چند وقتی است که اخباری مبنی بر آزار و اذیت مسلمانان استان سین کیانگ توسط دولت مرکزی از رسانه‌ها مخابره می‌شود.اما آیا واقعیت وضعیت در این مناطق، همانی است که رسانه‌ها از آن می‌گویند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که اخباری مبنی بر آزار و اذیت مسلمانان استان سین کیانگ واقع در غرب چین توسط دولت مرکزی از رسانه‌ها مخابره می‌شود. اخباری که عمدتا همراه با کلیدواژه‌هایی مانند محدودیت، سلب آزادی، شکنجه، زندان، اردوگاه کار اجباری و... برای توصیف وضعیت مسلمانان این منطقه بوده است. اما آیا واقعیت وضعیت در این مناطق، همانی است که رسانه‌ها از آن می‌گویند؟

واقعیت ماجرای آزار و اذیت مسلمانان اویغور چیست؟

به طور کلی ۵۵ اقلیت قومی در جمهوری خلق چین زندگی می‌کنند که قوم هان با جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر، در صدر این اقوام و صاحب موقعیت‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی در این کشور است. چین امروز که بنیان حرکت اقتصادی خود را بر ثبات و امنیت داخلی گذاشته، در این مسیر پذیرفته است که بدون مشارکت تمام اقوام و اقلیت‌ها، دست‌یابی به موقعیت برتر در نظام بین‌المللی امکان پذیر نیست.

یکی از این اقوام، اویغور‌ها با جمعیت ۱۰ میلیون نفری هستند که در بطن جامعه مسلمان نشین سین کیانگ با جمعیت ۲۳ میلیون نفری سکونت دارند. مشخصا بدون مشارکت پنجمین قوم چین از لحاظ جمعیت، نمی‌توان ثبات داخلی را برقرار کرد. در واقع رفتار دولت مرکزی چین با اقلیت مسلمان نشین همراه با تبعیض‌های قابل توجهی نیست و آن‌ها با دولت مرکزی مشکل امنیتی ندارند بلکه گروه‌هایی در داخل قوم اویغور تاکتیک کنش ضد امنیتی را در ارتباط با پکن اتخاد کرده‌اند.

سین کیانگ، نقشی محوری را در انتقال سرمایه و توسعه از شرق به غرب چین ایفا می‌کند و راه حل چینی‌ها برای حفظ توازن توسعه‌ای داخلی میان شرق و غرب و مبارزه با ناامنی در سین کیانگ، در ارتقای توانمندی اقتصادی مردم این مناطق در چارچوب ابرپروژه یک کمربند یک جاده خلاصه می‌شود.

بنابراین، رویکرد دولت مرکزی بر تسریع روند‌های توسعه‌ای در این مناطق همزمان با کنترل تحرکات ضد امنیتی است. در نتیجه و بر اساس مشاهدات میدانی در شهر‌های مختلف سین کیانگ مانند ارومجی، شانجی و کارامای، اولا دولت با مسلمانان این مناطق نه تنها مشکلی ندارد بلکه با پذیرش خودمختاری این استان، عملا حسن نیت خود را در این باره اثبات کرده است.

ثانیا از دوران هو جین تائو و از حدود ۲۰ سال گذشته، پکن توجه ویژه‌ای به توسعه این ایالت داشته و این استان را به قطب حمل و نقل و ترانزیت، تجارت، پتروشیمی، کشاورزی و آی تی تبدیل کرده است و اصرار دارد تمام مردم در این چرخه عظیم اقتصادی سهیم باشند.

ثالثا مشکل اصلی دولت تنها با افراطیون تکفیری از قوم اویغور مانند حزب اسلامی ترکستان شرقی است که جذب وهابیت شده‌اند و به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که روایت شکل گرفته در اذهان بسیاری از نخبگان در کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی، کاملا متاثر از جریان رسانه‌ای غربی است. طبیعی است که این رسانه‌ها، تمام واقعیت تحولات سین کیانگ را منتشر نکرده و قسمتی از رفتار دولت مرکزی را به عنوان حربه‌ای علیه چین –به عنوان راهبردی‌ترین رقیب غرب- در بستر عملیات روانی خود کماکان حفظ کرده اند.

البته دولت چین هم دست روی دست نگذاشته و تاکنون چند تور بازدید از سین کیانگ را برای دیپلمات‌های خارجی مستقر در پکن همراه با جلسات پرسش و پاسخ برگزار کرده وحتی مجوز ورود رسانه‌ها را به اردوگاه‌های بازآموزی صادر کرده‌است. اما کماکان قدرت رسانه‌ای آن‌ها در این موضوع ضعیف عمل کرده و نتوانسته تمام وجوه تحولات سین کیانگ را به مخاطبان جهانی اعلان کند. در مجموع به نظر می‌رسد که رویکرد سخت‌گیرانه پکن در قبال افراطیون وهابی بوده و موضوع، ارتباط بسیار کمی به تمامیت مسلمانان چین دارد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

گزارش غربی‌ها از اردوگاه‌های مسلمانان اویغور دروغ است؟

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسام الدین
۱۵:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
لعنت بر تروریسم و صهیونیسم و پانترکیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
قرار بود سیاست ما دینی شود ولی دین ما سیاسی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه دشمنان ادیان مقدس رو
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۸:۲۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
امام حسین (ع) : اگر دین ندارید اقلا آزاده باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
عجیییییب...!!!!
چقدر حتی انتقاد کردن از چین کمونیست جنایتکار و فاسد هم تبدیل به خط قرمز شده و توسط گروهی سریعا با عکس العمل مواجه میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
امریکا از وهابیت و بهائیت و هر نوع تفکر اسلام افراطی حمایت می کند و از این کار به دنبال تجزیه چین و ضربه زدن به طرح توسعه اقتصادی یک کمربند یک راه چین است که این طرح برای ایران هم دارای اهمیت است و همچنین به دنبال بر هم زدن همکاری ایران و چین است تا بتواند چین و ایران را تحت فشار تحریمی بیشتری قرار دهد
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۱۷:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
ممنون از گزارش واضح و روشن
وقتی امریکا و غربیها از یک موضوعی حمایت میکنن اهداف پنهان دارند
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۰۶:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
سیصد و پنجاه هزار نفر زندانی هستن و سه میلیون نفر داخل کمپ نگهداری میشن. یعنی همه اینا تروریست و مجرم هستن؟ به قول امام حسین اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید...
Iran (Islamic Republic of)
تنها مهدی(ع) لایق است نه کس دیگه
۲۳:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
مسلمان یا غیر مسلمان اونها هم انسانند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
وهابی های خونخوار و وحشی که سر میبرند و جگر انسان را از سینه بیرون می آورند و خام میل میکنند انسان هستند؟
Germany
هانی
۱۱:۴۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
از توضیحات کامل وجامع و مفیدتان ،بسیار سپاسگزارم...
البته در بین ما هم تندروهای افراطی بی مغز ، همانند فرقه حجتیه ،فرقه ی شیرازیها و....هستند که امیدوارم خداوند هدایت شون کنه ..
اینها لکه ی ننگی اند بر لباس پاک تشیع .....
Iran (Islamic Republic of)
مینو
۰۷:۱۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
ممنون بابت توضیح بسیار خوبی دادین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
این همه ظلم و ستم به مسلمونا تو همه جا میشه هند سوریه و....
Iran (Islamic Republic of)
امید ولی زاده
۲۲:۴۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
واقعا براتون متاسفم که به خاطر دشمنی با امریکا و منافع اقتصادی با چین تمامی جنایات این جماعت رو انکار میکنید. بترسید از روزی که نه مال و فرزند و نه منتسب بودن به فلان گروه و بهمان گروه نفعی به شما نمیرسونه.کدارک علیه چین به اندازه کافی موجوده.امریکا و چین دو روی یک سکه هستند.خدتیا ظالمان و حامیان اونهارو به هم مشغول کن و مومنان رو در این بین جمع کننده غنیمت قرار بده.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
شما به دنبال همون غنایمت باشی بهتر از تز دادن در مورد اسلام هستش!
Singapore
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
وقتی آمریکا از مسلمانی دفاع کند، بدان که آن مسلمان تیشه ای به ریشه ی اسلام بوده.
وهابی های بی مغز
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۵۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
واقعا متاسفم
آخرین اخبار