رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال گفت: استان کرمان در بخش استعدادیابی به عنوان یک پایلوت در سطح کشور مورد توجه کمیته جوانان این فدراسیون قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اکبر محمدی رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال در همایش یک روزه کمیته جوانان و استعدادیابی هیئت فوتبال استان کرمان گفت: حضور من در اینجا به واسطه‌ی دعوت دکتر قرایی، رئیس هیئت فوتبال این استان بود.

وی ضمن تشکر از فریدون معینی که پیش از این ریاست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال را عهده دار بود، گفت: وی خدمات غیرقابل انکار و ارزشمندی را در فوتبال پایه داشتند، من خودم را مدیون ایشان می‌دانم و از وی درس‌های بسیاری را یاد گرفتم که امیدوارم بتوانم بر اساس فلسفه‌ای که فکر می‌کردند، برنامه هایشان را تکمیل کنم.

محمدی به بیان یک بیوگرافی از خود پرداخت و افزود: من از سال ۷۸ کار مربیگری خود را آغاز کردم و با اینکه ۲۵ سالم بود، خیلی زود فوتبالم تمام شد و به کار مربیگری معرفی شدم.

وی با اعلام اینکه مربیگری در رده‌های سنی پایه را از باشگاه سایپا شروع کردم و در کنار کار مربیگری، کار مدیریت نیز در ورزش شهرداری تهران انجام می‌دادم، تصریح کرد: پس از گذراندن تحصیلات تکمیلی، مربیگری در گسترش فولاد، تیم ملی نوجوانان، تیم ملی جوانان و مربیگری باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک از کار‌های بعدی من بود.

وی یادآور شد: برای بازی با تیم گل گهر، فصل قبل به عنوان سرمربی خونه به خونه به استان کرمان سفر داشتیم که این دیدار را سه به دو واگذار کردیم.

 

رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال با ابراز خرسندی از صعود تیم گل گهر سیرجان، ضمن تبریک این موفقیت، ابراز امیدواری کرد: با مدیریت محمود محمودی نیا، تیم مس کرمان نیز به لیگ برتر صعود کند.

محمدی بخش زیادی از مشکلات فوتبال کشور را مربوط به بخش مدیریتی دانست و بیان داشت: مشکل اعظم کشور ما در حاضر به اعتقاد من مدیریت است و فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اعلام اینکه کسانی که تحصیلات آکادمیک و تجربه‌ی عملی دارند، می‌توانند در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری کمک کنند، گفت: به اعتقاد من، توسعه فوتبال علاوه بر رشد به توسعه و پیشرفت (تعداد تیم‌های حاضر در لیگ و تعداد میزبانی ها) احتیاج دارد.

محمدی جمعیت استان کرمان را بیش از سه میلیون نفر عنوان کرد و افزود: این سه میلیون باید یک دیتا بانک برای ثبت نفراتی که در حوزه فوتبال کار می‌کنند (چه بخش آماتوری و چه بخش حرفه‌ای و باشگاهی) داشته باشد که البته این مشکل در استان‌های دیگر هم هست و حتی ما در فدراسیون فوتبال از این دیتا بانک برای دسترسی به اطلاعات محرومیم.

وی پیشنهاد کرد: اعضایی که در حوزه فوتبال (چه بانوان و چه آقایان) کار می‌کنند از پایین سطح که مدارس فوتبال است تا بالاترین بخش‌ها (حضور در لیگ برتر)، این‌ها ساماندهی و ثبت و برای آن‌ها برنامه ریزی شود.

محمدی با بیان اینکه خاطرات خوبی از این استان دارم، تصریح کرد: زمانی که در تیم ملی جوانان بودم، حجت صدقی، محمد حسین حیدری، فرشید علوی، رضا عرب پور، معین امیرمحمودی، علی وزیری و فرشاد مرادکریمی را در این استان پیدا کردم که به عنوان بازیکنان تأثیرگدار در ذهن من مانده اند.

وی کرمان را استانی بسیار استعداد خیز دانست و یادآور شد: کاملاً به این سخن اعتقاد دارم.

 

رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال بیان داشت: علیرضا اسدآبادی دیگر جوان ملی پوش کرمانیست که با گلی که به عربستان زد با تیم ملی نوجوانان در اذهان باقی ماند و هم اکنون هم در باشگاه پیکان بازی می‌کند.

محمدی گفت: از دیدگاه من، اقلیم استان کرمان از یک سو و ژنی که اینجا وجود دارد، از سوی دیگر، سبب شده بازیکنان خوبی داشته باشد و اصولا بازیکنان کرمانی اگر در خط هافبک و حمله باشند، سرعتی هستند، اگر در خط دفاع باشند، جهش‌های خوبی دارند و همچنین این استان دروازه بان‌های خوبی هم دارد.

وی افزود: استان کرمان در بخش استعدادیابی حتماً به عنوان یک پایلوت در سطح کشور مورد توجه کمیته جوانان فدراسیون فوتبال قرار دارد.

محمدی تصریح کرد: ۱۱۷ روز است که این مسئولیت را در فدراسیون فوتبال قبول کرده ام و در این مدت، بررسی‌های بسیاری داشته ایم، آسیب شناسی کردم و نقاط قوت و ضعف کار را با همکاری بسیاری از دوستانم بررسی کردم و بر اساس آن، ساختار جدیدی برای کمیته جوانان تعریف کردم.

وی یادآور شد: در ساختار جدید کمیته جوانان، دیگر دپارتمانی نداریم و تمام کار را در واقع در قالب کمیته انجام می‌دهیم.

 

رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال بیان داشت: غیر از بنده، سه کارشناس ویژه در بخش تیم‌های امید، جوانان و تیم‌های زیر ۱۷ سال و یک مسئول دفتر بین الملل، در بخش اداری فعالیت می‌کند.

محمدی گفت: در بخش توسعه و سیاست گذاری ۵ عضو داریم که این ۵ عضو به ترتیب مسئول ۵ کارگروه استعدادیابی ما هستند.

وی با اشاره به اینکه در بخش کارگروه توسعه فوتبال پایه از رئیس فدراسیون دانش آموزی دعوت کردیم که کار را مدیریت کنند. افزود: در این بخش ۵ آکادمی فوتبالی کشور (آکادمی فوتبال سپاهان، پیکان، سایپا، استقلال و فولاد حضور دارند.

محمدی کارگروه توسعه فوتبال پایه را مهمترین کارگروه کمیته جوانان دانست و با اعلام اینکه در بخش توسعه فوتبال پایه، سه رئیس هیئت فوتبال و دو کارشناس ویژه فعالیت می‌کنند، از دکتر قرایی، رئیس هیئت فوتبال استان کرمان هم دعوت کرد حتماً در کارگروه توسعه فوتبال پایه حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر کارگروه توسعه فوتبال پایه، کارگروه تیم‌های ملی را داریم، که در آن مدرسان نخبه‌ای انتخاب شده اند تا بتوانند در زمینه‌ی حضور مربیان و بازیکنان استاندارد سازی کنند و تمام مربیان تیم‌های ملی هم در این کارگروه فعالند.

محمدی یادآور شد: کارگروه ارزیابی و نظارت نیز از دیگر بخش‌های این ساختار جدید است که متشکل از متخصصان مختلف است تا بتوانند در این بخش کمک کنند و کار خودشان را به صورت تفکیک شده جلو ببرند.

 

رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال بیان داشت: کارگروه آموزش، پژوهش و اطلاعات و آمار نیز با ترکیب اساتید دانشگاه از دیگر بخش‌های کمیته جوانان است که سعی در پیشرفت امور دارد.

محمدی هدف از تشکیل این کارگروه‌ها را ایجاد یک اتاق فکر دانست و گفت: با انجام این کار به دنبال ایجاد یک هم افزایی بودم و هم اکنون این امر سبب می‌شود کار‌ها به شکل شخصی و فردی جلو نرود، تا بتوان از همه‌ی ظرفیت‌ها در همه‌ی بخش‌ها استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حضور مربیان کرمانی در ترکیب تیم ملی اشاره کرد و افزود: در بخش بانوان شاهد حضور مریم جهان نجاتی در ترکیب تیم ملی هستیم که این حضور نشان دهنده‌ی توسعه‌ی فوتبال بانوان است.

محمدی تصریح کرد: در بخش آقایان نیز باید سرمایه گذاری بیشتری روی مربیان بومی از سوی باشگاه‌های استان صورت گیرد.

وی از مدیران باشگاه‌های استان کرمان خواست: بستری را فراهم کنند تا برای استفاده‌ی بهتر از مربیان بومی تلاش شود.

محمدی با اعلام اینکه من به استفاده از مربیان بومی اعتقاد دارم، یادآور شد: فدراسیون فوتبال هم به این ظرفیت سازی نگاه می‌کند و از آن‌ها استفاده می‌کند.

 

رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال بیان داشت: اکنون در تیم‌های ملی ما از جوانان گرفته تا زیر ۱۴ و زیر ۱۳ سال، از استان‌های یزد، فارس، مازندان، خوزستان، تهران و اصفهان مربی داریم و طبیعتاً این نگاه برای همه است.

محمدی گفت: اگر مربی دروازه بانان خوب و مربی پایه‌ی خوبی باشد و استاندارد تیم ملی باشد، تردید نکنید که از وی استفاده می‌شود.

وی افزود: ما در کارگروه تیم‌های ملی پایه به دنبال استاندارد سازی و شرایط احراز مربی ملی هستیم.

محمدی با اعلام اینکه ما در فدراسیون فوتبال ۵ تیم ملی داریم که سه تایشان مانند تیم ملی امید، تیم ملی جوانان (زیر ۱۹ سال) و تیم ملی نوجوانان (زیر ۱۶ سال) تیم‌های اصلی هستند، تصریح کرد: این‌ها برای جام جهانی زیر ۱۷ و زیر ۲۰ سال می‌شوند، این در حالیست که ما بین تیم‌ها را نداریم و هم اکنون این کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم تیم زیر ۲۰ سال و زیر ۱۷ سال را درست کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر به هیئت‌های فوتبال استان‌ها ابلاغ شده است تا ۱۰ رده سنی را ساماندهی کنند و سال به سال این کار انجام شود، بدین ترتیب در ساختار تیم‌های ملی به جای ۵ تیم ۱۰ تیم و حتی بیشتر داریم.

 

رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال، دستاورد هر مربی را توسعه و پرورش تعداد بازیکن دانست و بیان داشت: کار مربیان در رده‌های پایه خصوصا زیر ۱۸ سال کمتر قهرمانی و نتیجه است، بلکه باید بیشتر روی تربیت بازیکن متمرکز شوند.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه هیچ مربی از بازیکن با کیفیت رد نمی‌شود، گفت: البته تفاوت نگاه هم در مربیگری تأثیر گذار است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

وی افزود: یکی از اشکالاتی که به کمیته جوانان وارد است، سازمان دهی بخش استعدادیابی ما بود، که بر اساس مطالعاتی که داشتیم و آسیب شناسی که شد و با توجه به مدیریت دانش تصمیم گرفتیم رویکرد بهتری جایگزین کنیم و هم اکنون استعدادیابی به شکل مکانیزه جلو می‌رود.

محمدی با بیان اینکه ۹ منطقه برای این اقلیم کم است، به استان کرمان اشاره و تصریح کرد: این استان را با توجه به مساحتش نمی‌توان با استان هرمزگان یا سیستان و بلوچستان جمع کرد.

وی به بیان فاکتور‌های توسعه فوتبال پایه پرداخت و یادآور شد: برگزاری مسابقات لیگ به شکل منظم، استعدادیابی درست، کیفیت آموزشی مربیان و حضور در تورنمنت‌های جهانی از فاکتور‌های توسعه فوتبال پایه به شمار می‌رود.

محمدی از میزبانی مسابقات مقدماتی بخش جوانان طی آبان ماه به میزبانی تهران خبر داد و یاد و خاطره‌ی مراد حاج جعفری، رئیس هیئت فوتبال استان کرمان، بانی این مسابقات مقدماتی را گرامی داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی تشکیلات جدید در کمیته جوانان شاهد تکمیل برنامه‌ها گذر از عملکرد سنتی و ورود به رویکرد مدرن باشیم.

انتهای پیام/ب

همایش کمیته جوانان و استعدادیابی هیئت فوتبال استان کرمان

برچسب ها: اخبار ورزشی ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.