مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در چرخه ناوگان اتوبوسرانی مشهد تا مهر ماه بازسازی و به کارگیری خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مهدی حسینی پویا مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به لزوم بازسازی اتوبوس‌های دیزلی، گفت: برابر برنامه عملیاتی مصوب شهرداری و مجوز‌های اخذ شده، مقرر شد تعداد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس شامل ۱۷۰ دستگاه بنز ۴۵۷ دیزلی و ۱۳۰ دستگاه مان گازی در مراکز فنی سازمان و بخش خصوصی بازسازی شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه زمان‌بندی، بازسازی اتوبوس‌ها از نیمه اسفندماه سال ۹۷ آغاز شده، ادامه داد: این پروژه با همت همکاران حوزه فنی سازمان در سه نوبت کاری در دست انجام است و تلاش می‌شود تا پایان شهریور امسال این پروژه سنگین به بهره‌ برداری برسد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به تجهیز این اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی، گفت: تجهیز کل ناوگان در حال بازسازی "اعم از گازسوز و دیزلی" به کولر در دستور کار قرار دارد.

حسینی‌ با اشاره به ایکه بازسازی اتوبوس‌ها در سطح یک در حال انجام است، افزود: این امر شامل تعویض کلیه ورق‌های بدنه، کف، سقف، پروفیل‌های سازه اتوبوس و... است و در نهایت قطعات مجدد مونتاژ می‌شوند؛ همچنین موتور و قوای محرکه نیز با وضعیت استاندارد اولیه به روزرسانی خواهد شد.

وی با اشره به  ضرورت بازسازی اتوبوس‌های متوقف در پایانه‌ها، تصریح کرد: به دنبال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و محدودیت واردات قطعات اصلی خودرو مانند موتور و قوای محرکه، گیربکس اتوماتیک و اکسل و در نهایت کاهش میزان ظرفیت تولیدکنندگان اتوبوس در کشور، بازسازی ناوگان در دستور کار سازمان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: با در نظر گرفتن قوانین بالادستی و ملاحظات فنی و همچنین اخذ مجوز از کمیته فنی استانداری خراسان رضوی که توسط استاندار ابلاغ شده، بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در دستورکار این سازمان نیز قرار گرفت.

حسینی‌ با اشاره به لزوم رعایت ایمنی در اتوبوس‌های گازی، افزود: تمامی ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی مشهد دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند و فعالیت اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع است و این مهم به شدت توسط حوزه فنی و بهره‌برداری سازمان نظارت و اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی از خط خارج و متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نظر به اهمیت رعایت مسائل ایمنی در خصوص مخازن CNG، این سازمان با مکاتبه با کارگروه معاینه فنی استان و استعلام از اداره کل استاندارد خراسان رضوی، پیگیر انعقاد قرارداد با شرکت مورد تایید این اداره کل به منظور بررسی، کنترل، بازدید و درصورت نیاز تعویض مخازن است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: اعتبار مخازن CNG اغلب اتوبوس‌های در حال بازسازی که برای به کارگیری در خطوط در نظر گرفته شده، تا سال ۲۰۲۲ است و برای برخی از مخازنی که اعتبار آن‌ها منقضی شده باشد برابر قوانین و مقررات اقدام می‌شود.

حسینی‌ افزود: به استناد مصوبه هیات وزیران و قوانین موجود، هرگونه تغییر رنگ و تبدیل وضعیت در رنگ، شاسی و موتور خودرو خلاف مقررات است و نیاز به اخذ مجوز‌های لازم از مراجع ذی صلاح دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته به بهانه بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس‌های گازی، تعداد ۱۳۰ دستگاه اتوبوس گازسوز قبل از رسیدن به سن فرسودگی از چرخه ناوگان خارج و متوقف شده که هفت دستگاه آن به موتور دیزل تبدیل وضعیت شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه بخش عمده‌ ای از ناوگان یاد شده حدود پنج سال در خطوط فعالیت داشته، گفت: با توجه به عمر فرسودگی اتوبوس‌های گازسوز "که ۱۲ سال برابر دستورالعمل هیئت وزیران است" این اتوبوس‌ها هم اکنون نیز فرسوده محسوب نمی‌شوند و قابلیت ادامه فعالیت آن‌ها وجود دارد.

حسینی‌پویا با بیان اینکه بهترین نوع موتور پایه گازسوز موجود در کشور، MAN است، افزود: به اذعان متخصصان و شرکت‌های بهره‌بردار، کیفیت این نوع موتور بسیار بالاتر از اتوبوس‌های اسکانیا و بنز ۴۵۷ گازسوز است.

وی تصریح کرد: موتور‌های پایه گازسوز در دمای بالاتری به نسبت موتور‌های دیزلی کارکرد دارند و این امر استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی را در فناوری ساخت به همراه دارد و قطعاً این نوع موتور‌ها دارای استهلاک بالاتری است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: در واقع استهلاک این موتور‌ها حدود ۲۰ درصد معادل ۶ تا ۸ میلیون تومان در سال به نسبت موتور‌های دیزل بیشتر است که به این دلیل، در سال‌های گذشته تصمیم به توقف اتوبوس‌های گازی گرفته شده است.

انتهای پیام//ف.س

کارکرد موتور‌های پایه گازسوز در دمای بالاتری به نسبت موتور‌های دیزلی

برچسب ها: حمل و نقل ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.