اجرای طرح پایش سرمی بروسلوز دام‌های سبک در شهرستان بیرجند

طرح پایش سرمی بروسلوز برای بررسی عملکرد واکسیناسیون تب مالت در جمعیت دام سبک شهرستان بیرجند انجام شد.

علیزاده رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  گفت: در این طرح از جمعیت دام سبک واحد‌های اپیدمیولوژیک که توسط اکیپ‌های واکسیناتور مورد مایه کوبی بروسلوز قرار گرفتند خونگیری انجام شد.

وی افزود: نمونه‌ها پس از تهیه سرم به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان برای انجام آزمایشات مربوطه ارسال و نتایج مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد.

علیزده با اشاره به اینکه بیماری تب مالت (بروسلوز) از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در ایران می‌باشد. بیان کرد: بیماری تب مالت توسط یک باکتری به نام بروسلا ایجاد می‌شود. انواع مختلف این باکتری در حیواناتی مثل بز، گوسفند، گاو، سگ، خوک وجود دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی ادامه داد: مهمترین عامل بروز تب مالت انسانی در ایران بیشتر در بز و گوسفند می‌باشد.

علیزاده با بیان این که از ابتدای سال جاری ۷ هزار و ۸۲۰ راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند ادامه داد: در این مطالعه از ۶۰ رأس بره و بزغاله ماده خونگیری انجام شد که با اجرای طرح پایش سرمی بروسلوز وضعیت واکسیناسیون جمعیت دام سبک به لحاظ سطح تیتر واکسن مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت ونتایج بعد از آزمایشات بیان کننده عملکرد خوب گروه‌های مایه کوب بود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان در پایان عنوان کرد: پیشگیری و کنترل بیماری در حیوانات از طریق مایه‌کوبی دام‌ها و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی و شناسایی و حذف دام‌های آلوده انجام می‌شود و پیشگیری بیماری در انسان مستلزم کنترل بیماری در حیوانات و کشتار دام‌های آلوده است.

انتهای پیام / ط ا

واکسینه شدن ۷ هزارو ۸۲۰ راس بره وبزغاله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.