حکیم‌زاده با اشاره به ممنوعیت برگزاری آزمون محاسبات ذهنی برای دانش آموزان دوره ابتدایی، مدارس برگزار کننده را متخلف دانست.

ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون محاسبات ذهنی در مدارس ابتداییبه گزارش  خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های برنامه‌ریزی درسی در آموزش و پرورش و معضل کنکور اظهار کرد: سازمان سنجش فقط مجری سیاست‌های کلان بوده، اما مشکل اصلی ما به دلیل گسست آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

وی ادامه داد: فقط از سازمان سنجش خواستیم که دانش‌آموزان را برای پذیرش در رشته محل‌های مختلف غربال کند و برای ایجاد هم‌افزایی بیشتر باید نگاه تخصصی مبتنی بر علم تعلیم و تربیت باشد.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه نقد‌های وارده بر معلمان نیست، تصریح کرد: برنامه درسی تعریفی فراتر از کتاب درسی دارد و تعبیر کلی از فرصت‌های آموزشی است همچنین علاوه بر برنامه درسی موجود برنامه درسی پنهانی هم داریم که باید به آن توجه شود.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در دوره ابتدایی تلاش بر همسوسازی برنامه‌ها با سند تحول بنیادین است، گفت: برنامه‌هایی از قبیل داستان نویسی، تکالیف مهارت محور و ارزشیابی کیفی توصیفی مورد توجه است تا در فرایند یاددهی و یادگیری تجلی یابد و دانش آموز را به هدف سند تحول بنیادین نزدیک کند.

وی ادامه داد: در مدارس فقط شرایط مدرسه بر دانش‌آموز تاثیر گذار نیست بلکه وقتی دانش‌آموز وارد کلاس درس می‌شود با اتفاقات مختلف و تبلیغات گوناگون بسته‌های آموزشی مواجه می‌شود و اشکال تبلیغات این است که خانواده را به سمت مطالبات دیگری از قبیل برنامه تک ساحتی در مدرسه سوق می‌دهد.

دنبال تبرئه آموزش و پرورش نیستم

حکیم‌زاده درباره علل بروز این مشکل و نقش آموزش و پرورش گفت: دنبال تبرئه آموزش و پرورش نیستم، اما یکی از عناصر موثر نگرش‌ها به این مطالبه و برخی از سیاست‌های غلط از قبیل برگزاری آزمون ورودی به مدارس خاص است که زمینه ساز این شرایط می‌شود و به این مساله دامن می‌زند در حالی که در سند تحول بنیادین به سمت آموزش یکپارچه حرکت می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تمام ساحتی داریم، گفت: آموزش و پرورش تمام تلاش خود بر این موضوع معطوف کرده است و فرصت‌های خوبی وجود دارد البته نگرش غلط خانواده‌ها در حوزه تمرکز روی تعلیم و تربیت تک‌ساحتی باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: با رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان اخیرا نامه‌ای تهیه کردیم که برگزاری هرگونه آزمون محاسبات ذهنی و مسابقات ریاضی که فقط روی فرآیند‌های شناختی است این‌ها غیر قانونی بوده و برگزاری آن در مدارس خلاف قانون است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به موضوع کتاب چند تالیفی بیان کرد: برای این امر نیاز به تغییر رویکرد داریم، اهداف دوره‌های تحصیلی در همه پایه‌ها مصوب شده است و اگر عزمی وجود داشته باشد باید برای تحقق این هدف تغییر رویکرد دهیم.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش اگر نگاه تخصصی به موضوعات برنامه‌ریزی درسی دارد باید با دانشگاه‌های متعددی ارتباط بگیرد و این ارتباط نظام‌مند و منطبق با جامعه علمی باشد و همیشه نقد داریم که این ارتباط میان سازمان و دانشگاه‌ها نظام‌مند نیست.

انتقاد از تعدد کتاب‌های درسی برای یادگیری مسائل مختلف

حکیم زاده درباره محتوای کتاب درسی گفت: اشکال کار ما این است که به اشتباه برای هر موضوعی کتابی تعریف می‌کنیم و بر همین اساس دانش آموز با زمان محدود در اجرای برنامه درسی داریم مثلا موضوع پژوهش و تفکر از طریق تمام کتاب‌های درسی باید باشد، اما زمانی که به سمت ایجاد یک کتاب در این زمینه می‌رویم با معضلی به نام زمان کم آموزش مواجهیم.

وی بیان کرد: برنامه ریزی درسی به سمت منابع متنوع یادگیری حرکت می‌کند و در سند تحول بنیادین و راهکار ششم به این موضوع اشاره شده است بنابراین پژوهش سرا‌ها و اردوگاه‌ها هم از جمله منابع یادگیری محسوب می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای دانش آموزان گفت: در زمینه تکالیف مهارت محور دستاورد‌های خوبی داشتیم همچنین در برنامه عید و داستان ۶ میلیون رکورد داریم، در تکالیف مهارتی مجموعه‌ای ارزشمند در کردستان داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار