غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس هالیوودیسم و سینما از دعوت 50 ميهمان از اروپا و آمريكا براي كنفرانس هاليووديسم و سينما خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، نشست خبری هالیوودیسم و سينما و همايش بين المللي بیداری اسلامی امروز دوشنبه 26 دی ماه 1390 با حضور خبرنگاران، غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس هالیوودیسم و سینما و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره سی‌ام فجر در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس هالیوودیسم و سینما نیز سخنان خود را با تاثیر هالیوودیسم بر سینمای جهان آغاز کرد و گفت: در حقیقت از دو سال پیش طراحی اولیه این کنفرانس با مدیریت سینمایی ایران صورت گرفت. سال گذشته نیز این نشست با حضور اندیشمندان و منتقدان اروپایی و آمریکایی برگزار شد.

وی افزود: در نشست سال گذشته مسائل مختلفی مطرح شد که از مهم ترین آنان می توان به مقاومت در برابر هالیوود اشاره کرد. یکی از منتقدان فرانسوی در همان نشست تاکید کرد که ما متکی به سینمای ایران هستیم.

منتظمی با اشاره به جهت گیری جهان از انقلاب اسلامی ایران گفت: وقتی جهت گیری درست سینمای ایران این چنین تاثیرگذار است باید هر چه بیشتر در تقویت آن کوشید و باید به دنبال منتقدینی رفت که چنین نظراتی را قبول دارند. دستاورد نشست سال گذشته به تولیدات مشترکی بین ایران و سایر کشورها برای مقابله با هالیوودیسم انجامید و سئوال مهمی که در این نشست مطرح شد این بود که چه باید کرد.

وی ادامه داد:حقیقتا حرکت هالیوود و مجموعه رسانه‌های آن که بخش کوچکی از آن را برادران وارنر تشکیل می‌دهند تنها بخش کوچکی از تاثیر هالیوود است. شاید در هالیوود تنها علایمی از این تاثیرات را ببینیم ولی سیطره آن ها به قدری قدرتمند است که مقابله با آن سخت به نظر می رسد. هدف این سینما آشتی انسان با شیطان و تطهیر شیطان است. در حالیکه سینمای ایران درست بر عکس این راه حرکت می کند.

منتظمي افزود: ما در حقیقت با برگزاری این کنفرانس دو پیام را مطرح می‌کنیم.  یک پیام داخلی برای روشنفکران و سینماگران ایرانی. هنر ما مرتبط با تحولاتی است که با آن زندگی می‌کنیم. مقصود از پیام داخلی این است که تا به حال جهان غربی متاثر از تئوری‌پردازی غرب بوده است و حالا اتفاقی در غرب جریان دارد که اصالت مبارزه آن مقابل سیطره هالیوود قرار می‌گیرد. وقتی متنقدان غربی از بزرگترین منتقدان امروز هالیوود بوده و لابی رژیم صهیونیستی را در آن مسلم می دانند باید روشنفکران ما نیز این باور را داشته باشند.

وی منشا حرکت این تحولات در جهان را ایران دانست و تاکید کرد: باید قدر انقلاب بزرگ ایران را نیز بدانیم.

منتظمي ادامه داد: ماجرا این است که ایرات در تمام این 33 سال در برابر این سیستم عظیم هالیوود ایستاده و جهان تازه به فکر جبهه گیری افتاده است و اگر روشنفکران ما از این حرکت استراتژیک عقب بمانند، 30 سال دیگر باید دنبال این ماجرا و تحولات اروپایی باشند.

وی افزود: هدف اولیه از طراحی این کنفرانس جلب توجه و هشدار به روشنفکرانی است که به این تحولات بی توجه هستند و نباید این تحولات نادیده بگیرند. این نشست‌ها علمی هستند و باید با متفکرین غربی و جنبش جدید غربی آشنا شوند و خبرنگاران ما نیز با این متفکرین به چالش بپردازند.

منتظمی ادامه داد: هم اکنون آثار پیام ما دیده می‌شود و موضوع این است که روشنفکران و سینماگران ما این پیام را فراموش کرده‌اند و ما باید هشدار دهیم و نظاره‌گر آثار آن در اروپا و آمریکا باشیم. باید از تیمی که در حقیقت الگو و طراحی این عملیات را بر عهده داشتند تشکر کرد.

وی درباره محورهای کنفرانس سینما و هالیوودیسم و بیداری اسلامی در سینما گفت: در روزهای آتی 3 نشست را پیش‌بینی کرده‌ایم. یکی در پنج شنبه 13 دی ماه سال جاری با حضور مقامات عالی رتبه کشوری که در سازمان مجامع ایرانیان برگزار می‌شود و در این نشست متفکران داخلی و خارجی نیز حضور فعال دارند. بعد از این نشست پنل تخصصی سینما و بیداری جهانی با پنل تخصصی هالیوود در جمعه 13 دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد. در این نشست‌ها رابطه هالیوود و صهیونیسم و ارزش‌های اسلامی بررسی شده و راه حل‌های مبارزه با لابی این جریان گفته خواهد شد. در تاریخ شنبه 15 دی ماه سال جاری نیز همه مهمانان داخلی و خارجی ما در نشست شرکت کرده و مطابق فرمایشات حضرت آیت اله خامنه ای نشست هالیوودیسم و انحطاط بشر بررسی خواهد شد. در این نشست ها روشنفکران خارجی و همچنین خواهرزاده تازه مشرف شده به دین اسلام تونی بلر نیز حضور خواهند داشت.

منتظمی در خصوص پیام این کنفرانس افزود: تحولات جهان امروز بسیار مهم است و ما شرایط سختی داریم. اما با این حرکت به غرب پیام مهمی خواهیم فرستاد که اگر غرب در انتخابات 1388 به کمک فتنه‌گران قصد براندازی داشت و در خواسته خود به ناکامی رسید، اما ما قصد براندازی نداشته و شریک مطمئن اروپا هستیم. این پیام روشن ما برای غرب است. در ماجرای فتنه حتی در روزنامه ‌ای روستاهای اروپایی به ماجرای انتخابات ایران پرداخته شده بود.

وی با اشاره به بخش بیداری اسلامی جشنواره افزود: بیداری اسلامی هم بی‌ارتباط با بحث هالیوودیسم نیست و هر دو یک حرکت را دنبال می‌کنند. موضوعی که در حال اتفاق است یک حادثه بزرگ تلقی می‌شود و آن سیطره اولین تمدن غیردینی بر جهان است. انسان از اول پرستنده بوده و حالا یک تمدن آمده و دعوت به غیرپرستندگی می‌نماید و باید با آن به مبارزه پرداخت. میشل فوکو در جمله ای کوتاه انقلاب ایران را پاسخ جهان دینی به عالم غیر دینی دانست. ما آثارش را اکنون در بیداری اسلامی می‌بینیم و در تمام انتخابات بعد از تحولات بیداری اسلامی فقط جریان اسلامی رای آورد.

منتظمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعداد میهمانان خارجی و اسامی آنان گفت: تعداد میهمانان ما 50 نفر خواهد بود اما از گفتن اسامی آنان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از سفرشان معذور هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری دربارهء جایگاه سینمای ایران در جهان افزود: با وجود اینکه اکران و توزیع فیلم‌ها در دست ما نیست اما نفوذ آن انکارناپذیر است. به عنوان مثال فیلم "یوسف پیامبر(ع)" بیش از ده بار در تلویزیون‌های کشورهای عربی نمایش داده شد و هنگام نمایش آن در کشور آذربایجان خیابان‌ها به صورت نیمه تعطیل درمی‌آمد و من به خاطر دارم در زمان نمایش "رنگ خدا" در سینماهای اروپا تماشاگران با وجود اینکه احساسات آن ها دستکاری شده به دلیل عمق فیلم گریه می‌کردند. این نشان دهنده خلاء و سقوط در غرب است.

يزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره سی‌ام فجر در ادامه با اشاره به زمان پیش فروش اینترنتی بلیت های جشنواره فیلم فجر یادآور شد: پیش فروش بلیت ها از ظهر فردا آغاز می شود.

وی گفت: امسال شاهد سی‌امین دوره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر به دبیری محمد خزاعی خواهیم بود که با استقبال اهالی سینما و رسانه و تعامل کارگردانان ایران و جهان پیش بینی می شود که هر چه باشکوه‌تر برگزار شود.

عشيري ادامه داد: سی امین جشنواره فیلم فجر در ابعاد گسترده ایی در قالب نمایش و رقابت آثار از ایران و جهان، برپایی برنامه های تحلیلی و پژوهشی پیرامون سینمای ایران و جهان پیش بینی شده است که برگزاری دومین کنفرانس بین المللی هالیودیسم و سینما و همایش بین المللی بیداری اسلامی از جمله برنامه های جشنواره فیلم فجر است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار