یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وجود بیش از یک میلیون هکتار مرتع در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۶ درصد مساحت استان معادل یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر، ۲۰ هزار خانوار با بیش از ۲.۵ میلیون واحد دامی به مراتع استان وابسته هستند و این در حالی است که تعداد دام، چندین برابر ظرفیت مجاز مراتع می‌باشد.

مردانی اضافه کرد: ۱۸۲ هزار و ۹۶۲ هکتار از مراتع جزو مراتع متراکم است که این سطح عمدتاً بین طبقات وضعیت ییلاقی و تابستانی قرار دارد و در زمان معین، مجوز ورود دام به این مراتع صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ساماندهی چرای دام در سطح مراتع، انجام عملیات اصلاحی از قیبل کپه کاری، تبدیل دیمزار‌های کم بازده به مرتع، ذخیره نزولات آسمانی، تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری، نظارت بر نحوه اجرای طرح‌های مرتعداری و فعالسازی طرح‌های مرتعداری راکد، آموزش بهره برداران عرصه‌های مرتعی و شناسایی و کنترل آفات و امراض گیاهان مراتع، از اقدامات انجام شده در جهت بهبود و اصلاح مراتع استان بود.

مردانی گفت: از سال ۶۸ با برنامه ریزی مدون، طرح بهره برداری سقز در سطح ۷۲ هزار و ۱۰۸ هکتار، کتیرا در سطح ۱۱۵ هزار و ۲۰۷ هکتار، باریچه در سطح شش هزار و ۱۱۰ هکتار، گزانگبین در سطح ۱۲ هزار و ۴۹۷ هکتار، موسیر در سطح ۱۲ هزار و ۴۲ هکتار و کرفس در روستای چین شهرستان کوهرنگ در سطح ۸۰۶ هکتار اجرایی شد.

وی افزود: وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع، تصرف، تبدیل مراتع به اراضی دیم، استفاده بی رویه از محصولات فرعی مراتع، بوته کنی و قطع درختچه‌های موجود در مراتع جهت سوخت، عدم آگاهی بهره برداران از نحوه استفاده صحیح از مراتع و عدم رعایت تقویم چرایی از دلایل تخریب مراتع استان است.

انتهای پیام/ف

علل تخریب مراتع، وجود دام مازاد بر ظرفیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار