طرح مطالعاتی ایجاد مسیر امن برای رهاسازی بچه ماهیان در آبراهه اسکله کیاشهر و رودخانه‌های پلرود و کرگانرود با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، صمد درویشی، مدیر کل شیلات گیلان امروز گفت: شیلات ایران هر ساله برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر بیش از ۴ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های منتهی به خزر رها می‌کند که نیمی از آن در گیلان انجام می‌شود و طرح مطالعاتی ایجاد مسیر امن برای رهاسازی بچه ماهیان در آبراهه اسکله کیاشهر و رودخانه‌های پلرود و کرگانرود با موفقیت انجام شد.

وی افزود: مهم‌ترین رودخانه برای رهاسازی بچه ماهیان خاویاری رودخانه سفیدرود در کیاشهر است که سالانه میزبان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بچه ماهی خاویاری است.

مدیر کل شیلات گیلان گفت: وجود تعداد بسیار زیادی ادوات صید در مسیر رودخانه در کنار نوسانات آب سفیدرود به علت استفاده کشاورزی موجب تلف شدن بچه ماهیان می‌شود.

مریم فلاحی، رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر هم گفت: امسال این مؤسسه با کمک شیلات گیلان طرح مطالعاتی مسیر امن‌تر برای رها سازی بچه ماهیان خاویاری را در آبراهه اسکله کیاشهر و رودخانه‌های پلرود رودسر و کرگانرود تالش اجرا کرد.

وی افزود: هدف از این طرح پیدا کردن مسیر‌هایی امن بود که تلفات بچه ماهیان را تا رسیدن به دریا به حداقل برساند که با موفقیت اجرا شد.

زهره رمضانپور، محقق مجری این طرح هم گفت: در این طرح بچه ماهیان در قفس‌های حفاظت شده به مدت ۵ روز در آبراهه می‌مانند تا از لحاظ زیستی با آب هماهنگ شوند، سپس در سبد‌هایی حفاظت شده قرا داده شده و در دریا رها می‌شوند که با اجرای این طرح تلفات بچه ماهیان در طول مسیر تقریبا به صفر می‌رسد.

 

انتهای پیام/م.ع

اجرای طرح مطالعاتی ایجاد مسیر امن برای بچه ماهیان خاویاری

برچسب ها: شیلات ، دریای خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۰:۴۸ ۲۴ تير ۱۳۹۸
ا سلام و تشکر از گزارش خوبتان
ایکاش در این گزارش که از شبکه باران هم پخش شد عناوین افراد بصورت کامل اورده میشد تا مشخص شود افرادی با چه سطح علمی روی این پروژه کار میکنند.
مجری طرح خانم دکتر زهره رمضانپور هستند.
ایشان دکترای اکولوژی و حفاظت منابع آبی دارند..
همچنان خانم دکتر فلاحی که دکترای شیلات داند. این عزیزان و متخصصین دیگری از این دست از افتخارات استان گیلان هستند