سالک یک نوع بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است و بر اثر انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، وحید خاتمی فر کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت بدون درد و تب است که از دیرباز در کشور ما به صورت بومی وجود دارد و در سال های اخیر با توجه به شرایط زندگی حاشیه نشینی در اطراف شهر‌ها و همچنین توسعه پراکندگی جغرافیایی کانون‌های جدید این بیماری، با افزایش موارد روبرو بوده ایم.

وی افزود: فعالیت پشه ناقل این بیماری در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور بیشتر مشاهده می‌شود که استان فارس نیز با توجه به شرایط اقلیمی، جزو مناطق پرشیوع بیماری در کشور محسوب می‌شود.

خاتمی فر ادامه داد: مهار این بیماری از عهده یک دستگاه به تنهایی بر نمی‌آید و نیازمند هماهنگی، مشارکت و اقدام موثر حداقل ۱۳ دستگاه مسئول در امور اجرایی است.

وی اظهار کرد: بیماری سالک در مبتلایان علاوه بر مشکلات جسمی اهم از مدت درمان طولانی، درمان دردناک و هزینه‌های بالا، مشکلات روحی و روانی قابل توجهی ایجاد می‌کند.

خاتمی فر بیان کرد: بیماری سالک بسته به تعداد محل‌های گزش پشه که در بهار و تابستان صورت می‌گیرد به صورت یک زخم یا زخم‌های متعدد در نقاط باز بدن مانند صورت، بینی، گوش، دست و پا ایجاد می‌شود و چهره ناخوشایند خود را در پاییز و زمستان نمایان می‌سازد.

کارشناس بیماری‌های واگیر تصریح کرد: افراد می‌توانند در صورت ابتلا به هر گونه زخم یا ضایعه پوستی که بیش از ۱۰ روز طول بکشد، برای تشخیص و درمان رایگان ابتلا یا عدم ابتلا به سالک به مراکز تشخیص و درمان سالک در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: افرادی که در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها زندگی می‌کنند و کسانی که در محیط‌های روباز و یا در کنار دامداری‌ها زندگی می‌کنند و یا در مکان زندگی آن‌ها محل انباشت زباله و نخاله ساختمانی و موارد این چنینی باشد، بیشتر در معرض ابتلا به سالک قرار دارند.

خاتمی فر راه‌های پیشگیری سالک را، تشخیص و درمان به موقع، حفاظت فردی در برابر گزش توسط پشه، نصب توری در جلوی درب ورودی و پنجره ها، استفاده از پشه بند، استفاده از حشره کش‌های خانگی و پماد دور کننده حشرات، معدوم کردن سگ‌های ولگرد، از بین بردن جوندگان (موش ها) با تله گذاری و سموم موش کش و درمان تمام بیماران مبتلا، بهسازی و نظافت محیط زندگی: جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در محل زندگی، جمع آوری و دفع صحیح زباله‌ها و ممانعت از انباشته شدن زباله در محل زندگی، مشارکت همه مردم و ارگان‌های مرتبط در اجرای برنامه‌های کنترلی عنوان کرد.
انتهای پیام/م

آشنایی با راه‌های پیشگیری از بیماری سالک

برچسب ها: درمان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار