لاریجانی گفت: پس از ٢ سال مراکز آموزش پزشکی عمومی مورد اعتبار بخشی و نحوه بررسی دانشجویان مورد تایید فدراسیون آموزش پزشکی قرار گرفت.

ایران موفق به اخذ گواهینامه بین المللی اموزش پزشکی عمومی شد/ آخرین آمار دانشجویان پزشک، دندانپزشکی و داروسازیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان نشست خبری گواهینامه بین المللی اموزش پزشکی عمومی اظهار کرد: یکی از مباحثی که اتفاق افتاده و از افتخارات ایران بوده، کسب گواهینامه بین المللی اموزش پزشکی عمومی بوده است.

وی ادامه داد: پس از ٢ سال، مراکز آموزش پزشکی عمومی مورد اعتبار بخشی و نحوه بررسی دانشجویان مورد تایید فدراسیون آموزش پزشکی قرار گرفت که اهمیت بسیاری دارد. ۱۰سال آینده وزارت بهداشت از نظر آموزش پزشکی مورد تایید فدراسیون آموزش پزشکی جهانی است و اگر دانشگاه‌ها مورد اعتبار سنجی قرار نگیرند، مدارک بین المللی صادر نخواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان با اشاره به اینکه ۶٣ دانشکده پزشکی داریم ادامه داد: امیدواریم دانشگاه ها مسیر کیفیت را طی کنند.

لاریجانی با بیان اینکه اعتبار بخشی کار وسیعی انجام می‌دهیم، گفت: ۵٩ دانشگاه از ۴٢ شاخص الزامی و ٢۴ شاخص ترجیحی مورد اعتبار بخشی قرار گرفتند، همچنین تمام بیمارستان‌های آموزشی که در ٢١۴ مرکز هستند با ١۴ سنجه مورد اعتبار بخشی قرار گرفتند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: ۸۲ مرکز آموزشی وزارت بهداشت مورد ارزشیابی قرار گرفتند و امیدواریم تا پایان سال همه دانشکده‌های داروسازی، دندان پزشکی و پزشکی برای اولین بار تا پایان سال ۹۸ دوباره مورد اعتبار بخشی قرار گیرند.

آموزش‌های مهارتی در دستور کار وزارت بهداشت

وی ادامه داد: با توجه به اینکه باید کارآفرینی را ترویج دهیم،  آموزش‌های مهارتی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت که مقوله مدرک گرایی را برطرف و با آموزش‌های مهارتی توانایی‌های حرفه‌ای را ساماندهی کنیم. تاکنون ۲۶ دوره مهارتی در ۵۵ مرکز برگزار کرده‌ایم که ۳۲ مرکز  آموزش‌های مهارتی غیردولتی هستند.

لاریجانی از جذب هزار هیئت علمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ۲۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم و با توزیع یک هزار نفر در روز‌های آتی بخشی از نیاز‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را برطرف کنیم.

امتحان برد تخصصی شهریور برگزار می‌شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری چند آزمون در تابستان ۹۸ اظهار کرد: امتحان دستیاری تخصصی پزشکی را با بیش از ۵ هزار نفر برگزار کردیم و در شهریور امتحان برد تخصصی را برگزار می‌کنیم، همچنین بیش از ۳ هزار نفر در تخصص و فوق تخصص به زنجیره خدمت رسانی در حوزه آموزش و درمان خواهند پیوست.

وی با بیان اینکه دانشگاه مجازی برای دسترسی همه داوطلبان حوزه آموزش پزشکی به دروس دانشگاه‌های مختلف راه اندازی شده است،  اظهار کرد: همه دانشگاه‌ها این امکان را دارند تا دروس خود را در سایت آموزش مجازی واگذاری کنند و ۶۹ دانشکده سامانه نوید اختصاصی را راه اندازی کرده و سامانه یادگیری الکترونیکی ایجاد شده است.

لاریجانی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ محتوای الکترونیکی را در سایت واگذاری کرده‌ایم و یک هزار و ۸۰۰ کارشناس آموزش پزشکی مجازی داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه مجازی امکان آموزش پزشکان خانواده را فراهم می‌کند، گفت: امیدواریم بیش از ۱۵ هزار پزشک در دوره ۶ ماهه پزشک خانواده را به صورت مجازی آموزش ببینند و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار استان در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و برد‌های تخصصی را افزایش داده‌ایم. در رشته دندانپزشکی ۱۰ برد داشتیم که اکنون به ۳۰ رسیده است. در سایر برد‌های تخصصی نیز شاهد رشد چند برابری استادان برجسته  بوده‌ایم.

لاریجانی با بیان اینکه ۷۳ درصد آزمون‌ها در وزارت بهداشت به صورت الکترونیکی یا الکترونیکی حضوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر صرفه جویی مالی این رقم خود یک پیشرفت محسوب می‌شود و بیش از یک هزار نفر در ۳۰ مرکز آموزش الکترونیکی با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند.

 ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی، بومی جذب شده‌اند

لاریجانی یادآوری کرد:  اکنون ۴۵ دانشگاه دندانپزشکی در کشور داریم، در حالی که در اروپا تعداد دانشگاه‌های دندانپزشکی به عدد ۲۰۰ می رسد. طبق آمار هر کشور تقریبا ۱۰ دانشگاه دندانپزشکی دارد .

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در ۱۰سال اخیر ۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۱۷ دانشکده علوم پزشکی، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی، ۷ دانشکده داروسازی و ۳۸ دانشکده پرستاری تاسیس شده است.

لاریجانی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر ۷۴۴ دوره دکتری پزشکی داشتیم، گفت: تعداد رشته‌ محل‌ها گسترش چشمگیری داشته است و اکنون در رشته پزشکی حدود ۵۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم ، همچنین حدود ۱۰۰ هزار نفر پزشک در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی  با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی در کشور داریم، ادامه داد: ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی در چند سال گذشته به صورت بومی جذب شده‌اند و باید ۱۰ سال در استان های خود خدمت کنند. همین نسبت در دندانپزشکی نیز وجود دارد . 

وی در ادامه با اشاره به آمار دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی ادامه داد: اکنون ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی، ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و ۹ هزار دانشجوی مامایی در کشور مشغول به تحصیل هستند.

لاریجانی افزود: طی ۱۰ سال گذشته  ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی ۷۵ درصد ، ظرفیت دندانپزشکی ۲۷ درصد ، رشته داروسازی ۴۹ درصد، پرستاری ۱۳۷ درصد و مامایی ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی به رشد ظرفیت در تخصص‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: در رشته ارتوپدی ظرفیت ما طی ۱۰ سال، ۱۰۵ درصد رشد داشته و در رشته اورژانس رشد ظرفیت به قدری بوده که ۸۰ درصد صندلی‌های ما در سال ۹۸ خالی مانده است.

هیچ رشته پزشکی بدون کنکور پذیرش ندارد

لاریجانی یادآوری کرد: دانشگاه ‌های علوم پزشکی به زودی نقشه هیئت علمی خود را به ما می‌دهند و ما هیئت علمی ها را بر اساس این نقشه توزیع خواهیم کرد.

به گفته وی سه هزار نفر در ٢ ماه آینده برای حوزه های درمان و آموزش پزشکی به حوزه سلامت اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به اعتبار سنجی بیمارستان های آموزشی کشور اظهار کرد: سنجه‌های این بیمارستان ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کف سنجش ما این است که بیمارستان از نظر سنجه درمان قابل قبول باشد و اگر بیمارستانی از لحاظ سنجه های درمانی رد بشود؛ نمی‌تواند در حوزه آموزش فعالیت کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تحریم‌ها در مقایسه با سایر حوزه ها تأثیر کمتری بر حوزه آموزش پزشکی می‌گذارند، گفت: ما در عرصه آکادمیک جایگاه خوبی داریم. اکنون سه هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند و به دانشگاه‌ها توصیه کرده ایم که تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهند، هر چند روند این موضوع در شرایط تحریم ممکن است دچار چالش شود اما تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت ها به کار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، گفت: از این تعداد حدود هفت هزار نفر در دانشگاه‌های معتبر تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی وزرات بهداشت گفت: اجازه نمی‌دهیم که برخی کنکور سراسری را دور بزنند و دانشجویی برای تحصیل به خارج از کشور برود  اما افرادی که پیش از ژانویه ٢٠١٩ به کشورهای خارجی رفته اند، مجبوریم آنها را برای بازگشت به کشور ارزیابی کنیم.

لاریجانی ادامه داد: برای دانشجویانی که به تازگی به خارج از کشور مراجعه کرده‌اند، در داخل کشور ظرفیتی وجود ندارد و باید تا انتهای تحصیل در خارج از کشور بمانند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: به جز در رشته کاردانی اورژانس در هیچ رشته علوم پزشکی بدون کنکور دانشجو جذب نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار