الجزیره گزارش داد اماراتی‌ها پس از ۴ سال جنگ در یمن شمار نظامیان خود را در این کشور کاهش می‌دهند تا آنچه را که طرح «باز استقرار راهبردی» می‌خوانند در این کشور به اجرا درآورند.

شکست مفتضحانه امارات و عربستان در جنگ یمنبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون الجزیره، رسانه‌های گروهی دنیا به نقل از مقام‌های ارشد اماراتی گزارش می‌دهند امارات در حال خارج کردن تعدادی از نظامیان خود از یمن است و در همین حال تعهد خود را به ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی سعودی‌ها همچنان حفظ خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اماراتی‌ها پس از ۴ سال جنگ در یمن دارند شمار نظامیان خود را در این کشور کاهش می‌دهند تا آنچه را که طرح «باز استقرار راهبردی» می‌خوانند در این کشور به اجرا درآورند. اما نیرو‌های جنبش مردمی انصارالله و مخالفان جنگ ضد یمن بر این باورند که «عقب نشینی» امارات؛ حاکی از شکست آل سعود و ابوظبی در جنگ یمن است.

واقعیت این است که گمانه زنی درباره علت دقیق خروج نظامیان اماراتی از یمن دشوار است. ۴ سال پس از آغاز جنگ، ائتلافی که با شرکت برخی کشور‌های عربی و به سرکردگی عربستان سعودی شکل گرفت تا راه را برای بازگشت دولت فراری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن هموار سازد، هم اکنون به ائتلاف دو کشور عربستان و امارات کاهش یافته است. این دو کشورآنقدر یمن را بمباران کردند که به شهادت سازمان ملل، هم اکنون بدترین فاجعه انسانی تاریخ بشر در آن رقم خورده است.

۴ سال پیش، نظامیان به اصطلاح ائتلاف به سرکردگی آل سعود هر روز نشست خبری داشتند؛ شمار نظامیان و اهداف از پیش تعیین شده را گزارش می‌دادند. اما کم کم زمزمه‌های نقض حقوق بشر در یمن به گوش رسید و تا جایی پیش رفت که هم اکنون سعودی‌ها و اماراتی‌ها را به ارتکاب جنایت جنگی و نسل کشی در یمن متهم می‌کنند. دیگر خبری از نشست‌های خبری که نیست بماند؛ کمترین آمار و اطلاعاتی هم به بیرون درز پیدا نمی‌کند.

فعالان مخالف جنگ در انگلیس با طرح شکایت و تشکیل پرونده در دادگاه‌های این کشور با امضای دادخواست از دولت لندن خواستند فروش سلاح‌های ساخت انگلیس را به برخی کشور‌های حوزه خلیج (فارس) که در جنگ یمن دخالت دارند، به ویژه به عربستان سعودی متوقف سازند. ماه گذشته بود که دادگاه عالی انگلیس با صدور حکمی، اعلام و تاکید کرد فروش تسلیحات به عربستان سعودی غیرقانونی است.

در آمریکا نیز اعضای مجالس نمایندگان و سنا هم، توقف فروش تسلیحات ساخت این کشور را به عربستان خواستار شدند. «توکل کرمان» فعال یمنی و برنده جایزه‌ی صلح نوبل بر این باور است که همین اقدام‌ها سبب شد امارات تصمیم بگیرد نظامیانش را از یمن خارج سازد.

توکل کرمان در گفتگو با الجزیره انگلیسی گفت امارات می‌خواهد چهره بین المللی خود را نزد افکار عمومی دنیا بازسازی کند.

به گفته کرمان، نخست، این اقدام امارات برای عقب نشینی نمایشی (از یمن) با هدف بهبود جایگاهش نزد افکار عمومی بین المللی و در نتیجه‌ی شکست این کشور در یمن اتفاق می‌افتد. هم امارات و هم عربستان سعودی در شرایطی یمن را ترک می‌کنند که شکستی مفتضحانه متحمل شده اند. عقب نشینی آنان به علت ناکامی و شکست اتفاق خواهد افتاد و بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهند کرد.

دوم فشار بسیار سنگینی که از سوی انگلیس به امارات وارد می‌شود سبب شده تصمیم به عقب نشینی از یمن بگیرد. انگلیس به امارات توصیه کرده وجهه و چهره بین المللی خود را باز یابد. نه یمنی ها، نه سوری‌ها یا لیبیایی ها، مصری‌ها و حتی مردم تونس و هیچ یک از ملت‌های عرب منطقه، اگر نگوییم همه اعراب دنیا، نمی‌توانند به راهبرد امارات اعتماد کنند و یا دل ببندند؛ اماراتی‌ها تنها یک راهبرد می‌شناسند و آن تخریب و نابودی است.

الجزیره همچنین افزود فشار‌های بین المللی را به تنهایی نمی‌توان عامل خروج نظامیان اماراتی از یمن دانست. نیرو‌های مردمی جنبش انصارالله به دشمنی نیرومند و استوار تبدیل شده و موفق شده اند جنگ را به داخل امارات بکشانند. سال گذشته بود که جنبش انصارالله مسئولیت حمله به فرودگاه بین المللی ابوظبی را به عهده گرفت.

در این حمله، یک فروند پهپاد یمنی، بدون آنکه رهگیری شود اهداف از پیش تعیین شده را در مقصد هدف قرار داده و نابود کرد. در حالی که بحث و گفتگو درباره علت‌های احتمالی این تصمیم گیری اماراتی‌ها ادامه دارد، پرسشی که ذهن همگان را به خود مشغول داشته این است

پس از ۴ سال تخریب، نابودی و کشتار، این جنگ دقیقا چه دستاوردی داشته است؟. دولتی که سازمان ملل به رسمیت شناخته، توانایی حکمرانی ندارد، جنبش انصارالله حاکمیت را به دست گرفته و تنها تفاوتی که وجود دارد؛ زنان، کودکان و مردان بیشتری کشته شده اند یا زندگی و معیشت شان نابود شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار