معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با راه‌اندازی بخش آنالیز مولکولی در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان امکان تعیین خلوص ماهی به کار رفته در کنسرو‌های ماهی فراهم شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ؛ فرزانه فرجیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی در چابهار و کنارک تامین کننده بیش از ۷۰ درصد و قطب تن ماهی کشور محسوب می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه تن ماهی نام یک نوع ماهی نیست بلکه نام گروهی وسیع از ماهی‌هاست؛ افزود: در ایران از ۴ نوع ماهی تن شامل «گیدِر»، «زرده»، «اَسبَک» و «هَوور» که به ترتیب گران‌تر، خوشمزه‌تر و مغذی‌ترند استفاده می‌شود.

وی گفت: از آنجائیکه صادرات فرآورده‌های دریایی از جمله صنایع پررونق و سودآور جهان است استفاده از انواع مرغوب ماهی تن و برچسب گذاری صحیح اهمیت می‌یابد.

دکتر فرزانه فرجیان ادامه داد: روش‌های رایج شناسایی انواع ماهیان بر اساس جداسازی پروتئین و تکنیک‌هایی برپایه الکتروفورز برای تشخیص گونه‌ی ماهی مانند ELISA و HPLC منجر به از بین رفتن پروتئین‌ها پس از مرگ جاندار یا درطی پروسه‌های حرارتی می‌شود.

وی با بیان اینکه روش‌های آنالیز مولکولی که بر اساس تحلیل DNA انجام می‌شود روش جایگزین مناسب با قدرت تحلیل بالاتری است، اضافه کرد: این روش که در آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام می‌شود مشکلات از بین رفتن پروتئین را نداشته و در طی پروسه‌های حرارتی و کنسرو سازی، به دلیل مقاومت بالا تخریب نمی‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این روش قابلیت ارزیابی بالاتری نسبت به روش‌های قبلی دارد، با راه اندازی روش آنالیز مولکولی از طریق تحلیل DNA امیدواریم آزمایشگاه کنترل مواد غذایی زاهدان بتواند در جهت بهبود روز افزون کیفیت فرآورده‌های دریایی قطب کنسرو ماهی کشور، نقش بسزائی ایفا کند.

انتهای پیام/ع

فعالیت  ۲۹کارخانه تولید کنسرو ماهی در چابهار و کنارک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.