مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان یزد از تاثیر ثبت جهانی این شهر بر افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها گفت.

تاثیر مثبت ثبت جهانی یزد بر حجم سرمایه‌گذاری‌ ها/ ۸۰ درصد بافت‌ و مکان‌های تاریخی یزد ناشناخته استبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  در نشست خبری گرامیداشت دومین سال ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، مصطفی فاطمی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: شهر تاریخی یزد با همه سختی‌ها و چالش ها به ثبت جهانی رسید. پس از این ثبت جهانی تور‌های متعددی درخواست بازدید از شهر یزد را داشتند و حجم سرمایه گذاری در این شهر افزایش پیدا کرد. تقریباً در سال جدید هر دو روز یک بار درخواست سرمایه گذاری در شهر یزد را داشتیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به تأثیر اخبار مرتبط به برجام روی تعداد گردشگران شهر یزد اشاره کرد و گفت: با همه این اتفاقات، در سه ماهه گذشته شاهد افزایش تعداد گردشگران این شهر بودیم. امروز قیمت خانه‌های مخروبه قدیمی شهر یزد بیشتر از خانه‌های نوساز است و امروز بیشتر از آن که نگران تخریب بافت‌های تاریخی باشیم، نگران مرمت‌ها هستیم.

فاطمی در پاسخ به سوال مرتبط با وجود افغان‌ها در بافت تاریخی یزد گفت: ما به فرهنگ گذشته خودمان برگشتیم و سعی کردیم که رفتار متعادلی با اتباع افغانی داشته باشیم. البته تعداد افاغنه دراین منطقه به دلیل افزایش اجاره بها به شدت کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در پاسخ به اینکه آیا تدبیری برای افزایش ظرفیت اقامتی شهر یزد اندیشیده شده است، گفت: ما گسترش بوم گردی‌ها و ارتقای هتل‌ها را در دستور کارمان قرار دادیم. برخی هتل‌های شهر افزایش اتاق داشتند و تعداد تخت‌ها از ۳۳۰۰ به ۷۵۰۰ تا رسید و این روند رشد همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص وضعیت فعلی خانه فرخی یزدی گفت: ۲۵ مهر ماه شاهد افتتاح خانه فرخی یزدی خواهیم بود و این خانه هم اکنون در دست مرمت است. امروز قبر وحشی بافقی زیر خیابان است و برخی از آثار تاریخی یزد نیز چنین وضعی دارند.

در ادامه، جمال الدین عزیزی شهردار شهر یزد گفت: ما در شهرداری موظف به حفظ این میراث جهانی هستیم و سعی کردیم که شرایط زندگی در بافت تاریخی را بهبود ببخشیم. یکی از مسائل مهم بحث تردد در بافت تاریخی بود؛ ما در این زمینه ۳۵ مورد تملک داشتیم تا پارکینگ ایجاد کنیم و ۱۲ مورد تملک برای ایجاد فرهنگسرا و نمایش صنایع دستی داشتیم تا زنده بودن بافت تاریخی شهر یزد رعایت شود.

وی گفت: ما با مناسب سازی معابر و ایجاد روشنایی سعی کردیم که شرایط مناسب زندگی را در بافت تاریخی شهر یزد ایجاد کنیم.

شهردار شهر یزد همچنین در خصوص وضعیت میدان امیر چخماق یزد گفت: در این مجموعه طراحی مجددی را انجام می‌دهیم و به زودی مدیریت واحدی را در این میدان مستقر می کنیم.

عزیزی در خصوص بحث تردد در بافت تاریخی شهر یزد، گفت: ممکن است که مناسب سازی همه معابر برای تردد کامیون امکان پذیر نباشد؛ از این رو برای خدمت رسانی نیاز به ماشین‌های کوچک برای امدادرسانی داریم و خوشبختانه هم اکنون نگرانی برای دسترسی به مناطق بافت تاریخی از لحاظ امدادرسانی نداریم.

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی هم گفت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی پایان کار نیست؛ بلکه آغازی بر ماجراست. به صراحت می‌گویم که یزد ثبت جهانی شده؛ اما ۸۰ درصد بافت‌ها و مکان‌های تاریخی آن ناشناخته است. باید روی جنبه‌های ملموس و ناملموس تاریخی این شهر کار‌ بیشتری شود.

وی در خصوص میزان اعتبارات اختصاص داده شده به شهر یزد گفت: ما کشور عقب افتاده و کم برخورداری نیستیم که یونسکو به ما کمک کند. امسال یک و نیم میلیون یورو از طریق اتحادیه اروپا و با حمایت یونسکو به دانشگاه شهر یزد اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۸ تير ۱۳۹۸
Ok عالی
آخرین اخبار