وی ادامه داد: بیش از دو میلیون اثر در این زمینه از سوی دانش آموزان و معلمان به دبیرخانه پریش مهر رسید و امروز بیش از ۲۰۰ نفر تجلیل میشوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ پیرامون سرمایه نیروی انسانی، پژوهشی هایی انجام شد، گفت: نیروی انسانی پر بازده ترین سرمایه در آموزش و پرورش است و کشورهایی که سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه داشتند چهار و نیم برابر رفاه اجتماعی در این کشورها افزایش یافت.
حسینی ادامه داد: در دهه ۱۹۷۰ سهم انتقاد به نظام تعلیم و تربیت افزایش یافت، به این صورت که اول آنکه آموزش و پرورش باید از حافظه محوری دور باشد، مهم ترین محور تحقق عدالت اجتماعی باشد و روحیه پرسشگری و نقادی را افزایش دهد اما آنطور که شایسته است، عمل نکرد.
وی ادامه داد: امروز آموزش و پرورش مهارت های فنی و حرفه ای را به عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است و در مهارت های انتقادگری و حل مسئله کل نظام برنامه درسی را براساس سند تحول بنیادین تغییر می دهیم همچنین فرآیندهای یاددهی و یادگیری را به این سمت می بریم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در دهه ۷۰ به نظام تعلیم و تربیت ۳ انتقاد اساسی وارد شد اول اینکه باید در نظام تعلیم و تربیت روحیه انتقادی، پرسشگری، دوری از حافظه محوری و تحقق عدالت اجتماعی به نتیجه برسد و آنطور که شایسته و بایسته است انجام نشد.
حسینی بیان کرد: سوال روحانی نشانه توجه به مهارت های زندگی و مهارت های فنی و کاربردی است همان موضوعی که دقیقا در دهه ۷۰ به آن انتقاد وارد شد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز مهارت های فنی و حرفه ای را به عنوان سیسات جدی را در دستور کار قرار داده است.
حسینی بیان کرد: چند سیاست عمده آموزش و پرورش به دنبال تقویت مهار ت پرسشگری، انتقاد گرو تفکر خلاق و حل مساله است که کل نظام و برنامه درسی درسی را براساس آن تغییر می دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای مهارت های فنی و حرفه ای بیش از ۹۰۷ هزار دانشآموز در هنرستانها تحصیل میکنند و نسبت ۳۶ درصدی را دارند.
حسینی به سیاست توسعه متوازن رشتههای متوسطه اشاره و تصریح کرد: توجه به توسعه هرم شغلی، برگزاری مسابقات شغلی و علمی و عملی مورد توجه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 98-97 حدود ۲۲ درصد دانشآموزان تحت پوشش این طرح قرار میگیرند، همچنین در طرح ملی نوجوان و جوانان خوارزمی در متوسطه اول بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ دانشآموز تحتپوشش هستند.
وی ادامه داد: در مدارس استعدادهای درخشان، سمپاد مهارتی را سیاستگذاری کردیم و تکنولوژیهای برتر و میانی را در سطح ملی و بینالمللی به صورت رشتهمحل ضمیمه هنرستانها اجرا میکنیم. از سال ۹۹ نیز در مدارس سمپاد رشتههای شبکه، نرمافزار، کامپیوتر و گرافیک اجرا میشوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف ما این است که دانشآموزان پس از فراغت از متوسطه دوم، حداقل یک مهارت را یاد گرفته باشند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره وضعیت استخدام معلمان حق التدریس و مربيان پیش دبستانی اظهار کرد: آنچه در مجلس مصوب شده است برای وزارتخانه ها قید اجرایی دارد، بنابراین تمام افراد مشمول قانون استخدام می شوند اما فیدهای برای آن داریم.
وی ادامه داد: امسال ۲۵ هزار نیرو از طریق دوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و ۲۰ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و استخدام مربیان پیش دبستانی وارد دوره های مهارت آموزی می شوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ هزار مربی پیش دبستانی مشمول استخدام هستند، گفت: با توجه به اینکه برای مهر ۶۰ هزار بازنشسته داریم اما با تمهیدات اندیشیده از جمله بکارگیری معلمان خرید خدمات، حق التدریس و اضافه کردن ساعات آموزشی ۱۰۷ هزار کلای درسی بدون معلم نمیمانند.
انتهای پیام/