سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشور باید در شرایط تحریم در بخش تولید و صادرات نتیجه‌های بهتری نسبت به گذشته کسب کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدرضا مودودی در آیین تجلیل از معدن‌کاران و صنعتگران نمونه استان بوشهر افزود: با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نام گذاری امسال به نام رونق تولید بسیار هدفمند و هوشمندانه بوده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند ایران سال ۹۷ را با موفقیت پشت سر بگذارد و بر این باور بود که در دوران تحریمی اقتصاد ایران به هم می‌پیچد، اما کشورمان در یک سال گذشته با وجود جنگ اقتصادی موفق ظاهر شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در تاریخ هر گاه کشور دچار بحران ارزی شده تولید و صادرات بیش از پیش توجیه پیدا کرده که این مهم در حوزه تجارت نیز به فال نیک گرفته شده است.

مودودی افزود: ایران در تاریخ چندین بار تحریم شده، اما هیچ‌گاه دانشکده جنگ اقتصادی راه اندازی نکرده و یا موسسه مطالعاتی فعالی برای شرایط تحریمی و ارائه راهکار‌های برون رفت از بحران نداشته است.

وی همچنین با اشاره به هزینه کرد درآمد‌های ارزی برای واردات، تصریح کرد: کشور در ۶۰ سال گذشته، دو هزار و صد میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، اما به خوبی نتوانسته از این فرصت استفاده کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: این میزان درآمد ارزی که ۸۰ درصد آن بعد از انقلاب محقق شده به جای اینکه صرف توسعه صنعت شود به عنوان تضمین کننده صادرات صرف واردات شده است.

مودودی با مقایسه چین و ایران، یادآور شد: کشور چین در یک بازه زمانی کمتر از ۲۰ سال با مجموع ۳۱۰ میلیارد دلار از محل جذب سرمایه خارجی و استقراض بین المللی توانست ۲۲۵ میلیون شغل ایجاد کند که منجر به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات در زمان کنونی شده است.

وی گفت: از مجموع دو هزار و صد میلیارد دلار درآمد ارزی ۶۰ سال گذشته که ۶۵ درصد آن در ۱۵ سال گذشته محقق شده هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار به واردات اختصاص یافته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: کشور در یک بازه زمانی ۴۰ تا ۵۰ ساله بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تنها برای سفر‌های خارجی هزینه کرده است.

انتهای پیام/ک

ایران در یک سال گذشته با وجود جنگ اقتصادی موفق ظاهر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.