ساختار فرهنگی، اجتماعی جامعه با خانواده شکل می‌گیرد و هر اندازه توانایی خانواده در اداره امور زندگی بیشتر باشد، سطح سلامت جسمی و روانی آن افزایش می‌یابد و احتمال رفتار‌های آسیب زا در خانواده‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سحر شهری کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: ازدواج اقدامی مهم است که آمادگی و مهارت‌های ویژه خودش را می‌طلبد. دوران آشنایی پیش از ازدواج فرصت مناسبی است تا این مهارت‌ها را که لازمه ازدواج موفق شمرده می‌شوند، تمرین کنیم و آمادگی لازم را برای حضور در زندگی مشترک بالا ببریم.

مهارت‌های زندگی مجموع اصول و فنونی هستند که به ما برای زندگی بهتر کمک می‌کنند. پس اگر هنوز به جمع متأهلان نپیوسته اید و یا در آستانه آغاز زندگی مشترک هستید، توصیه می‌کنیم از همین امروز در پرورش مهارت‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود، کوشا باشید تا بتوانید ازدواج ثمربخش تری را برای خود و همسرتان به ارمغان بیاورید.

خانواده اساسی‌ترین نهاد جامعه است و ساختار فرهنگی، اجتماعی جامعه با خانواده شکل می‌گیرد.

چند قانون واقعی برای رابطه صحیح در زندگی مشترک وجود دارد که به عنوان اولین اصل می‌بایست: درباره احساس و عواطف واقعی با همسرمان صادق باشیم.

زمانی که درباره احساسات و عواطف درونی خود صداقت نداشته باشیم، روابط ما دستخوش ناملایمات روحی و اخلاقی می‌شود. فیلم بازی کردن، تظاهر کردن، پنهان کاری‌ها و حتی دروغ گفتن‌ها نشانه عدم صداقت در زندگی زناشویی است. جذاب‌ترین بخش از وجود زنان و مردان را ذهنیت و تفکر آن‌ها تشکیل می‌دهد؛ پس سعی کنیم همسرمان را عاشق تفکر و ذهنیت خود کنیم. از نظر عاطفی و احساسی سخاوتمند باشیم و هرگز خساست به خرج ندهیم. سخاوت احساسی به این معناست که ما بدون هیچ گونه قید و شرطی آزادانه محبت، قدردانی و تشکر خود را به همسرمان ابراز کنیم و به همسرمان تعهد روحی و قلبی نشان دهیم. البته این تعهد باید دو سویه باشد. به خاطر داشته باشیم مراسم باشکوه ازدواج، حلقه الماس یا شیک‌ترین لباس عروس و داماد هیچکدام نمی‌تواند در داشتن یک ازدواج شاد و موفق کمک کند و تنها «تعهد احساسی» است که زندگی مشترکمان را تا پایان عمر ضمانت می‌کند.

«یادگیری گفت و گوی موثر با همسرمان» اصل اساسی دیگر برای داشتن یک ارتباط صحیح در زندگی مشترک است.

تجربه مشاوره خانواده نشان می‌دهد ۵۰ درصد زوج‌هایی که برای درخواست کمک می‌آیند، مشکل اصلی شان را نداشتن ارتباط و گفتگو با همسرشان می‌دانند. وقتی که ما پس از ازدواج، ارتباط اصولی برقرار نمی‌کنیم جریان زندگی را متوقف و در پی آن، احساس تنهایی می‌کنیم، چرا که همسرمان را کنار گذاشته ایم. شاید هنوز باهم زندگی می‌کنیم، اما به صورت دو انسان تنها، نه یک زوج واحد.

زنان باید در ارتباط با زندگی زناشویی بدانند؛ از همسرشان ایراد نگیرند بلکه با جمله‌های مثبت نظرشان را به او بگویند. از همسرشان بخواهند تا مشکلشان را حل کند، مردان از این کار لذت می‌برند. توانمندی و قدرت همسرشان را زیر سوال نبرند. به او محبت کنند و محیطی آرام را برای او فراهم سازند. مرد به سکوت نیاز دارد نیازش را برآورده کنند و وقتی ساکت است او را مجبور به حرف زدن نکنند. مرد اگر مورد پذیرش قرار گیرد به اوج می‌رسد، ولی اگر در حضور شما احساس بی ارزشی کند از شما فاصله می‌گیرد و در پایان یادتان باشد شما اول همسر هستید بعد مادر، پس با توجه نشان دادن بیش از اندازه به فرزندتان از همسر خود فاصله نگیرید.

مردان باید در ارتباط با زندگی زناشویی بدانند؛ همسر خود را با القاب زیبا و پسندیده مورد خطاب قرار دهند. احساسات همسرشان را درک کنند یعنی به شادی، ناراحتی و خوب و بدش توجه کرده و با او همدلی کنند. یادتان باشد زنان با صحبت کردن تخلیه می‌شوند، اگرچه به نظر شما او در صحبت کردن افراط می‌کند، اما هرگز همسرتان را از حرف زدن باز ندارید. هنگام صحبت او با عجله چاره جویی نکنید. به عنوان مثال: او می‌گوید سرم درد می‌کند، نگویید برو دکتر، بگذارید به صحبت هایش ادامه دهد و با او همدلی کنید.

از مهمترین موانع مهم در برقراری ارتباط موثر پس از ازدواج «نداشتن اعتماد به نفس یکی از زوجین» است. بسیاری از ما به دلایلی مدام به شکست هایمان فکر می‌کنیم و موفقیت هایمان را به سختی به یاد می‌آوریم؛ بنابراین بعد از ازدواج از ترس شکست خوردن عقایدمان را مطرح نمی‌کنیم، غافل از اینکه نداشتن اعتماد به نفس بیش از هر عامل دیگری عوارض ایجاد می‌کند.

«خودخواهی یکی از زوج ها»، دیگر مانع برقراری ارتباط موثر و یکی از موانع ارتباط و وحدت همسران است. ما به صورت ذاتی تمایل داریم به جهت مخالف برویم «نظر من درسته، فکر نمیکنی نظر تو اشتباهه؟»

«عصبانی بودن یکی از طرفین»، مانع دیگری برای برقراری ارتباط موثر است. مسلما خشم و عصبانیت مانعی بر سر راه ارتباط است. وقتی کسی عصبانی است برقراری ارتباط با او اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. اگر در رابطه با همسرتان یکدفعه دچار خشم شدید یا احساس کردید که او از کوره در رفته، وقتی آرام شدید عذرخواهی کنید و دوباره درباره مشکل مورد بحث با همسرتان صحبت کنید. خشم همیشه آدم‌ها را از هم جدا می‌کند، اما مهار خشم می‌تواند شما را به هم نزدیک کند.

«خودداری از حرف زدن»، به عنوان یک مشکل اساسی دیگر در برقراری ارتباط موثر است و به طور معمول یکی از مشکلات زوج‌ها که بعد از ازدواج متوجه آن می‌شوند این است که یکی از آن‌ها از حرف زدن خودداری می‌کند و اغلب این مردان هستند که ساکت و خاموش اند. همه ما تقاط قوت و ضعفی داریم. شاید بنا به دلایلی در کودکی گوشه گیر و درون گرا شده ایم، اما این به آن معنا نیست که نمی‌توانیم یاد بگیریم درباره مسائل و تجاربمان با همسرمان صحبت کنیم تا لذت یکی بودن را تجربه کنیم.

به هر حال باید درباره مسایل صحبت کنیم چراکه تا وقتی ارتباط برقرار نکنیم همسرمان به هیچ وجه متوجه نمی‌شود از آن اتفاقی که افتاده هنوز ناراحتیم. مطمئن باشیم زندگی زناشویی ارزش تغییر دارد.
انتهای پیام/م

نحوه ارتباط صحیح با همسر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار