مدیر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت:همایش نمادشناسی عرفانی گل‌ها و پرندگان، ۳۱ تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ در کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود.

رضوان پور عصار، مدیر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: این همایش با تاکید بر معناشناسی هنر گل و مرغ در اصفهان عصر صفوی از منظر عزالدین مقدسی عارف قرن ۷ از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.

او تاکید کرد: در اواخر دوره صفوی و در ادامه هنر نگارگری ایرانی شیوه‌ای از نمایش گل‌ها و گیاهان به همراه پرندگان، معروف به نقاشی گل و مرغ (گل و بلبل) پدید آمد. این شیوه به لحاظ مفهومی و زیبایی‌های بصری در دوره قاجار به اوج می‌رسد.

مدیر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: گل و گیاهان قبل و بعد از اسلام نمادی برای آب، پاکی‌ها و خوبی‌ها، کمال، رشد و تعالی، ایزدان، جاودانگی، ذات یگانه پروردگار و خلاصه باغ بهشت و پرنده (مرغ) مهمترین نماد برای نمایش روح انسان بوده است.

پور عصار تصریح کرد: تجسم تصویری این موضوع در دوره صفوی و قاجار و دوره‌های میانی افشار و زند در نقاشی گل و مرغ قابل مشاهده است. درباره تأثیر عرفان اسلامی بر این آثار باید گفت که دوره صفوی اوج دوره عرفان اسلامی و نقاشی گل و مرغ از منظر عرفانی، نمایشی از رسیدن انسان به مقام توحید پروردگار است.

او بیان کرد: همایش "نمادشناسی عرفانی گل‌ها و پرندگان" در همین راستا روز دوشنبه ۳۱ تیرماه از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور دکتر جلیل جوکار عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته به صورت رایگان ویژه عموم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ی
 


تجسم باغ بهشت در نمادشناسی عرفانی گل‌ها و پرندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.