وزیر ارتباطات گفت: تحریم‌های آمریکا کانال‌های مالی، پلتفرم‌ها و برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را محدود و حذف کردند اما ما را متوقف نکردند.

.به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز اجلاس چهارجانبه با حضور وزرا و مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ترکیه، روسیه و جمهوری آذربایجان با موضوع توسعه اقتصادی در حوزه ارتباطات و فناوری در تهران برگزار شد. امضای تفاهمنامه چهارجانبه وزرای ارتباطات چهار کشور همسایه در محل وزارت ارتباطات، پشت درهای بسته صورت گرفت.


بیشتر بخوانید: اجلاس چهارجانبه وزرا و مسئولان ارتباطات آغاز شد


پس از امضای این تفاهم‌نامه وزیران حاضر در اجلاس برای پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر شدند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان که میزبان این اجلاس بود با تاکید برموضوع مقابله با یکجانبه‌گرایی‌ها به برگزاری دور اول این نشست در باکو آذربایجان اشاره و اعلام کرد: یک سال است که ما وزرا، در حال پیگیری ایجاد یک بازار مشترک دیجیتال هستیم چون بخش مهمی از تجارت آینده بر اساس تجارت دیجیتال است و ما به دنبال گرفتن سهم خود از این بازار هستیم تا با ایجاد بازار قوی‌تر، از فشار یکجانبه جلوگیری شود و رشد و شکوفایی کشورهای حاضر در اجلاس محقق شود. ما به دنبال ایجاد یک حوزه ICT منطقه‌ای هستیم. در گام‌های بعدی کار کردن روی موتور جست‌وجو، سیستم‌عامل، همکاری‌های فضایی و علوم مربوط به دیجیتال نیز در دستور کار است.

ایجاد زیرساخت تبادلات تجارت در فناوری اطلاعات از اولویت‌های مورد نظر وزیر ارتباطات کابینه دولت دوازدهم بود؛ براین اساس نیز قرار است یک کارگروه مشترک برای پیگیری اهداف تعیین شده در این شست چهارجانبه ایجاد می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به اثر این تفاهم‌نامه برکسب و کارها اظهار کرد: اثر این موضوع برای کسب و کارهای ما ایجاد بازار منطقه‌ای قوی‌تر است. کسب و کارهای ما می‌تواند بازار بهتری داشته باشند و از مقررات ویژه برای حضورشان برخوردار شوند. هم‌چنین منطقه ما به لحاظ اقتصادی ایزوله‌تر شده تا از فشارهای یکجانبه برخی کشورها در امان بماند و رشد و شکوفایی اقتصاد ناشی از بازار منطقه‌ای برای کشورها حاصل شود.

وی با بیان اینکه در نشست امروز اولین بنیان چهارجانبه گذاشته شد اظهار کرد: با تفاهم برای برگزاری رویدادهای مشترک اولین گام برداشته شده است. کارگروه مشترکی برای پیگیری جدی این موضوعات تشکیل شده و این موارد باید تبدیل به پیش نویس شود.

وزیر ارتباطات کشورمان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان چه در فضای مجازی و چه برای محدود کردن کانال‌های مالی درباره تاثیرگذاری این تحریم‌ها بر حوزه ارتباطات تاکید کرد: آنان اگرچه برخی پلتفرم‌های ما را محدود و برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کردند اما نتوانستند فعالیت ما در این عرصه را متوقف کنند.

وی در پاسخ به این‌که آیا پس از تصمیم به ایجاد سیستم عامل بومی کشورهای این تفاهم‌نامه سهمی در این سیستم عامل دارند گفت: ما به دنبال ایجاد یک پیمان منطقه‌ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. توافق اولیه بین این چهار کشور است و ممکن است کشورهای در ادامه به ما اضافه شوند. در این تفاهم تمام حوزه‌های آی سی تی در دستور کار قرار دارد. از جمله فیبر نوری، فعالیت‌های فضایی و توسعه صنعت مخابرات. بنابراین کار روی پروژه‌های مشترکی مثل موتور جست و جو و سیستم عامل را هم مدنظر قرار می‌دهیم.

آذری‌جهرمی با اشاره به تصمیم برای برقراری ارتباط بین ایران و کشورهای همسایه به صورت مستقیم بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم ارتباطات ایران با کشورهای همسایه را به صورت مستقیم برقرار کنیم تا دیگر نیازی نباشد که بسته‌های اینترنتی تا اروپا برود. امروز این فاصله‌ها کنار رفته و همچنین پایداری شبکه ما افزایش پیدا کرده است و ارتباطات ما با آذربایجان و ترکیه به صورت مستقیم برقرار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر ما وزرا این چهار کشور اتفاق نظر داریم که باید شرایط را تسهیل کنیم که بخش‌های خصوصی با هم کار کنند و شرایط رقابتی سالمی نسبت به سایرین داشته باشند. البته این کار نیاز به زیرساخت‌های دارد از جمله تبادل تجربیات و آموزش‌های مشترک و ما نیز به دنبال ایجاد این زیر ساخت‌های تبادل اقتصادی هستیم.

وزیر ارتباطات در پایان اعلام کرد: در حال حاضر ارتباطات بین کشور ما با کشور روسیه، آذربایجان و ترکیه دیگر در اروپا سوئیچ نمی‌خورد و ارتباطات ما مستقیم است؛ همچنین ارتباطات ما کیفیت بهتری داشته و از سرعت بالایی برخوردار است.

در این نشست همچنین کنستانتین ناسکف، وزیر ارتباطات روسیه با اشاره به مذاکرات چهارجانبه امروز به سازماندهی تبادل هیات‌ها اشاره کرد و گفت: بنا داریم هشت نمایشگاه برگزار کنیم که در چهار نمایشگاه وزرای امروز حضور داشته باشند. مذاکرات امروز گام اول در روند تسریع و تحریک بخشی برای گسترش روابط بین کشورها است.

عمر عبدالله کارگوزاغلو، رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه علت برگزاری این نشست چهار جانبه را گسترش همکاری بین شرکت‌های چهار کشور و حمایت از ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات دانست.

همچنین رامین قلی‌زاده، وزیر ارتباطات آذربایجان خبر داد: برای فعالیت استارتاپ‌های چهار کشور برنامه‌هایی در حوزه ارتباطات داریم.

گفتنی است؛ قرار است در الکامپ ۱۱ هیئت بلندپایه از کشور‌های مختلف و سازمان‌های بین المللی و همچنین برخی از وزرای ارتباطات کشور‌های مختلف حاضر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار