین داره وداروشیمیایی مصرف میکردبه جای اینکه بهتربشه کلیه ش کوچک ترشده حالاچندماهی هست ازدستورات داروگیاهی دکتر سالم حصاری استفاده میکنه خدارو شکر روبه بهبوده مادرم چندهفته ای هست دفع پروتیین داره دکترحصاری سنندج گفت تاسه روز فقط آب هندوانه وترنجبین استفاده کنه خوب میشه درکنارش به هیچ عنوان از مواد پروتئین دارنبایداستفاده کنه باآرزوی سلامتی براتمامی بیماران جهان
Iran (Islamic Republic of)
مرسانا
۲۱:۱۶ ۱۳ دی ۱۳۹۹
چه غذاهایی برای دفع پروتئین خوب است ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام من ۲۰ سالمه دفع پروتین ۳۸۰۰ دارم بعد انجام بیوسی تشخیص دادن بیماری ممبرانوس دارم خیلی دکتر رفتم دارو مصرف کردم ولی نتونستن دفع پروتین رو پایین بیارن باید چکار کنم بیماریم خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام شوهرم 3سال پروتئین دلت میکنه دیروز رقیب و نوبت دکترش بود آزمایشات دید گفتن بیوپسی وجودآورده درمانی هست که دیالیز نشه باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین سرلک ۱۴ساله
۲۱:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
پس م ۱۴سالش پروتین دفع میکینه۱۷۶پروتینش چه کنم خوب شود
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین سرلک
۲۱:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
پسرم ۱۴سالش پروتین دفع میکنه میزان پروتینش ۱۷۶است باید چیکارکنم خوب بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام نزدیک بیست سال است که هر بار ازمایش میرم میگن پروتین کلیه داری باید چکار کنم وچه دارویی مصرف کتم قرص فشار هم میخورم
Germany
خشایار
۲۲:۱۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بیسارعالی بود .متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی خداوردی
۲۱:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ۳۲سال سن دارم ودفع پروتئین زیاد ۳۷۰۰دارم ونمیدونم چی بخورم که برای دفع پروتئین خوب هست خواهشن راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
همسرم دیابت دارد جدید آزمایش داده
پروتئین دفع دارد خیلی نارحت هستم
میشه راهنمائی کنید چکار بایدانجام داد
انسولین استفاده میکند گرفتگی عروق هم
دارد یکی ازانگشت پاش روهم قطع کردن
سنش ۵۷سال است دارو هم استفاده دارد
ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
منم نزدیک دوسال است دفع پروتئین دارم چرابعد دوسال باز دوباره دفع پروتئینم یه کم رفته بالا
Iran (Islamic Republic of)
سیمین ارزانی
۲۳:۰۳ ۲۷ دی ۱۳۹۸
بسیار عالی ممنونم از توشیحات بسیار عالیتون