رژه باشکوه و غرش سهمگین تانک‌ها در صحرای سینا نوید یک پیروزی غرورانگیز را می‌داد، اما نهایتا کار گره خورد و با محاصره لشکر‌های زرهی مصری و سوری، فتح و ظفری که تا حدود زیادی در دسترس به نظر می‌رسید، تبدیل به سراب شد.

جهنم تانک‌هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به نیم‌قرن پیش مواجهه ٣‌هزار تانک مصری و اسراییلی در اکتبر ١٩٧٣ میلادی و در جریان جنگ رمضان، شبه‌جزیره سینا را به جهنمی سوزان مبدل ساخت.

رژه باشکوه و غرش سهمگین تانک‌ها در صحرای سینا نوید یک پیروزی غرورانگیز را می‌داد، اما نهایتا کار گره خورد و با محاصره لشکر‌های زرهی مصری و سوری، فتح و ظفری که تا حدود زیادی در دسترس به نظر می‌رسید، تبدیل به سراب شد.

این میان، اما مانور زره‌پوش‌ها در شبه‌جزیره سینا، یاد و خاطره بزرگترین نبرد‌های تانک‌ها درطول تاریخ را بعد از ٣٠‌سال زنده کرد. پیکاری که تابستان سال ١٩٤٣ درحوالی مسکو حادث شد و نام «نبرد کورسک» را به خود گرفت.

صلح موقت هیتلر و استالین
وقتی ٢٢ماه بعد از امضای پیمان مولوتوف- ریبن‌تروپ یا همان پیمان عدم تجاوز بین اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی، تانک‌های آلمانی از مرز رد شده و وارد قلمرو روس‌ها شدند، کمتر کسی از این پیمان‌شکنی هیتلر متعجب شد. ویاچسلاو مولوتوف و یوآخیم فون ریبن‌تروپ وزرای امورخارجه شوروی و آلمان در آگوست ١٩٣٩ میلادی با امضای این توافق اروپای غربی را رسما آچمز کردند.

آدولف هیتلر با این پیمان خیالش از جبهه شرق راحت شد و توانست همه توان خود را روی بخش‌های مرکزی و غربی اروپا متمرکز کند. این میان استالین هم که جایزه خود را با تصرف نیمی از لهستان گرفته بود، می‌توانست تا مدتی فارغ از کابوس ماشین جنگی مهیب آلمان به تحکیم خطوط دفاعی و تولید انبوه سلاح‌های سبک و سنگین مشغول شود، اما هم هیتلر و هم استالین خوب می‌دانستند که مولوتوف- ریبن‌تروپ یک پیمان ابدی نیست و به محض فارغ‌شدن ارتش آلمان در جبهه اروپای غربی، روس‌ها و ژرمن‌ها ملاقاتی طولانی و خونبار را با یکدیگر خواهند داشت.

نخستین عقب‌نشینی آلمان
تقریبا ٢‌سال بعد از تهاجم گسترده ارتش آلمان به اتحاد جماهیر شوروی که ذیل نام «عملیات بارباروسا» انجام گرفت، روس‌ها پس از ٢٤ماه فرار و عقب‌نشینی، عاقبت در منطقه مسطح کورسک- ٥٠٠کیلومتری مسکو- با آرایش‌دادن خودرو‌های زرهی خود تصمیم به مواجهه مستقیم با ارتش آلمان گرفتند.

٤ جولای ١٩٤٣ میلادی ٣‌هزار تانک اتحاد جماهیر شوروی در برابر ٣٦٠٠ تانک آلمانی قرار گرفته و به این ترتیب مهیب‌ترین نبردی که تاریخ با حضور تانک‌ها به خود دیده است، در پهنه‌ای به وسعت ٢٥٠کیلومتر مربع آغاز شد. در این نبرد ٦٦٠٠ تانک، ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار نیروی پیاده و ٤‌هزار و ٥٠٠ هواپیما به جان هم افتادند و در پایان دهمین روز جنگ یعنی ١٣ جولای ١٩٤٣ میلادی (٧٦‌سال پیش درچنین روزی) جمع تلفات دوطرف برابر بود با ٣‌هزار تانک، ٢٥٠‌هزار نیروی پیاده و نزدیک به یک‌هزار هواپیما! نبرد کورسک ٥٠روز به طول انجامید و در پایان آن آدولف هیتلر برای نخستین‌بار به نیرو‌های آلمانی دستور عقب‌نشینی داد.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: خواندنی ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۱۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
این نبوغ استالین بود که با طراحی تانکهای روسی که طول آنهاحدود یک متر بیشتربود،همین مساله باعث مانور بیشتر شد در حالیکه طول تانک های آلمان کمتر بودند ودر گل ولای گیر میکردند
آلمان ابر قدرت آن زمان بود وشیطان بزرگ بود که هیتلر شکست خورد.و
مردم جهان نجات پیدا کردندنبرد کورسک نقطه عطفی در تاریخ معاصر است.
آخرین اخبار