علم عامل نگهداشت جمعیت و توسعه امنیت پایدار

 خامسان رئیس دانشگاه بیرجند گفت: علم یکی از عوامل اصلی نگهداشت جمعیت و توسعه امنیت پایدار استان است و رکن علم و توسعه در بیرجند مربوط به ۱۲۰ سال گذشته است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  خامسان رئیس دانشگاه بیرجند صبح امروز در جلسه جمع بندی سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کارکرد آموزش عالی در خراسان جتوبی فراتر از تولید علم و تربیت نیروی انسانی است.

وی افزود: دانشگاه بیرجند اولین موسسه آموزش عالی قبل از انقلاب بوده و بعد از آن دانشگاه های پیام نور، آزاد، صنعتی، علمی کاربردی و... راه اندازی شده است.

خامسان عنوان کرد: ۳۲ درصد دانشجویان و ۳۸ درصد هیئت علمی در دانشگاه بیرجند حضور دارند و ۴۲ درصد دانشجویان استان در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به چالشهای موجود، گفت: کاهش اعتبار به جهت تبصره های قانونی از قبیل طرح توازن منطقه ای و بند الف تبصره قانون بودجه که ۱۷ میلیارد تومان از اعتبار تملک و دارایی کاسته شده است  به همین منظور درخواست داریم به دانشگاه های استان های مرزی توجه شود.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به دراخواست اعتبارات  نقدی برای اتمام پروژه های عمرانی در دانشگاه عنوان کرد: علی رغم اینکه دانشگاه های شرق کشور در یک سطح هستند اما بودجه دانشگاه بیرجتد نسبت به استانهای مجاور از جمله سیستان و بلوچستان و زابل پایین است و درخواست داریم از نظر اعتبار زیر شاخص استانهای مرزی نباشیم.

وی با بیان اینکه با هر شاخصی که خود را مقایسه می کنیم از نظر دانشجو معادل با استانهای کشور هستیم، تصریح کرد: اما بازهم شاخص اعتباری ما پایین است.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به بومی گزینی، اظهار کرد: بومی گزینی منجر شده کاهش دانشجو و پذیرش دانجشو با رتبه های بالا در دانشگاه بیرجند شده که درخواست گزینش دانشجو از سایر استانها داریم چراکه ظرفیت خوابگاه داریم.

خامسابا اشاره به اینکه  گروه های علوم پایه در معرض تعطیلی است که نیاز به توجه دارد. تصریح کرد:  درخواست داریم قراردادهای پژوهشی و فناوری برای استان های کمتر توسعه یافته وجود داشته باشد که قدرت رقابت باشد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مجوز استخدامی اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی به دانشگاه بیرجند داده شود. اظهار کرد: در بخش اعضای غیر هیئت علمی با بازنشستگی شدید نیروی انسانی بیش از ۲۵۰ نفر در ۵ سال مواجه بودیم.

دهقانی فیروز آبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تراکم جمعیت در خراسان جنوبی منجر به کاهش خدمات رسانی می شود.

وی با اشاره به اینکه  تمام استان یک دانشگاه علوم پزشکی دارد و نتوانستیم دانشکده اقماری در شهرستان ها داشته باشیم که درخواست داریم به این موضوع توجه شود افزود: ردیف بودجه مستقل برای دانشکده پرستاری قاین و طبس نیاز است که به نتیجه نرسیده است.

دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: در ردیف های اعتباری دچار مشکل هستیم و در سال ۹۶ حدود ۴۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا نکرد همچنین در سال ۹۷ نیز ۲۳ میلیارد تومان کسر شد و در سال جاری نیز ۲۳ میلیارد تومان در قالب طرح توازن کسر شد.

رئیس دانشگاه بیرجند همچنین ادامه داد: در حوزه دندانپزشکی با مشکل امکانات مواجهیم که این نیاز به افزایش بودجه دارد.

هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تمام بودجه یک سال دانشگاه ۲۰ میلیارد تومان است ادامه داد: در صندوق ذخیره فرهنگیان ۸ میلیارد تومان اختلاس شد و اقدام خاصی صورت نگرفت و این ها همه باعث نگرانی اساتید و دانشجویان است که درخواست داریم پول ها برگشت داده شود و به درستی توزیع شود.

همچنین شفیعی رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات در این جلسه گفت: اعتبار طرح توازن کم است ،  درخواست جذب هیئت علمی  و افزایش رشته داریم.

ثقفی رئیس دانشگاه پیام نور نیز ادامه داد:  برای توسعه و  رقابت نیاز به مزایای رقابتی داریم که درخواست داریم توجه شود.

هاشی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارتباط قوی بین بخش خصوصی و دولتی در خراسان  جنوبی وجود دارد. افزود: تسهیل و تسریع در خصوص جذب دانشجویان خارجی و صدور روادید و درخواست پایلوت بودن خراسان جنوبی برای جذب دانشجویان افغانستانی.

وی بیان کرد: دانشگاه های خراسان  جنوبی  پتانسیل های قوی دارد ونیاز به از توسعه رشته های علوم پزشکی در دانشگاه ازاد داریم.

همچنین حمایت در تحقق عملی وعده وزارت علوم برای تخصیص یارانه غذای دانشجو ها علی رغم کم برخورداری در نظر گرفته نشده است. پیشنهاد می شود کلیه ساختمان های آموزشی از تخفیف عوارض ساختمانی از جمله صدور پروانه، مالیات بر ارزش افروده و ... برخوردار شود.

انتهای پیام / ط آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار